50

De onderwijskundige waarde van het mdo In een multidisciplinair overleg (mdo) komen veel meer competenties samen dan medische kennis alleen. Coassistenten kunnen die competenties daarbij misschien al oefenen, denkt arts­docent Sven de Haan. Vanuit Noordwest Academie doet hij promotieonderzoek naar de onderwijskundige waarde van het mdo. Jaarlijks vinden binnen Noordwest duizenden mdo’s plaats. Daarbij zijn vaak co’s ­ en andere studenten ­ aanwezig. Zeker de eerste­ en tweedejaars co’s leren er ‘impliciet’. In de woorden van Sven de Haan: “Bij veel mdo’s is het toch vaak een kwestie van zitten en luisteren. Dat was mijn eigen ervaring met het mdo toen ik co was, en die ervaring wordt bevestigd door de huidige coassistenten.” Er is niets mis met op die manier kennis opdoen, vindt De Haan, maar hij denkt dat een mdo méér kan zijn. Studenten kunnen er misschien niet alleen impliciet, maar ook expliciet leren. “Als co kun je nadenken over en mogelijk ook actief oefenen met vragen als: wat draag je over, wat zou je willen doen aan beleid, hoe stem je de informatie af met de diverse disciplines?” Voor een goed mdo zijn naast medische kennis diverse competenties nodig, stelt hij. “Samenwerken, communiceren, organiseren, om er enkele te noemen. De co hoeft die nog niet allemaal zelf toe te passen, maar kan ze wel waarnemen.” Multidisciplinair overleg is méér dan zitten en luisteren Hij onderzoekt eerst wat de studenten uit mdo’s halen. Hoeveel tijd besteden ze aan mdo’s? Wat leren ze ervan, hóe leren ze ervan, wat denken supervisoren en universiteiten dat ze eruit halen? Medische opleiding | 50

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication