10

OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN 03 22 E ven terug in de tijd: jarenlang kende de schilders bedrijfstak het zogeheten O&O-fonds. In dit fonds legden zowel ondernemers als medewerkers - via een bijdrage gekoppeld aan de loon som - een bedrag bij elkaar voor Opleiding & Ontwikkeling. Ze beslisten gezamenlijk over de besteding van de gelden. In 2016 veranderde dat op initiatief van OnderhoudNL, vanuit de wens om als ondernemers zelf activiteiten te organiseren voor de leden. Activiteiten op het gebied van onderwijs, arbeidsomstandigheden en brancheversterkende projecten. Gefinancierd met uw bedrijfstakheffing: Arbo en Onderwijs Een greep uit de projecten: • Gratis licentie voor de erkende branche RI&E • Workshops voor bedrijven om de RI&E in te voeren • Ontwikkeling standaardmethode verwijderen asbesthoudende kit • Ontwikkeling nieuwe trainingen, onder andere over fysieke belasting van medewerkers, klimaat- en energietransitie en RGS Brancheprojecten Een greep uit de initiatieven: • Campagne ‘Klaar voor de Toekomst’ • Technische bijeenkomsten voor de sector Industrieel • Gratis QuickScan Kantfocus voor de sector Schilders • Ondersteuning leden bij digitalisering & informatisering • Van-baan-naar-baanplan • Inspecteren met drones Mooie initiatieven De bedrijfstakheffing maakt het mogelijk om tal van activiteiten te ontwikkelen op diverse terreinen, denk aan de instroomcampagnes, het organiseren van de basisberoepsopleidingen in het land, het ontwikkelen van trainingen, maar ook aan marktversterking, arbo 10 ONDERHOUDNL Efficiënter en goedkoper Het loslaten van het O&O-fonds destijds past binnen de visie om een toekomstgerichte vereniging te zijn, met dito cao. Het was de overtuiging dat de ondernemers de activiteiten zelf efficiënter en tegen veel lagere kosten zouden kunnen invullen. Dat blijkt te kloppen: vergeleken met de oude O&O-constructie zijn de lijnen korter. Het heeft het ervoor gezorgd dat ondernemers nu zeker 50% minder premie afdragen. Zelf de regie Sinds 2016 betalen alle leden van OnderhoudNL een premie die is gebaseerd op de omzet. De ondernemers hebben zelf de regie over de gelden. De Stichting Bedrijfstakheffing die werd opgericht, ziet toe op de juiste besteding daarvan. Dat bestuur bestaat uit een drietal lid-ondernemers. De penningmeester van het OnderhoudNL-bestuur is ook penningmeester van BTH. “We beoordelen de projectvoorstellen die worden ingediend”, vertelt De Goede. “We kijken daarbij naar nut en noodzaak en de verhouding tussen kosten en baten. Ook houden we rekening met een evenwichtige verdeling van activiteiten over de diverse sectoren van OnderhoudNL. Daarnaast beoordelen we ook sectoroverstijgende voorstellen. Uiteindelijk moeten alle leden er profijt van hebben.”

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication