Beste publicatie 2020 Emma van Andel kreeg de Pieter van Foreest Wetenschapsprijs 2020 omdat ze stil durft te staan bij de vraag ‘Meten we wat we denken dat we meten?’ Een essentiële vraag voor wetenschappelijk onderzoek, aldus de jury. Van Andel is arts­onderzoeker maag­, darm­ en leverziekten bij Noordwest. Uit een enorme database filterde ze studies die onderzoek deden naar 44 vragenlijsten voor patiënten met de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Haar conclusie: we missen het wetenschappelijk bewijs dat we daadwerkelijk meten wat we denken te meten. Ze vindt dan ook dat er veel meer validiteitsonderzoek moet worden uitgevoerd. Van Andel beschreef haar bevindingen in het artikel Systematic Review of Development and Content Validity of Patient-reported Outcome Measures in Inflammatory Bowel Disease: Do We Measure What We Measure?, gepubliceerd in Journal of Crohn’s and Colitis. Ook genomineerd... Van Andel nam het in haar presentatie op tegen Simone Rottier, artsonderzoeker heelkunde. Zij heeft onderzocht of een genetische afwijking, namelijk de bindweefselziekte Alpha­1antitrypsinetekort, een grotere kans geeft op het ontsteken van uitstulpingen in de dikke darm, zogeheten divertikels. Dit blijkt inder daad het geval te zijn. Rottier onderzocht hiervoor zowel patiënten van Noordwest als van ziekenhuis Tergooi. Prijswinnaar Emma van Andel met de Pieter van Foreestpenning en de cheque. Staand achter haar medegenomineerde Simone Rottier Wetenschap | 37