9

Een patiënt is meer dan de creatinine waarde vragen je zit als je pas 18 bent en slechts eens per half jaar de kans hebt om vragen te stellen of je zorgen te delen. Supernefroloog Na tien jaar was ik het zat en wisselde ik van ziekenhuis, ook vanwege een verhuizing. Ik kreeg een supernefroloog (inmiddels met pensioen) en nu heb ik weer een supernefroloog. Waarom ik haar een supernefroloog vind? • Ze is altijd tot uitleg bereid. • Altijd bereikbaar (via mail) en reageert snel. • Ze onthoudt informatie van vorige afspraken en laat dit ook merken in gesprekken. • Ze is een heel vrolijke en menselijke dokter, dat vind ik zelf fijn. • Ze komt erg kundig op mij over: ze weet raad met mijn problemen en komt met oplossingen. • Ze doet wat ze zegt en zegt wat ze doet (betrouwbaar). • Is oordeelvrij naar mij, zal dingen die ik zeg of doe niet afkeuren, hoogstens anders adviseren. • Ze is oprecht nieuwsgierig naar hoe het met mij gaat, steekt geen vaste riedel af. Meer weten? Over het werk van Heleen? Kijk op www.buroopendeur.nl Lees ook verder op www.nvn.nl. Daar vind je negen tips voor betere communicatie met je behandelaar: www.nvn.nl/nieuws/9-tips-voor-betere-communicatie-met-jouw-behandelaar/ Tot zover wat voor mij persoonlijk belangrijk is in de communicatie met een behandelaar. Elke patiënt is anders, dus voor iedereen kunnen natuurlijk andere redenen meespelen. Menselijk Helaas heb ik ook ervaringen met minder fijne artsen. Maar is dat zo gek? Het zijn ook maar mensen, ze werken knetterhard, zijn vaak bevlogen en voelen zich over het algemeen zeer verantwoordelijk voor hun patiënten. Deze eigenschappen maken dat ze soms overlopen en kortaf of lomp kunnen worden. Begrijpelijk en menselijk. Mijn gouden tip? Leef je in elkaar in, dat is de basis voor wederzijdse empathie. Artsen doen over het algemeen hun stinkende best, zien tientallen patiënten in een ochtend en moeten naast medisch kundig ook nog empathisch zijn. En mocht je gezucht en rollende ogen terugkrijgen? Ga dan op zoek naar een ander, er zijn zoveel fijne artsen. En merk je als arts dat je geïrriteerd bent, kortaf of onaardiger wordt? Kijk dan ook eens in de spiegel en ga na of dit nog de plek is waar jij wilt zijn. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van: de patiënten én jijzelf!’ Wisselwerking juni 2022 17

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication