23

Hybride en online Top 10 Na de covidperiode is de vraag naar trainingen en bij­ en nascholingen weer terug op het oude niveau, aldus coördinator Training & Expertise Margit Bouma. Er is veel geleerd in die tijd. “We zijn flexibel geworden”, zegt ze. “We kijken kritisch welke lessen online kunnen plaatsvinden. Bij technische vaardigheden of training in samenwerken kan dat natuurlijk niet, maar veel andere onderwerpen lenen zich prima voor hybride of online onderwijs. We hebben daar echt een slag in gemaakt.” Zo is in 2020 de workshop ‘Hoe geef je online les’ ontwikkeld die ziekenhuisbreed voor meerdere doelgroepen is gegeven. In 2022 presenteert Bouma namens Noordwest Academie haar abstract ‘Hoe kun je online verbinding maken’ op het (online te houden!) NVMO­congres, van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs. Onderstaande trainingen en bij­ en nascholingen zijn in 2020/2021 het meest aangevraagd: 1. CPR (modules ECG en ritmestoornissen, de cardiologische patiënt en de vitaal bedreigde patiënt) 2. Teach the Teacher Feedback geven 3. ABCDE/Vitaal bedreigde patiënt 4. EPA­gericht opleiden 5. Klinisch redeneren 6. Basiscursus ziekenhuismanagement 7. Evidence based practice 8. Workshop vitaliteit 9. Basic Life support voor afdelingstrainers 10. Scholing nieuwe verpleegkundigen in ziekenhuispraktijk StressJam Noordwest heeft veel aandacht voor duurzame inzetbaarheid van zijn medewerkers. Dat wordt ook zichtbaar in het trainingsaanbod. Zo zijn er vitaliteitsworkshops, trainingen peer support en collega­support. Een innovatief voorbeeld van een stressreductiemiddel is StressJam: een serious game die gebruikt maakt van een VR­bril. De game lijkt de mindset ten opzichte van stress te kunnen veranderen. In samenwerking met Jamzone is ook een pilot rondom BrainJam gestart. BrainJam maakt het mogelijk op de werkvloer de eigen stress en ontspanning te monitoren met behulp van een app. Training & Expertise | 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication