13

03 23 VERDUURZAMING werk te doen.” Schildersbedrijven zouden naast het plaatsen van glas kunnen overwegen om ook andere verduurzamingsmaatregelen aan te bieden, al begrijpt Van Hoek het ook heel goed wanneer ondernemers ervoor kiezen om zich te blijven profileren als gespecialiseerd schilder. “Niet ieder bedrijf hoeft mee te gaan in de verduurzaming, maar voor wie het wel wil is het zinvol om te kijken waar eventuele obstakels liggen.” Jaarlijkse peiling Het onderzoek is niet alleen van belang om feiten en cijfers over de verduurzamingsmarkt in beeld te krijgen, maar moet ook aanknopingspunten opleveren voor kansrijke acties. “In dat traject zitten we nu. We kijken wat bedrijven individueel kunnen doen en wat ze van elkaar kunnen leren. En we kijken ook welke acties op brancheniveau mogelijk zijn. Het lopende onderzoek is bijvoorbeeld een mooi startpunt voor OnderhoudNL om jaarlijks te peilen hoe de lidbedrijven actief zijn op de diverse markten.” OnderhoudNL doet met dit onderzoek bovendien waardevolle input op voor het strategische plan voor de komende drie jaar. Concurrentie Van Hoek stipt nog even aan dat het niet alleen maar zonneschijn is. “Bouwbedrijven die hun orderportefeuille in de nieuwbouw zien krimpen, zullen ook de kansen aangrijpen die er liggen in de verduurzaming. Er is dus wel extra concurrentie te verwachten voor de OnderhoudNL­bedrijven.” ONDERHOUDNL 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication