12

TECHNIEK EN INNOVATIE 02 24 B ij het uitwisselen van gegevens ontstaan vaak praktische problemen, bijvoorbeeld door het steeds opnieuw moeten opschrijven, invoeren en interpreteren van orders, leverbonnen, planningen, onderhoudsopdrachten en facturen. Met toepassing van de DICO Standaard is dat verleden tijd. Mario Renes is relatiemanager bij Ketenstandaard Bouw en Techniek. Deze organisatie is de ontwikkelaar en beheerder van DICO. “DICO is speciaal bedoeld voor de bouw­, onderhouds­ en technieksector. Met het gebruik van deze standaard bespaar je veel tijd én voorkom je fouten. Bovendien werken onderhoudsbedrijven, opdrachtgevers én leveranciers steeds met dezelfde actuele gegevens.” DICO is te gebruiken voor het uitwisselen van allerlei soorten gegevens en documenten tussen de eigen software en die van partners in de keten. Denk aan orders, leverbonnen, facturen, productinformatie, artikelgegevens, planningen en onderhoudsopdrachten. “Je kunt dus veel efficiënter samenwerken, ongeacht welke software je gebruikt want bijna alle softwareleveranciers in de bouw­ en technieksector ondersteunen de DICO Standaard.” Praktijksituatie Ralph van den Heuvel, manager interne organisatie bij Talen Vastgoedonderhoud juicht deze digiDeal van harte toe. “Corporaties vragen steeds vaker om informatie direct in hun eigen format te zetten. Denk aan een excelformat waar je dan onderhoudsbegrotingen en ­scenario’s invult. Of we krijgen een inlogcode zodat we de gegevens rechtstreeks in het systeem van de corporatie invullen. Dat is niet ideaal, maar we willen onze klanten wel goed bedienen.” Ralph merkt dat de diversiteit aan applicaties bij woningcorporaties toeneemt. “Voor ons is het echter belangrijk dat we niet alleen in het systeem van de opdrachtgever bezig zijn, maar ook in ons eigen systeem. We moeten dus alles dubbel invoeren, dat kost tijd en vergroot de kans op fouten. Bovendien moeten we kennis hebben van allerlei applicaties en die kennis actueel houden. Met de personeelstekorten die er ook in de werkvoorbereiding zijn, is dat een behoorlijke uitdaging.” Anderhalf beurt Bij Talen Vastgoedonderhoud werkt de afdeling Dagelijks Mutatieonderhoud inmiddels met de DICO Standaard. De ervaringen zijn positief. De woningcorporatie voert de reparatie­ en mutatieverzoeken in haar eigen systeem in, waarna deze via DICO automatisch in het ERP­pakket van Talen terechtkomen. “Wij plannen het reparatiebezoek dan in, voeren het uit en koppelen terug. De status van de opdracht is direct zichtbaar in het systeem van de corporatie. Ook de factuur gaat via deze koppeling van systemen. Dat loopt heel goed. We staan dan ook zeker vooraan in de rij als DICO ook goed bruikbaar wordt in andere fases van het proces, zoals de calculatie en werkvoorbereiding. Daarvoor is het naar ons idee nodig dat heel duidelijk is welke definities de ketenpartijen hanteren. Wat wordt bijvoorbeeld verstaan onder een anderhalf 12 ONDERHOUDNL

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication