2

Inhoud Voorwoord Algemeen Ontwikkelingen Training & Expertise Wetenschap Bibliotheek Medische opleiding Verpleegkundige opleidingen Financieel overzicht 2020|2021 Organogram Wetenschappelijke publicaties Colofon 2 3 8 18 25 39 42 58 64 67 68 103 Voorwoord Proactief opleiden ‘Opleiden voor de toekomst’ was het thema van ons jaarverslag 2018|2019. Dat we binnen twee jaar met de ene na de andere crisis zouden kampen, hadden we niet kunnen voorzien. Bij het verschijnen van de editie 2020|2021 ziet de toekomst er anders uit dan ons voor ogen stond. Op de opkomst van een virus of radicale veranderingen op het wereldtoneel kunnen we niet anticiperen, slechts reageren. We kunnen er wel van leren. Zo zijn we overvallen door de coronacrisis, maar welke lessen we er als Noordwest Academie uit hebben getrokken, leest u op blz. 12. In zijn zeven lessen voor succes gaat de Amerikaanse leiderschapsauteur Stephen R. Covey verder dan reageren of anticiperen: hij bepleit het proactief handelen. Daarmee doelt hij op het zelf verantwoordelijkheid nemen voor toekomstgerichte acties. Zonder dat anderen je daartoe aanzetten en los van niet te beïnvloeden omstandigheden. Ik moest daaraan denken in relatie tot het grote tekort aan (gespecialiseerde) verpleegkundigen en andere zorgprofessonals landelijk, regionaal VOORWOORD | 2 en lokaal. Individuele afdelingen binnen Noordwest zetten al in op meer opleiden, we maken overal ruimte voor stagiairs, we bieden flexibele leerroutes om verpleegkundigen te blijven boeien en binden. Zie bijvoorbeeld het verhaal van Mandy Leegwater op blz. 62. Maximaal opleiden voor vervolgopleidingen vraagt echter een innovatieve aanpak met centrale planning, sturing en organisatie. Daarmee kunnen we de raming van het Fonds Ziekenhuisopleidingen (FZO) realiseren en misschien zelfs extra opleiden voor de regio. Voor goede zorg, ook in de toekomst: de handen ineenslaan en proactief opleiden. E. van Soelen directeur Noordwest Academie

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication