Op weg naar interprofessioneel trainingsonderwijs Margit Bouma werkte al een aantal jaren bij Noordwest Academie als onderwijskundige voor de medische vervolgopleiding toen ze zich begon af te vragen waarom trainingen en bij­ en nascholingen in de zorg vaak naar doelgroep uitgesplitst worden aangeboden. Ze vond directeur Betsy van Soelen aan haar zijde. Al snel werden de eerste stappen gezet naar de stip op de horizon: interprofessioneel trainingsonderwijs, zowel op verpleegkundig als (para)medisch gebied. Het ontstaan van de afdeling Training & Expertise brengt die stip dichterbij, vertelt Bouma. “Zo bieden we bijvoorbeeld voor beide beroepsgroepen de ABCDE­methode, een richtlijn voor het verlenen van eerste hulp. Dat kan heel goed gezamenlijk. En voor trainingen over het geven van onderwijs zijn de eerste interprofessionele stappen gezet. De ervaringen met zowel artsen als verpleegkundigen in de training didactiek zijn heel goed.” De toegenomen vraag vanuit het ziekenhuis naar scholing en training was voor Noordwest Academie een andere reden om alle opgebouwde deskundigheid binnen één afdeling te bundelen. “Wij ondersteunen bij onderwijskundige vraagstukken vanuit de organisatie en verzorgen trainingen en coaching op het gebied van onderwijs en opleiden”, vertelt Bouma. “Ons doel is om de deelnemers zowel binnen de eigen discipline als discipline­overstijgend kwalitatief goede scholing te bieden. Dit doen we door vraag en aanbod binnen Noordwest bij elkaar te brengen en onderwijsexpertise vanuit Noordwest Academie in te zetten.” Het gevolg is minder versnippering. “We zien nu al dat er meer verbinding ontstaat, mede dankzij het leerportaal waarin we ons aanbod presenteren. We overleggen met alle betrokken afdelingen, brengen in kaart Training & Expertise | 19 waar de scholingsvragen liggen en volgen onderwijsontwikkelingen op de voet. Zodoende zorgen we voor eenheid, maar wel met oog voor specifieke wensen en ieders waarde en expertise. Noem het vraaggestuurd aanbod.” Nieuwe pijler: Training & Expertise Noordwest Academie heeft zich in de afgelopen jaren naast het aanbieden van medisch en verpleegkundig (vervolg)onderwijs en het stimuleren en faciliteren van wetenschappelijk onderzoek steeds meer toegelegd op het verzorgen van vakinhoudelijke maar ook domein­ en doelgroepoverstijgende trainingen en workshops. Daarin is binnen de teams inmiddels zoveel deskundigheid opgebouwd dat besloten is deze te bundelen tot een nieuwe pijler: Training & Expertise. De afdeling is per 1 september 2021 van start gegaan. Coördinator is Margit Bouma.