10

VERENIGING ONDERHOUDNL 01 25 J an Pleijsier, directeur van Palet Vastgoedonderhoud, denkt namens de sector Vastgoed mee in deze werkgroep. Hij ziet vier kernthema’s voor de dienstverlening van OnderhoudNL: Arbo en milieu, Scholing, Cao en Juridische vraagstukken. “Veel zaken kunnen ondernemers prima zelf regelen. OnderhoudNL is er voor de collectieve belangen, zoals deze thema’s.” Afwegingskader Met de werkgroepleden wordt een afwegingskader ontwikkeld om bestaande en nieuwe diensten te toetsen op relevantie. Sjors: “We stellen vragen als: ‘Helpen we hiermee alle leden? Wat doen we als het voor een kleinere groep leden is, maar we wel aanvoelen dat het heel belangrijk is? Sluit het aan bij onze beleidsthema’s? Kunnen wij het uitvoeren? En heel belangrijk: hoe betrekken we onze leden voor- en tijdens een ontwikkeling?’” Acties werkgroep Focus in dienstverlening: • behoeften toetsen bij leden • afwegingskader opstellen voor lobby en dienstverlening • huidig aanbod tegen het licht houden met dit afwegingskader • afwegingen maken op basis van tijd en budget • aanbod beter vindbaar maken Tijd en budget Niet alles hoeft per se voor álle leden bedoeld te zijn. “Neem het dossier aanbesteden infrawerken”, stelt Martin. “Dat raakte de industriële schildersbedrijven, maar is zo impactvol dat collectieve inzet noodzakelijk was.” Verder spelen tijd en budget een rol in de afwegingen. “Binnen de beschikbare capaciteit moeten we keuzes maken uit diensten voor alle leden en diensten voor specifieke groepen. Soms zullen we leden teleurstellen, maar met het afwegingskader kunnen we dat goed onderbouwen.” Gerichte ondersteuning Martin Hoogerwaard, manager Marketing & Communicatie, en Sjors Krikken, sectormanager Schilders en Garantie, zijn de kartrekkers vanuit OnderhoudNL op deze strategische pijler. “De dienstverlening is in de loop der jaren flink gegroeid”, stelt Martin. “Om toekomstbestendig te blijven, moeten we ons richten op wat leden verbindt: het onderhouden van bestaand vastgoed. Van daaruit helpen we hen zo gericht mogelijk.” Klankbordgroep Om de plannen te toetsen, is er een klankbordgroep van leden en sectorbestuurders. Zij kijken naar de haalbaarheid en uitvoerbaarheid en maken de koppeling met de plannen van de andere twee werkgroepen. De kracht van samen Jan benadrukt het belang van samenwerking binnen de vereniging en met andere organisaties. “We zijn met dezelfde vraagstukken bezig. Door kennis te delen, voorkom je dat ieder het wiel opnieuw gaat uitvinden. Bovendien worden initiatieven dan breder gedragen en ontstaat er een betere aansluiting bij wat leden nodig 10 ONDERHOUDNL

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication