0

01 23 TECHNIEK NEDERLAND DEELNEMER STICHTING RGS leden- en relatiemagazine van koninklijke vereniging OnderhoudNL WIJ ONDERHOUDEN VAN NEDERLAND ONDERZOEK TU DELFT NAAR FYSIEKE BELASTING ALGEMENE VOORWAARDEN ONDERHOUDNL GARANTIE

NIEUWE LEDEN 01 23 Glas Van Veen • Al ruim 40 jaar gevestigd in Woerden • Aantal medewerkers: 17 vast en zo’n 30 in de flexibele schil Studio Kei • Sinds 1996 gevestigd in Amsterdam • Aantal medewerkers: 1 • Wij werken voor: vastgoedonderhouds bedrijven, aannemers, glashandels en glaszet bedrijven, timmerfabrieken, ramen- en deurenindustrie • Activiteiten: in- en verkopen van glas voor de zakelijke markt en het leveren en monteren van glas voor renovatie, nieuwbouw en speciale projecten • Werkgebied: vooral in de Randstad • Directeur: Robert Eikelboom • Ik werk voor: bedrijven, particulieren, musea en decorbouwbedrijven • Activiteiten: restauratie van schilderingen in historische binnenruimten, decoraties, kleur- en interieuradvies • Werkgebied: Nederland • Directeur: Kaat Eijbers Wij zijn lid geworden omdat: OnderhoudNL een actieve vereniging is, waar wij ons als glasbedrijf wel thuis voelen. Daarnaast willen we dichter bij onze opdrachtgevers – de schilders- en vastgoedonderhoudsbedrijven – komen. OnderhoudNL kan ons helpen met: het leggen van de contacten met vastgoedonderhoudsbedrijven, vakinhoudelijke informatie en handige tools. De filmpjes over de glasbranche bijvoorbeeld, die we in kunnen zetten voor personeelswerving. Ik ben lid geworden omdat: ik op de hoogte wil blijven van nieuwe ontwikkelingen en technieken binnen mijn vakgebied en van algemeen nieuws in de schildersbranche. Daarnaast breid ik ook graag mijn netwerk uit. OnderhoudNL kan mij helpen met: informatie over veranderingen in de markt en misschien ook met de ERM-certificering die ik overweeg. Verder hoop ik dat OnderhoudNL de restauratieschilders meer in de spotlights zet. Bent u al langer lid van OnderhoudNL en wilt u ook een keer vertellen wat het lidmaatschap u brengt? Laat het ons weten via l.kortenbout@onderhoudnl.nl. 2 ONDERHOUDNL

01 23 INHOUDSOPGAVE 4 Voorbereiding imagocampagne in volle gang 8 Techniek Nederland sluit aan bij Stichting RGS 12 Nader onderzoek naar fysieke werkbelasting 14 Garantie: Nieuwe voorwaarden VvE’s 18 Pensioen: ‘Een frisse blik vanuit de praktijk’ 23 Voor leermeesters: Leerlingen binden en boeien COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Coenecoop 5, 2741 PG WADDINXVEEN Postbus 30, 2740 AA WADDINXVEEN 0182-556135 of l.kortenbout@onderhoudnl.nl Oplage: Circa 2.100 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 50,- per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: Media Center Rotterdam, Rotterdam Redactie: Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw * ONDERHOUDNL 3 Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Krimpflatie, iets voor u? Had u er wel eens van gehoord: krimpflatie? Een nieuw fenomeen waarbij de fabrikant stiekem minder product in de verpakking stopt en ook nog eens de prijzen verhoogt. Bij het meldpunt ‘Eerlijk’ (kende u dat ook al? En wie gaat daar in hemelsnaam klagen?) kreeg de Consumentenbond zo’n 1.500 klachten binnen, waarvan 900 over krimpflatie. Fabrikanten gebruiken deze ‘truc’ omdat ‘zij’ te maken hebben met stijgende energie-, transport- en grondstofkosten. Ze verminderen de inhoud om de prijs niet teveel te hoeven laten stijgen. Wat consumenten vooral stoort is dat fabrikanten hierover niet transparant zijn. U kent de acties wel: ‘Nu met 10% extra’. Maar waar zijn de acties ‘Sorry, nu even met 10% minder?’. En we slikken het allemaal hè, als consument. Is krimpflatie iets voor u? Nee, natuurlijk niet. U maakt veelal prestatieafspraken waarvan de prijsafspraken onderdeel uitmaken. Met, als het goed is, afspraken voor indexering. Maar met minder leveren en toch de prijs verhogen komt u niet weg. Ja, definitief weg bij uw klant. Dit maakt dat onze sector in een spagaat staat: stijgende kosten vanuit alle kanten en sputterende opdrachtgevers. In de kern dezelfde mensen als de consumenten hierboven die de krimpflatie daar wel accepteren! Hun eigen duurdere boterhammetje wordt wel geaccepteerd, maar op uw figuurlijke boterham, slaan ze aan. Rare wereld… Okke Spruijt, directeur

IMAGO 01 23 Net zoals bij deze opnames voor Internationale Vrouwendag, gaan we ook voor de imagocampagne het land in om opnames te maken bij mooie voorbeeldprojecten 4 ONDERHOUDNL

01 23 IMAGO Voorbereiding imagocampagne in volle gang ‘Wij onderhouden van Nederland’ Dat is de titel van een grootscheepse, meerjarige campagne van OnderhoudNL die in mei dit jaar van start gaat. Met deze campagne werkt de schilders- en onderhoudsbranche aan meer zichtbaarheid als sector die mooi én noodzakelijk werk doet en aantrekkelijk is om in te werken. Alle sectoren van OnderhoudNL komen erin aan bod en alle leden kunnen aanhaken. ONDERHOUDNL 5

IMAGO 01 23 A l langer leeft er in de branche de behoefte om de bedrijven sterker te positioneren als dé verduurzamers van Nederland. “Er wordt veel gepraat over nieuwbouw, maar het is de bestaande bouw waar de verduurzaming moet plaatsvinden”, legt directeur Okke Spruijt uit. “Daar moet maar liefst 3,5 megaton aan CO2-uitstoot worden verminderd. Als branchevereniging willen we hierin onze taak oppakken, maar in de gesprekken met onze leden blijkt de krapte op de arbeidsmarkt nog urgenter. Want de personele capaciteit is bepalend voor de mate waarin we die verduurzamings opgave kunnen realiseren. Daarom is besloten om de imagocampagne vooral te richten op het presenteren van 6 ONDERHOUDNL onze branche als aantrekkelijk werkveld.” Dé verduurzamers Via de campagne wil de branche dus meer nieuwe medewerkers aantrekken en huidige medewerkers behouden. “Het is een mooi vak, onze vakmensen onderhouden de complete gebouwde omgeving. Daar kunnen we trots op zijn.” Ook moet de campagne bewerkstelligen dat de bekendheid van de schilders- en onderhoudsbedrijven bij het grote publiek toeneemt. “Men moet onze branche en branche organisatie gaan zien als dé autoriteit op dat gebied. Zoals Bouwend Nederland er is voor de nieuwbouw en Techniek Nederland voor de installatietechniek, zo zijn de OnderhoudNLbedrijven er voor het onderhouden en verduurzamen van vastgoed. Dat is onze markt en dat moeten veel meer mensen weten.” Een derde doelstelling is gericht op opdrachtgevers; zij zullen in deze campagne bevestigd zien dat zij met een OnderhoudNL-bedrijf een goede keuze hebben gemaakt. “Daarnaast hopen we dat ook onderhoudsbedrijven die nog geen lid zijn van OnderhoudNL, zich aangetrokken voelen om ook aan te sluiten.” Feelgoodfilm Een centrale rol in de campagne is weggelegd voor de campagnefilm. Daarin zijn mooie beelden te zien van de resultaten van onderhoudswerk in de gebouwde omgeving en de waardering die dat oplevert bij opdrachtgevers en gebruikers. “Het wordt een echte ‘feelgoodfilm’, met

01 23 IMAGO of een bedrijf’. Voor de leden van OnderhoudNL komt er een toolkit met onder andere busstickers, banners voor de website en diverse middelen om te gebruiken in blije mensen die zijn ontzorgd”, aldus Spruijt. “Alle sectoren komen erin aan bod, grote en kleine bedrijven en projecten, van rijtjeshuis en corporatiewoning tot kantoorgebouw, brug en molen. In de stad en op het platteland. Dit voorjaar gaan we de opnames maken bij diverse lidbedrijven.” Tijdens de looptijd van de campagne zal de film steeds deels van inhoud veranderen zodat een brede variatie aan thema’s in beeld komt. “Denk aan speciale scenes gericht op werving, op opdrachtgevers en op potentiële leden.” Planning Op 9 mei is tijdens de Ondernemers dag een eerste preview van de film te zien. Dat is dan ook de officiële aftrap van de campagne. Naast de film komt er ook een campagnewebsite met ‘ingangen’ voor de verschillende bezoekers: ‘vind je baan, je opleiding contacten met opdrachtgevers. “Al onze 1.700 leden zijn medeuitdragers van de boodschap ‘Wij onderhouden van Nederland’. Samen kunnen we een krachtig beeld van onze sector neerzetten.” Na de zomervakantie loopt de campagne nog door tot het najaar. Dan zullen er plannen worden gemaakt voor een vervolg in 2024 en daarna. “Dat doen we uiteraard op basis van de behaalde resultaten. Waar nodig sturen we aan de hand van de cijfers bij.” Nieuwe special: Boeien en binden De schaarste aan vakbekwame medewerkers is momenteel de grootste belemmering voor bedrijven om zich verder te kunnen ontwikkelen en aan de vraag van de markt te kunnen voldoen. Meer dan ooit is het noodzakelijk om voldoende goed gekwalificeerde medewerkers in huis te halen én te houden. Hoe u dat doet, leest u in de nieuwe special van OnderhoudNL: Boeien en binden van medewerkers. Een publicatie vol praktische informatie, tips en ervaringen van collega’s. Ook treft u in de special een overzicht van concrete instrumenten en trainingen om van boeien en binden in uw bedrijf een succes te maken. De special is ontwikkeld door de sector Schilders. Alle leden van OnderhoudNL ontvangen een exemplaar bij dit Magazine. ONDERHOUDNL 7

RESULTAATGERICHT SAMENWERKEN 01 23 Techniek Nederland sluit zich aan bij de stichting RGS: “Resultaatgericht Samenwerken zit bij veel van onze leden in de genen” Op 1 januari dit jaar heeft Techniek Nederland, de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche, zich bij de stichting Resultaat Gericht Samenwerken (RGS) aangesloten. Dat is goed nieuws: vier belangrijke partijen in de keten van verduurzaming van vastgoed zijn nu vertegenwoordigd in dit samenwerkingsverband. 8 ONDERHOUDNL

01 23 RESULTAATGERICHT SAMENWERKEN ONDERHOUDNL 9

RESULTAATGERICHT SAMENWERKEN 01 23 Doekle Terpstra: “Samenwerken essentieel om verduurzaming te versnellen” V oorzitter Henk Visscher van de stichting RGS is er blij mee: “Met de vertegenwoordiging van de installatiebedrijven vergroot de stichting haar draagvlak en slagkracht. Samen met Aedes, Bouwend Nederland en OnderhoudNL hebben we nu een mooie groep ketenpartijen aan tafel.” Vertegenwoordiging Techniek Nederland in stichting RGS Bestuur: Claudia Reiner, eigenaar Caris en Reiner Installatietechniek en erelid Techniek Nederland Programmaraad: • Mark Sprenkels, Manager Kenniscentrum Energietransitie bij Breman Installatiegroep • Twan van Grinsven, Operationeel Manager, Kemkens • Marco Witschge en Albert Hulshoff, Techniek Nederland Schakels verbinden “Het is eigenlijk wonderlijk dat we nog niet eerder zijn aangesloten”, stelt Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland. “Vooral ook omdat we in andere verbanden al samen optrekken. Samenwerking in de keten is essentieel om de verduurzaming te versnellen, een basisvoorwaarde voor optimale resultaten. We moeten de schakels met elkaar verbinden en techniek is cruciaal voor het slagen van een project. Naar mijn idee is samenwerken het nieuwe concurreren. Opdrachtgevers stellen steeds meer eisen aan marktpartijen en vragen steeds vaker om een integrale aanpak. We worden door de markt gestimuleerd om elkaar te vinden en te versterken. Onze leden merken dat ook, de traditionele hiërarchie van hoofdaannemer met een reeks van onderaannemers is gelukkig aan het verdwijnen. De ketenaanpak waarbij we als partners samenwerken wordt steeds meer gemeengoed en heeft de toekomst.” 10 ONDERHOUDNL

01 23 RESULTAATGERICHT SAMENWERKEN Recente activiteiten van stichting RGS: • Normenboek Kwaliteit in Balans vernieuwd • Nieuwe publicatie ‘Beginnen met RGS’ • Notitie RGS en openbaar aanbesteden • Onderzoek Meerwaarde RGS Standaardiseren Visscher: “De manier waarop we werk maken van ketensamenwerking spreekt partijen zoals Techniek Nederland aan. Het feit dat we het draagvlak verbreden met deelnemers namens de grotere brancheorganisaties, zorgt ook voor meer marktimpact. De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan het ontwikkelen van standaarden voor het samenwerkings proces tussen partijen. De potentie om dit nog verder uit te werken is enorm.” “De stichting heeft haar meerwaarde al bewezen”, vindt Terpstra. “Standaardiseren en uniformeren kun je niet alleen doen, dat doe je met de hele keten. De energietransitie is de grootste opgave waar we voor staan. De omslag is alleen mogelijk als we in de keten optimaal samenwerken. De samenwerkingsmethode van de stichting gaat ons daarbij helpen.” Voorspellend onderhoud Terpstra verwacht met zijn achterban vooral kennis in te brengen. “Zonder techniek gaan we de klimaat doelen simpelweg niet halen. Het is dan ook logisch dat het aandeel installatietechniek in de totale bouwsom, de zogenoemde installatiequote, blijft groeien. Neem klimaatbeheersingssystemen en zaken als ‘datagestuurd en voorspellend onderhoud’. In de toekomst bepalen wij niet wanneer een gebouw of brug onderhoud nodig heeft, maar geeft het gebouw of de brug dat zelf aan op basis van sensoren en data. Bij een moderne installateur is ict inmiddels een belangrijk onderdeel van het werk. Daarmee voegen we extra waarde toe in de keten. Niet al onze vijfduizend leden zitten op dezelfde manier in de markt, maar resultaatgericht werken zit ook bij veel van onze leden in de genen.” Volwassen stichting Is de keten nu compleet? Dat wil Visscher niet stellen. “We hebben er wel een belangrijke schakel bij. De kennis van Techniek Nederland gaat zeker helpen om de RGS-methodiek nog verder te verbeteren. Met dit bredere draagvlak is het vooral zaak om door te gaan met het verder formaliseren van onze manier van werken en besluitvorming. Zo groeien we verder uit tot een volwassen stichting. Daarbij staan we open voor elke branche, we sluiten niemand uit!” ONDERHOUDNL 11

DUURZAME INZETBAARHEID 01 23 Marco Rozendaal (r) (director Expressive Intelligence Lab TU Delft) en Nazli Cila (assistent-professor) Nader onderzoek naar fysieke werkbelasting Het verbeteren van duurzame inzetbaarheid van medewerkers in de schilders- en onderhoudsbedrijfstak is een belangrijk aandachtspunt. We hebben te maken met vergrijzing en met veel functies die een zware fysieke belasting kennen. Mogelijk liggen er nieuwe oplossingen in de technologie zoals sensoren en robotica. Dit jaar introduceert Stichting Susag bijvoorbeeld het exoskelet dat is ontwikkeld met Festool. In samenwerking met de TU Delft wordt nader onderzocht wat er nog meer mogelijk is. 12 ONDERHOUDNL

01 23 DUURZAME INZETBAARHEID D e onderzoekers brengen nader in beeld waar mogelijk nog andere knelpunten liggen in fysieke belastingen. Daarvoor doen ze metingen met sensoren, voeren ze gesprekken met schilders en observeren ze hen tijdens werkzaamheden. Ook verkennen ze waar kansen liggen voor verdere innovatie. In gesprek met schilders De onderzoekers beperken zich niet tot de fysieke ergonomie en technische aspecten: “We kijken naar de mens in zijn geheel”, vertelt Marco Rozendaal, director Expressive Intelligence Lab TU Delft. “Hoe ervaart de schilder het werk, de samenwerking en het werkproces? Waar zitten knelpunten en ook: waar haalt hij of zij plezier uit en hoe kunnen we dat versterken? Assistent- professor Nazli Cila vult aan: “We kijken vooral hoe mens en robot elkaar kunnen aanvullen. Hoe halen we het beste uit de vaardigheden van de schilders en hoe kan robotica daarbij helpen?” Data verzamelen “Verwacht aan het eind van dit jaar geen kant-en-klare robot”, stelt Geert-Jan Derks, voorzitter van Stichting USAG. “Doel is om dat wat de schilder graag wil, ook verlichtend te maken en prettig te gebruiken. Daarvoor verzamelen we vooral veel data uit de praktijk. We weten al een heleboel over werkbelasting, hoe spieren en gewrichten belast worden bijvoorbeeld. Dit onderzoek zal vooral meer duidelijkheid geven over de onderlinge samenhang van die knelpunten, om vervolgonderzoek mee te kunnen doen naar robotisering.” Slimme apparatuur Als het gaat over robots, willen de onderzoekers in kaart brengen wat er allemaal kan. “Een exoskelet is vooral een werktuig dat je lichaam ‘superpower’ geeft”, aldus Marco. “Je kunt ook denken aan slimme apparatuur die je helpt om je meer bewust te worden van een bepaalde houding. Of de robot die je kunt zien als ‘zelfstandige collega’, en allerlei varianten daar op. De manier waarop we kijken naar robots is dus ook belangrijk voor dit onderzoek. We hopen een palet aan mogelijkheden te bedenken voor deze doelgroep. Een groep studenten gaat daar vorm aan geven en ontwikkelt concepten en prototypen van een bepaald type robot. Die gaan we dan weer met de schilders evalueren.” Andere projecten Het onderzoek wordt mogelijk gemaakt met MDIEU-subsidie (Maatwerksubsidie Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden). Andere projecten via MDIEU zijn: • een fysieke en een digitale sessie voor bedrijven over fysieke werkbelasting • aanpak laaggeletterdheid • verbeteren van de ‘klantreis’ van de Gezondheids- en Bodycheck • project exoskelet • onboarding nieuwe medewerkers • protocol ‘Lastig en agressief gedrag’ ONDERHOUDNL 13

ONDERHOUDNL GARANTIE 01 23 Nieuwe voorwaarden voor VvE’s bieden dubbele kwaliteitsgarantie OnderhoudNL heeft – in samenwerking met VvE Belang en Consumentenbond – nieuwe algemene voorwaarden ontwikkeld voor de uitvoering van schilder- en onderhoudswerkzaamheden. Deze voorwaarden gelden speciaal voor deelnemers aan OnderhoudNL Garantie met het VvE Belang-label en VvE’s die zijn aangesloten bij VvE Belang. D e nieuwe voorwaarden bieden alle partijen een belangrijke meerwaarde, vertellen Gerrit-Jan van den Berg, voorzitter van OnderhoudNL Garantie, mr. Kees Oomen, directeur van VvE Belang en mr. Anita van den Bosch, juriste bij de Consumentenbond. 14 ONDERHOUDNL Goedkeuring De voorwaarden zijn tot stand gekomen na intensieve onderhandelingen tussen de organisaties. Vooral de garantieregelingen waren onderwerp van discussie, vertelt Van den Berg. “Er moest een goede garantie-, klachten- en geschillenregeling komen voor deze groep opdrachtgevers. In principe zijn VvE’s ‘kleinzakelijke’ klanten, maar bestaan ze uit particulieren (consumenten dus). Die verdienen de nodige bescherming. Twee jaar geleden was voor de

01 23 ONDERHOUDNL GARANTIE V.l.n.r.: Gerrit-Jan van den Berg, mr. Anita van den Bosch en Kees Oomen voorwaarden al een goede voorzet gegeven, maar de Consumentenbond moest ze als vertegenwoordiger van de consument ook goedkeuren. Dat is nu dus gebeurd.” Begrijpelijke taal Mr. Anita van den Bosch heeft al tientallen sets voorwaarden beoordeeld en opgesteld. “Het is voor mij een ‘sport’ om juridische taal om te zetten in begrijpelijk Nederlands”, zegt ze. “Dat is ook het uitgangspunt van de Consumentenbond: ervoor zorgen dat ook degenen die niet gewend zijn om dit type documenten te lezen, weten waar ze hun handtekening onder zetten. Er ligt nu een document dat voor alle betrokkenen de nodige ONDERHOUDNL 15

ONDERHOUDNL GARANTIE 01 23 Gerrit-Jan van den Berg Kees Oomen en mr. Anita van den Bosch zekerheden biedt. Op deze manier kunnen VvE en het schilders- en onderhoudsbedrijf samen in onderling vertrouwen het onderhoudswerk uitvoeren.” Dubbele kwaliteitsgarantie De algemene voorwaarden stonden al langere tijd op het wensenlijstje van VvE Belang. “Er moest veel geregeld worden, maar het resultaat mag er zijn. Een VvE die een contract sluit met een OnderhoudNLGarantie-bedrijf mét het VvE Belang-label, hoeft dankzij de nieuwe voorwaarden niet meer eindeloos te onderhandelen over die voorwaarden. Beide partijen hoeven zich ook niet door een omvangrijk juridisch document heen te werken: het bedrijf kan 16 ONDERHOUDNL volstaan met verwijzen naar de algemene voorwaarden. VvE Belang staat daarachter. Een dubbele garantie voor kwaliteit dus.” Ook belangrijk voor het bedrijf Voor de leden van OnderhoudNL Garantie zijn de algemene voorwaarden een belangrijk middel om zich te onderscheiden van niet-aangesloten bedrijven. “Als een VvE alsnog wil gaan voor een schilders- en onderhoudsbedrijf dat de laagste prijs hanteert, is ze daar natuurlijk vrij in. Alleen: dan kan ze geen aanspraak maken op de garanties en de mogelijkheid om een klacht aanhangig te maken bij de laagdrempelige Geschillencommissie Schilders-, Behangers- en Glaszetbedrijf.” Nieuw in de voorwaarden Nieuw in de voorwaarden is dat ook individuele leden van de VvE naar de Geschillencommissie kunnen als ze een klacht hebben of als die klacht gaat over een gedeelte van het gebouw. Anita van den Bosch: “Dat element hebben wij ingebracht. Er is wel een voorwaarde: tien procent van de appartementsrechten moet erachter staan.” Ook nieuw is de opleveringsinspectie die voor rekening komt van het onderhoudsbedrijf. Deze kan nu ook worden aangevraagd door het bedrijf zelf. De onafhankelijke inspecteur van bureau Overvoorde en Van Tilborg geeft dan een grondig oordeel over het uitgevoerde onderhoudswerk. Die inspectie/

01 23 ONDERHOUDNL GARANTIE Kees Oomen: “Een grote stap in de goede richting” keuring kost de VvE dus niets. Voorwaarde is wel dat het bedrijf is aangesloten bij OnderhoudNL Garantie én het VvE Belang-label voert. Met dat label geeft het bedrijf aan dat het in staat is goed werk te leveren voor VvE’s. ‘Super document’ Het drietal is blij met de nieuwe voorwaarden. “Dit is super”, zegt Oomen. “Een grote stap in de goede richting. De VvE’s zijn nu ook duidelijk op de kaart gezet als bijzondere klantengroep. OnderhoudNL loopt hiermee voorop. Ik wil nu ook met andere brancheorganisaties dergelijke algemene voorwaarden opstellen, zoals met Techniek Nederland en Bouwend Nederland.” Met dank aan VvE Belang, Carola Peters Toegang tot het recht “OnderhoudNL Garantie is een kwaliteitskeurmerk. Het feit dat de algemene voorwaarden gezamenlijk tot stand zijn gekomen is een groot pluspunt. Hiermee laat de schilders- en onderhoudssector zien dat de bedrijven staan voor kwaliteit, dat ze klachten professioneel willen oplossen en dat als ze er écht niet uitkomen met de klant, er dan een weg is naar de onafhankelijke Geschillen commissie. VvE’s en hun individuele leden hebben hiermee op een laagdrempelige manier toegang tot het recht. Bovendien is verbetering van de kwaliteit van dienstverlening gewaarborgd. Want van elke klacht en elk geschil valt te leren.” Jacqueline Berkelaar, directeur bij De Geschillencommissie ONDERHOUDNL 17

PENSIOENDIALOOG 01 23 “Een frisse blik vanuit de praktijk” In deze serie zetten we steeds een lid van het bestuur van het BPF Schilders aan tafel met een werkgever, werknemer, ondernemer of gepensioneerde uit de bedrijfstak. Dit jaar zijn de gesprekspartners tevens actief in het verantwoordingsorgaan van BPF Schilders. Deze groep beoordeelt en adviseert het bestuur. Dick Vis (bestuursvoorzitter namens werkgevers) gaat voor deze dialoog op bezoek bij Ina Schras. 18 ONDERHOUDNL

01 23 PENSIOENDIALOOG ONDERHOUDNL 19

PENSIOENDIALOOG 01 23 achteraf, op basis van onder andere het jaarverslag, de jaarrekening en overige informatie. Het bestuur legt ons ook aanvragen voor om advies over te geven. Dat werkt goed, toch Dick?” Dick: “Zeker! BPF Schilders is een (sociaal) financiële instelling die veel geld beheert. Dat is een vak en vraagt om enige afstand. Het verantwoordingsorgaan vormt voor ons een brug naar de deelnemers, een frisse blik vanuit de praktijk.” I na Schras is eigenaar van Piet Boersma Schilders in Heerenveen, een schildersbedrijf met vijf schilders, een leerling en twee medewerkers op het kantoor en in de verf- en behangspeciaalzaak. Ina is al jaren actief binnen onze vereniging. Zo maakt ze deel uit van de Commissie Arbeidsvoorwaarden. Sinds 2018 is ze voorzitter van het verantwoordingsorgaan van BPF Schilders. Ina: “We zijn met een groep van 12 personen. Zelf vertegenwoordig ik de werkgevers. Er zijn drie leden namens de werknemers en zes leden namens de pensioengerechtigden. Daarnaast zijn er nog twee leden die de ondernemers zonder personeel vertegenwoordigen. Een heel gemêleerd gezelschap dus! Samen beoordelen we het beleid dat het bestuur uitstippelt en hoe dat wordt uitgevoerd. Dat doen we 20 ONDERHOUDNL Ina: “We kijken ieder vanuit ons eigen standpunt en kunnen dus heel breed reageren en adviseren. Vaak sluit een bestuurslid aan voor uitleg, live of via Teams. Bijvoorbeeld over de indexering van de pensioenen, of het vaststellen van het nieuwe pensioenreglement. We buigen ons ook over de profielschetsen voor de leden van de Raad van Toezicht, het intern toezichthoudend orgaan van BPF Schilders. Ons oordeel en onze adviezen maken jaarlijks deel uit van het jaarverslag van BPF Schilders.” Dick: “Inderdaad, we willen graag steeds een positief oordeel teruglezen. Een goede samenwerking versterkt bovendien de besluitvorming en leidt tot betere resultaten. Daarom zorgen we ervoor dat het bestuur het verantwoordingsorgaan goed informeert en steken we tijd en energie in het beantwoorden van vragen. We merken dat de groep steeds beter de juiste vragen weet te stellen. Dat helpt om tot een evenwichtiger beleid en efficiënte uitvoering van de pensioenregeling te komen.” Ina: “Dat merken we zeker. Jullie informeren ons goed en nemen ons mee in de besluitvorming. We merken dat jullie als professionele bestuurders soms een wat hoger tempo hanteren. Dan is het voor ons zaak om het wat te temperen, zodat wij goed de Ina Schras

01 23 PENSIOENDIALOOG belangenafwegingen en de evenwichtigheid daarvan kunnen volgen.” Dick: “We zitten er samen voor de belangen van de deelnemers. Hoelang doe jij dit eigenlijk al?” Ina: “Ik ben in 2016 voorgedragen door OnderhoudNL als lid van het verantwoordingsorgaan namens de werkgevers. Zij zijn immers ook stakeholders in het pensioenfonds en betalen een belangrijk deel van de pensioenpremie van de deelnemers. Ik had nog geen verstand van pensioenen, maar ben altijd in voor nieuwe dingen. Sinds 2018 ben ik voorzitter.” Zowel voor het bestuur als voor het verantwoordingsorgaan vormt het nieuwe pensioenstelsel, dat in 2026 van kracht wordt, een belangrijk thema. Dick: “De overgang naar het nieuwe pensioenstelsel is een omvangrijke operatie, die we al aan het voorbereiden zijn. Alle bestaande pensioenaanspraken moeten we ‘omzetten’ naar het nieuwe pensioencontract. ‘Invaren’ heet dat. Met alle deelnemers en het hele pensioenvermogen gaan we dus in één keer over naar het nieuwe stelsel.” Ina: “Dat moet natuurlijk allemaal zorgvuldig gebeuren. Van aanspraken gaan we naar individuele potten. De grote pot met geld moeten we eerlijk verdelen over alle deelnemers. Een ander belangrijk punt is de communicatie. Hoe leggen we het allemaal helder en begrijpelijk uit?” Dick: “Daar gaan we zeker uitgebreid aandacht aan besteden. Gelukkig hebben we nog 3 jaar de tijd om alles goed te organiseren!” Meer weten? Heeft u vragen over uw vertegenwoordiging in het verantwoordingsorgaan? Neem dan gerust contact op met Ina Schras via i.schras@bpfsag.nl Wilt u tekst en uitleg over het pensioen, eventueel op locatie, binnen uw bedrijf? Neem dan contact op met BPF Schilders via www.bpfschilders.nl/contact ONDERHOUDNL 21 Dick Vis

PRODUCTEN EN DIENSTEN 01 23 Tip van Ledenadvies: Wat als uw medewerker door overgewicht de steiger niet meer op kan? Wanneer u contact opneemt met OnderhoudNL voor hulp en ondersteuning, dan is de kans groot dat u onze collega’s van Ledenadvies aan de lijn krijgt. Zij wijzen u graag op onze handige hulpmiddelen, producten of diensten. Of helpen u bij lastige vraagstukken. Sinds kort schrijft Ledenadvies blogs over zaken waar u als werkgever tegenaan loopt, met daarin handige tips. Z oals wat een werkgever kan doen als een medewerker door overgewicht zijn werk niet meer kan doen en hoe de werkgever duurzame inzetbaarheid en vitaliteit een onderdeel van zijn beleid kan maken. Meer dan 65% van de schilders heeft last van overgewicht. Ondanks het feit dat overgewicht in de privésfeer ligt van de medewerker, mag de werkgever de medewerker er wel op aanspreken en helpen als de medewerker niet meer goed kan functioneren als gevolg van zijn overgewicht. Ledenadvies adviseert: • Pak uw RI&E erbij en kijk waar de uitdagingen op het gebied van duurzame inzetbaarheid liggen • Maak voor iedereen duidelijk (beleid) waar de focus qua duurzame inzetbaarheid ligt binnen het bedrijf OnderhoudNL Ledenadvies Floris Visser en Chi-Ling Chu van OnderhoudNL Ledenadvies helpen u verder met gratis eerstelijns (juridisch) advies en staan u graag te woord via 088-0188 155. • Stimuleer kleine stapjes: fruit in de keet, een bal om tijdens pauzes een potje te voetballen, een fiets van de zaak, korting op de sportschool. Wanneer u als werkgever in gesprek gaat met uw medewerker kan hij of zij de eerste stappen zetten naar een gezondere leefstijl. Lees er meer over in de blog op www.onderhoudnl.nl/ledenadvies. 22 ONDERHOUDNL

01 23 TRAININGEN Leerlingen boeien en binden ‘Boeien en binden’ beperkt zich niet tot nieuwe en bestaande medewerkers. Ook leerlingen horen daarbij. Want elke leerling is een potentiële nieuwe medewerker én ambassadeur voor uw bedrijf. Uw leermeester, die de leerling begeleidt, speelt hierin een belangrijke rol. Om de leermeester in deze taak te ondersteunen, biedt OnderhoudNL een breed pakket aan activiteiten, hulp middelen, workshops én trainingen. D e leermeester brengt niet alleen kennis en ervaring over op de leerling, maar ook vaktrots en enthousiasme. De leermeester is aanspreekpunt en rolmodel en weet om te gaan met de jongeren van nu. Heeft u medewerkers in uw bedrijf die het in zich hebben om een goede leermeester te worden? Ga eens met hen in gesprek en bied hen de training Leermeester 3.0 aan. Ook voor gecertificeerde leermeesters die hun kennis willen updaten, is deze training geschikt. En de kosten van deze training worden voor 100% vergoed door het fonds van Stichting Mijn Carrière. Leermeester 3.0 De tweedaagse leermeestertraining volgt het gehele opleidingsproces van een leerling: van werving en selectie, via introductie (onboarding), begeleiding en beoordeling naar een goede afronding. In elke stap van dit proces leert de leermeester wat belangrijk is voor een optimaal resultaat. De training is helemaal geactualiseerd en biedt een schat aan kennis, vaardigheden en inzichten die een leermeester nodig heeft. Verdieping Voor ervaren leermeesters die hun vaardigheden willen verdiepen en een bijdrage willen leveren aan een echte leercultuur binnen het bedrijf, is er de training LeerMASTER. In deze tweedaagse training krijgen leermeesters inzicht in hun eigen rol en gedrag en dat van de leerling. Ook krijgen ze handvatten om het begeleiden van leerlingen goed te borgen in het bedrijf en een waardevolle adviseur te zijn van directie en management voor de inrichting van de begeleiding. Kijk voor meer informatie over de trainingen op OnderhoudNL.nl/trainingen of neem contact op met trainingscoördinator Annemarie Labee via trainingen@onderhoudnl.nl of 0182-556 137. Op OnderhoudNL.nl/leermeester vindt u ons complete aanbod, met handige downloads zoals een checklist onboarding, folders en formulieren, maar ook webinars en blogs met bruikbare tips én inspiratie. ONDERHOUDNL 23

TRAININGEN 01 23 Jeffry Hop mede-eigenaar Kipp & Hop – deelnemer Leermeester 3.0: “Sinds een half jaar hebben wij een leerling binnen ons bedrijf, vooral om te zorgen voor wat meer jonge aanwas. Omdat we nog niemand in het team hebben die gecertificeerd leermeester is, besloot ik zelf de training Leermeester 3.0 te gaan doen. Ik vond het een leerzame cursus. Het heeft me bruikbare handvatten opgeleverd. Zo neem ik nu samen met de leerling de tijd om het BPV-boek te bekijken en een plan van aanpak te maken. Waar heeft hij hulp bij nodig en wat kan hij al zelfstandig? Door de training besef ik nog meer dat niet iedere jongere hetzelfde is en hoe je ze het beste kunt benaderen. Het uitgangspunt is dat de leerling de kans krijgt om fouten te maken en tijd om iets over te doen. Dus laten we ze zelf dingen ervaren en geven we hier en daar advies. Een goede begeleiding met aandacht helpt zeker om een leerling aan ons bedrijf te binden. Want dat is een belangrijke reden om in zo’n traject te investeren. We bieden opleiding en begeleiding, maar ook een ‘warm nest’ waar het leuk werken is.” 24 ONDERHOUDNL

01 23 TRAININGEN Arne Martens werkzaam bij Gebr. Van der Plas, deelnemer Leermeester 3.0 en LeerMASTER: “Ik ben al jaren leermeester en stuur sinds vijf jaar een groep van acht leermeesters binnen ons bedrijf aan. We hebben totaal zo’n 10 à 15 leerlingen onder onze hoede en die houden we graag ‘binnen boord’. Beide leermeestertrainingen heb ik gevolgd, en ik heb er veel aan gehad. Zo heb ik meer geleerd over hoe jongeren van 16-17 jaar in elkaar zitten en waarom ze doen zoals ze soms doen. Ik weet ook beter hoe we met hen in gesprek kunnen gaan, bijvoorbeeld als er problemen zijn. In de trainingen is ook aandacht voor leerlingen met een rugzak, iets waar je als leermeester ook mee te maken hebt. Daarnaast is het fijn dat je kunt sparren met collega-leermeesters en hoort hoe andere bedrijven de begeleiding aanpakken. Hoe houd je leerlingen gemotiveerd en hoe los je het op als het echt niet gaat? Dat soort vragen komt allemaal aan bod.” ONDERHOUDNL 25

ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN 01 23 Foute Whk-beschikking kan uw bedrijf onnodig veel geld kosten Heeft u recent van de Belastingdienst de beschikking Gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk) 2023 ontvangen? Laat deze dan goed controleren. De premie die de belastingdienst u toerekent blijkt in 1 op de 3 gevallen niet te kloppen waardoor uw bedrijf wellicht een te hoog premiepercentage betaalt. De Whk-beschikking kan met terugwerkende kracht, tot vijf jaar in het verleden, worden gecorrigeerd. OnderhoudNL Verzekeringen kan u daarbij helpen. 26 ONDERHOUDNL

01 23 ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN D aarnaast is er sinds 1 oktober 2022 nieuwe wetgeving van kracht die het mogelijk maakt om vereenvoudigd een WIA-beoordeling voor 60-plussers te realiseren. Zijn er binnen uw bedrijf 60-plussers die als gevolg van arbeidsongeschiktheid in de WIA terechtkomen? Dan hoeft u als werkgever in veel gevallen niet voor de kosten op te draaien. In meerdere gevallen is gebleken dat de Belastingdienst fouten heeft gemaakt bij de toeberekening van deze kosten aan organisaties, waardoor het extra belangrijk is om een controle uit te voeren. Wat is de Werkhervattingskas (Whk)? De Whk kunt u zien als een pot waaruit onder andere de WGA- en Ziektewetuitkeringen worden betaald. Als werkgever draagt u hieraan bij door middel van de premie Werkhervattingskas. Deze premie kan oplopen tot 6,12% van uw totale premieplichtige loonsom en kan soms zelfs bovenop de loonschade van uw arbeidsongeschikte en/of zieke medewerkers komen. Heeft u hulp nodig bij de controle van uw Whkbeschikking? OnderhoudNL Verzekeringen helpt u graag bij de controle van uw Whk-beschikking. Dit doen wij op basis van ‘no cure no pay’. Dit houdt in dat u slechts 20% van de directe kosten betaalt die u bespaart door correctie van de beschikking. Als blijkt dat bezwaar maken niet zinvol is of de beschikking correct is, dan betaalt u niks! Stuur uw Whk-beschikking per e-mail naar info@onderhoudnlverzekeringen.nl of per post naar OnderhoudNL Verzekeringen, t.a.v. Gedifferentieerde premiecontrole, Postbus 8789, 3009 AT Rotterdam. Eigenrisicodragerschap Naast publiek verzekeren via het UWV, kunt u ook eigenrisicodrager worden. Als eigenrisicodrager neemt u verantwoordelijkheid voor uw zieke (ex-)medewerkers. U kiest er niet voor om de desbetreffende dossiers uit te besteden bij UWV, maar houdt hier zelf de regie over. Aan de ene kant betaalt u dus de uitkeringen zelf, aan de andere kant houdt u meer grip op kosten en re-integratie van medewerkers. Quick Scan Op basis van de toegezonden Whk-beschikking kan OnderhoudNL Verzekeringen een kosteloze Quick Scan voor u uitvoeren: u krijgt dan inzicht of verder onderzoek naar eigenrisicodragerschap de moeite waard is. Is dat zo? Dan is een uitgebreid onderzoek wenselijk. Hoe dit eruit ziet zal OnderhoudNL Verzekeringen in een persoonlijk gesprek toelichten waarna vervolgstappen genomen kunnen worden. Gebruik maken van deze Quick Scan? Geef dat direct aan bij het insturen van uw Whk-beschikking. Heeft u vragen? Neem dan contact op met OnderhoudNL Verzekeringen via 010- 288 45 40 of info@onderhoudnlverzekeringen.nl. Wij helpen u graag! ONDERHOUDNL 27

Malietoren Bezuidenhoutseweg 12 2594 AV Den Haag U ontvangt een uitrijkaart voor QPark CS New Babylon Prinses Irenestraat 1 2595 BD Den Haag NEMERS MEI9 DAG ONDER 2023 EXCLUSIEF VOOR LEDEN! THEMA: STRATEGISCHE AGENDA 2024-2027 SPREKERS: Met veel ruimte voor social talks ONTVANGST 14.30 EINDE 20.00 inclusief buffet Taco van Hoek Directeur EIB, over de groei in onderhoud. OnderhoudNL.nl/ondernemersdag2023 Ivan Pouwels Onderzoeker en adviseur van brancheorganisaties, auteur ‘vernieuwen met vereniging 3.0’ en buitenpromovendus Universiteit Tilburg TIAS.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
Home


You need flash player to view this online publication