02 23 INHOUDSOPGAVE 4 Jaarverslag OnderhoudNL 2022 9 Zelfstandig, maar niet alleen 14 Zij-instromers vinden weg naar werkgevers 16 Klantgroepen binnen OnderhoudNL: particuliere opdrachtgevers 18 Van schaftkeet naar escaperoom 24 OnderhoudNL ontwikkelt trainingen vitaliteit Hete zomer op de arbeidsmarkt COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Coenecoop 5, 2741 PG WADDINXVEEN Postbus 30, 2740 AA WADDINXVEEN 0182-556135 of l.kortenbout@onderhoudnl.nl Oplage: Circa 2.100 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 50,- per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: Media Center Rotterdam, Rotterdam Redactie: Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw * Schildersvakopleiding Zutphen * iStock.com/OnderhoudNL ONDERHOUDNL 3 Op het moment dat ik dit schrijf, heeft net de lancering plaatsgevonden van de arbeidsmarktcampagne voor OnderhoudNL-leden. Onder de titel ‘Wij onderhouden van Nederland’ willen wij de vaktrots van onze mensen laten zien, het ‘domein’ onderhoud nadrukkelijk claimen (wij zijn ‘de bouw’ niet) en de veelheid aan (nu nog onvervulde) baanmogelijkheden presenteren aan werkzoekenden. Alle leden en werkzoekenden kunnen daarbij gebruik maken van het vacatureplatform www.wijonderhoudenvan.nl. De campagne is gewenst en noodzakelijk omdat sprake is van een structureel tekort aan personeel. Randstad zegt deze week zelfs dat Nederland ‘vastloopt’ door het tekort aan vakmensen. Dat kan wel kloppen: er staan ruim 400.000 vacatures uit, waarvan de helft in de categorie ‘praktische beroepen’ (techniek, handel, dienstverlening en zorg). Uit een inventarisatie onder onze leden blijken er gemiddeld 4,1 vacatures per bedrijf te zijn. Dat betekent bij onze leden een behoefte aan zomaar 5.000 nieuwe medewerkers! Had ik dit aantal niet al eerder geroepen bij de presentatie van ons ‘Baan-naar-Baan plan’ aan toenmalig minister Wouter Koolmees? Hoezo een structureel tekort….. Dat belooft een hete zomer te worden op de arbeidsmarkt. Ik wens ‘ons’, maar ik bedoel dan echt ‘ons allen’ veel confrontaties met onze campagne-uitingen op radio, Instagram, Facebook, LinkedIn, tankstations, winkelcentra enz. Succes met de vacaturevervulling! Zo blijven ook wij Nederland onderhouden… Henk den Boer, voorzitter OnderhoudNL
4 Online Touch Home