De eindtermen staan vast het College Zorgopleidingen (CZO) houdt daar als vanouds toezicht op maar de praktijk krijgt meer speelruimte. Dat is de kracht van Flex Level, vindt Leegwater: “Je kunt echt opleiden binnen de eigen context. Dat vraagt wel van de instellingen dat ze de opleidingsstructuur goed neerzetten. Er moet beschreven worden hoe praktijkleerroutes eruit zien en hoe de begeleiding is georganiseerd. En natuurlijk moeten ook de epa’s worden beschreven.” Er was al hard gewerkt op de afdelingen voordat ze werd aangesteld, zegt ze. “Praktijkopleiders en unithoofden zijn volop aan de slag om hun opleiding te laten aansluiten op het Flex Levelmodel. Bij het acute cluster zijn de eerste studenten al aan de gang. Het BAZdeel (basis acute zorg) beslaat een half jaar en omvat vier epa’s. De studenten kunnen daarna een uitstroomprofiel zeg maar afstudeerrichting kiezen: spoedeisende hulp, intensive care of verkoever.” Aan Leegwater ook de taak om alle verschillende opleidingen met elkaar te verbinden, zodat ze van elkaar kunnen leren en niet allemaal zelf het wiel hoeven uit te vinden. “Daartoe ga ik met alle afdelingen binnen Noordwest in gesprek om te zien welke trajecten we kunnen aanbieden. Er komen nieuwe kansen voor de werknemers. Dit past in ons beleid om mensen te binden en te boeien, en te behouden voor ons ziekenhuis.” CZO Flex Level CZO Flex Level is een nieuw landelijk stelsel om het opleidingsaanbod voor gespecialiseerde verpleegkundigen en medisch ondersteunend personeel te verbeteren. Kernbegrippen zijn flexibiliteit, gepersonaliseerde leerroutes en meer inen doorstroommogelijkheden. CZO Flex Level is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). Mandy Leegwatervan der Voort is als opleidingscoördinator voor de praktijkleerroutes in dienst van Noordwest Academie, maar heeft haar werkplek bewust in het ziekenhuis in Alkmaar gehouden. Daar is ze zichtbaar. Daar kan ze even over de afdelingen wandelen, een praatje maken, iemand aanschieten. En zelf wordt ze ook steeds meer aangesproken, met een vraag, een opmerking of een voorstel. Verpleegkundige opleidingen | 63
64 Online Touch Home