01 21 trainingen Kijk op www.onderhoudnl.nl/trainingen in het blok met communicatietrainingen voor meer informatie over deze nieuwe training. zouden willen leren, daar besteden we aandacht aan. Zo wil de een zich beter kunnen presenteren richting een klant, een ander zoekt juist mogelijkheden om vertrouwen te winnen bij een klant, enzovoorts.” lachen Dick Nijman een korte zakelijke mededeling. Die mensenkennis gaan we in deze training vergroten.” praktijkvoorbeelden Situaties uit de dagelijkse praktijk vormen het oefenmateriaal. Daarvan hebben de deelnemers vaak allerlei voorbeelden. En anders heeft Dick er ook genoeg, want hij is goed thuis in de branche. “We vragen de deelnemers vooraf wat ze graag Een klant kan een bewoner zijn op de galerij waar je schildert, maar ook de opzichter van de woningcorporatie of een interne klant zoals je collega van de werkvoorbereiding. “Al pratend neem ik vaak even de rol van klant op me”, vertelt Dick. “Dan oefenen we dus al, dat gaat heel soepel en natuurlijk. Binnen vijf minuten wordt er actief meegedaan én gelachen. In de middag oefenen we verder met een acteur, ook dat gaat vaak heel ontspannen en met humor.” klacht In de middag gaat het onder andere over de eerste indruk, omgaan met onderhoudnl 25 klachten en nee zeggen met behoud van de klantrelatie. “De acteur neemt dan de rol van een klant aan die klaagt over een vlek in de vloerbedekking bijvoorbeeld. Opdracht is om het gesprek aan te gaan. Je leert dan om de emoties die je ziet bij de klant te herkennen en te benoemen.” Makkelijker Op de vraag waarom je deze training zou moeten volgen heeft Dick een heel duidelijk antwoord: “Het is een training die je werk veel makkelijker maakt doordat je kunt lezen en schrijven met je bewoners en collega’s. Je gaat begrijpen wat mensen beweegt en motiveert en hoe je daar op in kunt spelen. En ja, dat valt in één training te leren, zolang je er maar mee blijft oefenen. Je kunt zelf invloed hebben in de omgang met mensen.”
26 Online Touch Home