11

02 20 DUURZaaM ONDeRHOUD Anders leren kijken naar duurzaamheid ULFT - Samen met de opdrachtgever twee dagen op training om de samenwerking op het gebied van duurzaamheid te verdiepen. Dat mag best uniek genoemd worden. In de Achterhoek kijken ze er positief op terug. En gaan ze met nog meer enthousiasme verder met het verduurzamen van de woningvoorraad, ook tijdens de coronacrisis. W ooncorporatie Wonion in Ulft is in corporatieland een koploper in verduurzaming. Al zo’n tien jaar lang wordt er structureel budget vastgesteld voor verschillende maatregelen om de woningen te verduurzamen. Niet alleen isolatie, maar ook zonnepanelen, van gas naar ‘all electric’, nieuwbouw zonder aardgasaansluiting, duurzame bouwmaterialen en duurzaam aanbesteden. Met deze aanpak had Wonion in 2016 haar hele woningbezit op gemiddeld energielabel B. De ambitie is om alle 4.000 woningen uiterlijk in 2030 energieneutraal te hebben, vooruitlopend op de harde doelstelling om in 2050 CO2 -neutraal te zijn. geen project Sinds 2009 heeft Wonion een medewerker vrijgemaakt, die zich helemaal op duurzaamheid richt. Dat is Ingrid Pierik, beleidsadviseur Techniek. “Duurzaamheid is bij ons geen project meer, maar een onlosmakelijk onderdeel van onze projecten.” Aan de hand van The Natural Step (zie kader) zijn doelen geformuleerd, die alle thema’s en onderwerpen op het gebied van duurzaamheid raken: van aantrekkelijke groene buurten en zelfvoorzienend zijn in energie, tot bouwen met gezonde natuurlijke materialen en zonder afval. ambassadeurs Duurzaamheid wordt binnen Wonion breed gedragen. Steeds meer medewerkers zijn ambassadeur en dat is mede te danken aan de gezamenlijke training die in het najaar van 2019 werd gevolgd bij The Natural Step. Ook vertegenwoordigers van de onderhoudspartners namen deel. Ingrid: “We werken al acht jaar in RGS-verband samen met onze partners. Ieder zijn ze op hun eigen manier bezig met duurzaamheid. Dat is heel positief natuurlijk, maar we kunnen nog meer bereiken als we het samen doen.” ONDeRHOUDNL 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication