3

01 23 INHOUDSOPGAVE 4 Voorbereiding imagocampagne in volle gang 8 Techniek Nederland sluit aan bij Stichting RGS 12 Nader onderzoek naar fysieke werkbelasting 14 Garantie: Nieuwe voorwaarden VvE’s 18 Pensioen: ‘Een frisse blik vanuit de praktijk’ 23 Voor leermeesters: Leerlingen binden en boeien COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Coenecoop 5, 2741 PG WADDINXVEEN Postbus 30, 2740 AA WADDINXVEEN 0182-556135 of l.kortenbout@onderhoudnl.nl Oplage: Circa 2.100 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 50,- per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: Media Center Rotterdam, Rotterdam Redactie: Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw * ONDERHOUDNL 3 Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Krimpflatie, iets voor u? Had u er wel eens van gehoord: krimpflatie? Een nieuw fenomeen waarbij de fabrikant stiekem minder product in de verpakking stopt en ook nog eens de prijzen verhoogt. Bij het meldpunt ‘Eerlijk’ (kende u dat ook al? En wie gaat daar in hemelsnaam klagen?) kreeg de Consumentenbond zo’n 1.500 klachten binnen, waarvan 900 over krimpflatie. Fabrikanten gebruiken deze ‘truc’ omdat ‘zij’ te maken hebben met stijgende energie-, transport- en grondstofkosten. Ze verminderen de inhoud om de prijs niet teveel te hoeven laten stijgen. Wat consumenten vooral stoort is dat fabrikanten hierover niet transparant zijn. U kent de acties wel: ‘Nu met 10% extra’. Maar waar zijn de acties ‘Sorry, nu even met 10% minder?’. En we slikken het allemaal hè, als consument. Is krimpflatie iets voor u? Nee, natuurlijk niet. U maakt veelal prestatieafspraken waarvan de prijsafspraken onderdeel uitmaken. Met, als het goed is, afspraken voor indexering. Maar met minder leveren en toch de prijs verhogen komt u niet weg. Ja, definitief weg bij uw klant. Dit maakt dat onze sector in een spagaat staat: stijgende kosten vanuit alle kanten en sputterende opdrachtgevers. In de kern dezelfde mensen als de consumenten hierboven die de krimpflatie daar wel accepteren! Hun eigen duurdere boterhammetje wordt wel geaccepteerd, maar op uw figuurlijke boterham, slaan ze aan. Rare wereld… Okke Spruijt, directeur

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication