0

03 23 EIB: VERDUURZAMING ALS GROEIMARKT leden- en relatiemagazine van koninklijke vereniging OnderhoudNL WIJ ONDERHOUDEN VAN NEDERLAND QUICKSCAN VOOR STRATEGISCHE BEDRIJFSFOCUS TRAININGEN EN DOWNLOADS VOOR LEERMEESTERS

NIEUWE LEDEN 03 23 OnderhoudNL verwelkomt: V/D Zee Schilderwerken • Sinds 2022 gevestigd in Sint Annaparochie • Zzp’er • Ik werk voor: particulieren en bedrijven • Activiteiten: binnen­ en buitenschilderwerk, OnderhoudNL verwelkomt: Maison Maison • Sinds 2001 actief, sinds 2020 gevestigd in Halfweg • Aantal medewerkers: 21 • Wij werken voor: particulieren en aannemers die voor woningcorporaties werken glaszetten, wandafwerking, houtrotreparatie en stucwerk. • Werkgebied: Friesland • Directeur: Andrew van der Zee Ik ben lid geworden omdat: ik het belangrijk vind om terug te kunnen vallen op een branchevereniging. OnderhoudNL heeft een goede naam. Ik gebruik het logo om me te onderscheiden. OnderhoudNL kan mij helpen met: juridisch advies en handige documenten zoals de algemene voorwaarden. Ik heb mijn zaken graag goed op orde en wil mij blijven ontwikkelen. Binnenkort ga ik mij verdiepen in de RI&E én in het cursusaanbod! • Activiteiten: vloerisolatie • Werkgebied: Noord­ en Zuid­Holland, Flevoland en Noord­Brabant • Directeur: Dick Roelofsen Wij zijn lid geworden omdat: vloerisolatie de afgelopen 12 jaar steeds meer bij onderhoud is gaan horen. Wij passen daarom goed binnen deze vereniging en willen graag optrekken met andere leden. Daarnaast hebben we door groei behoefte aan ondersteuning op personeelsgebied. OnderhoudNL kan ons helpen met: de cao met vergelijkbare functiegroepen en -schalen, juridische hulp en praktische zaken zoals tips voor beoordelingsgesprekken. Daarnaast is het handig om tijdig op de hoogte te zijn van regelgeving en ontwikkelingen met betrekking tot veiligheid en duurzaamheid. Bent u al langer lid van OnderhoudNL en wilt u ook een keer vertellen wat het lidmaatschap u brengt? Laat het ons weten via l.kortenbout@onderhoudnl.nl. 2 ONDERHOUDNL

03 23 INHOUDSOPGAVE 4 Arbeidsmarktcampagne: dit is nog maar het begin! 10 Directeur EIB: “Verduurzaming belangrijkste groeimarkt” 14 Snelle bedrijfsdiagnose met strategiescan 17 Geen verrassingen bij hr-partner Randstad Bouw 20 Pensioen: ‘Interessante tijd voor het verantwoordingsorgaan’ 24 Leermeester 3.0: ‘praktijkgericht en interactief’ VvE kansen COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Coenecoop 5, 2741 PG WADDINXVEEN Postbus 30, 2740 AA WADDINXVEEN 0182-556135 of l.kortenbout@onderhoudnl.nl Oplage: Circa 2.100 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 50,- per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: Media Center Rotterdam, Rotterdam Redactie: Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw * Te Mebel * De Variabele * Kemps * OnderhoudNL Verzekeringen Op dit moment hebben we een demissionair kabinet en ligt een aantal belangrijke zaken ‘stil’ in Den Haag. Met ‘stilliggen’ bedoel ik niet de reguliere traagheid die de overheid tentoonspreidt, maar het ‘parkeren’ van besluitvorming tot het moment dat er een nieuw kabinet is aangetreden. De formatietijd is in Nederland gemiddeld 103 dagen, met als uitschieter de 299 dagen van Rutte IV. We zullen het dus moeten doen met wat we nu weten. Het EIB (Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid) voorspelt een gunstige periode voor onderhoud en renovatie en een ongunstige voor de nieuwbouw als gevolg van de geparkeerde bouwdossiers. Uiteraard wil onze sector profiteren van die voorspelde gunstige periode. Daarvoor is het noodzakelijk te weten waar we nu met z’n allen staan en wat we realiseren. Ook dit heet resultaatgericht samenwerken. Dat klinkt ons niet vreemd in de oren, toch? Daarvoor hebben we de hulp van datzelfde EIB ingeroepen. Zij hebben een eerste vingeroefening gedaan en constateerden dat er veel kansen liggen in het breder oppakken van de verduurzamingsvraagstukken dan wij nu doen. Bij VvE’s, zorg, scholen, utiliteit is zelfs sprake van een verhoogde vraag als gevolg van een aanjagende overheid. Zo werd deze week de ‘Versnellingsagenda verduurzaming VvE’s’ gepresenteerd door demissionair minister Hugo de Jonge. Daarmee worden regels versoepeld in de besluitvorming, extra subsidie vrijgemaakt en… informatie voor ontzorging gedeeld. OnderhoudNL is gevraagd daaraan mede vorm te geven. Er ligt hier een enorme markt voor professionele onderhoudsbedrijven. U toch! Okke Spruijt, directeur ONDERHOUDNL 3

ARBEIDSMARKTCAMPAGNE 03 23 4 ONDERHOUDNL

03 23 ARBEIDSMARKTCAMPAGNE Dit is nog maar het begin! Op 1 juni lanceerden we onze arbeidsmarktcampagne ‘Wij onderhouden van Nederland’. Met deze campagne willen we onze leden helpen bij het aantrekken van de vakmensen die ze zo hard nodig hebben. De eerste stappen in deze meerjarige campagne zijn inmiddels gezet. In dit artikel leest u wat er zoal gebeurt én wat er nog op stapel staat. Want dit is nog maar het begin! M et een breed scala aan uitingen laten we zien hoe mooi én belangrijk het werk is in de schilders­ en onderhoudsbranche én dat onze sector aantrekkelijk is om in te werken. Zo versterken we het imago van de sector richting nieuwe instromers, opdrachtgevers en andere stakeholders. U heeft er ongetwijfeld al wat van gezien en gehoord: de radiospotjes met Jack Wouterse bijvoorbeeld, die ook de tekst van onze campagnefilm insprak. Bekijk de film op onderhoudnl.nl/wijonderhoudenvannederland. #wijonderhoudenvan Ook op social media zijn we actief, met berichten op Instagram bijvoorbeeld. Heeft u een mooi project waar u trots op bent? Deel het met de hashtag #wijonderhoudenvan. Dagelijks delen we vijf inzendingen onder onze volgers. Sinds de start van de campagne is het aantal volgers van het speciale Instagram­account @wijonderhoudenvan trouwens gegroeid naar bijna 1.000! ONDERHOUDNL 5

ARBEIDSMARKTCAMPAGNE 03 23 Brede zichtbaarheid Wellicht heeft u de steigerdoeken met de campagneslogan opgemerkt, al of niet met bedrijfsnaam van een OnderhoudNL­lid. Of een van de digitale schermen in winkelcentra en tankstations. Kortom: op tal van manieren brengen wij het vakwerk van onze leden onder de aandacht. Alle sectoren komen aan bod. Inmiddels hebben ruim 3 miljoen Nederlanders de uitingen gezien, zo blijkt uit de eerste peilingen. Vacatures Centraal punt in de campagne is de speciale campagne website, met verhalen van medewerkers die trots zijn op hun vak. Op deze website kunnen werkzoekenden alles lezen over de verschillende functies en opleidingen in onze branche en direct reageren op vacatures van leden. Daarvoor hoeft u zelf alleen maar uw vacatures aan­ of uit te vinken via Mijn OnderhoudNL. Zoekt u bijvoorbeeld een uitvoerder, industrieel schilder of calculator? Vink deze vacatures aan. Zoekt u ze niet, dan vinkt u ze niet aan. Zo wordt uw bedrijf gevonden door werkzoekenden die in uw Meest gezochte beroepen door werkzoekenden: 1. Schilder 2. Allround onderhoudsmedewerker 3. Industrieel schilder 4. Uitvoerder 5. Calculator 6. Elektricien/installateur 7. Timmerman/vrouw 8. Projectleider 9. Decoratie- en restauratieschilder 10. Teamleider regio interesse hebben in een van uw vacatures. Uw bedrijfspagina wordt vervolgens automatisch zichtbaar op de campagnewebsite. Opdrachtgevers Ook aan bedrijven die niet op zoek zijn naar personeel is gedacht. Via een zoekmachine kunnen opdrachtgevers uw bedrijf eenvoudig vinden op type werkzaamheden. Ook dit kunt u zelf regelen in Mijn OnderhoudNL. U zet eenvoudig uw diensten aan of uit. Deze gegevens zijn dan zichtbaar als iemand naar uw bedrijf zoekt. Inhakers We zoeken voortdurend naar gelegenheden om met de campagne op in te haken. Zoals de Open Monumentendag begin deze maand. Daarvoor gebruikten we de variant ‘Wij onderhouden van monumenten’. Met foto’s van monumentale projecten van onze leden maakten we gepersonaliseerde posts om te delen via social media. Zulke acties pakken we gedurende de 6 ONDERHOUDNL

03 23 ARBEIDSMARKTCAMPAGNE Top 5 meest gevraagde vakkrachten: 1. Schilder 2. Glaszetter 3. Allround onderhoudsmedewerker 4. Timmerman/vrouw 5. Teamleider/voorman looptijd van de campagne regelmatig op. En u kunt daar dus als lid een rol in spelen! Wat volgt? De campagne loopt meerdere jaren en wordt waar nodig bijgestuurd en aangepast. Momenteel zijn er de volgende plannen: • nog meer ‘inhaakacties’ zoals tijdens Open Monumentendag • uitbreiding van het campagnemateriaal • Social media posts en reels van medewerkers uit de branche • feedback ophalen bij leden (o.a. bij HR­professionals) • doorontwikkelen van het vacatureplatform • mogelijkheden om ook anderstaligen te bereiken en in te laten stromen Mist u nog iets in de campagne? Ziet u kansen voor verbeteringen? Laat het ons weten via communicatie@onderhoudnl.nl Doe ook mee! 5 tips: 1. Zet het promotiemateriaal in op uw website, social media, bij uw vacatures, op projectlocaties etc. Op onze website vindt u een overzicht van al het materiaal en kunt u het downloaden. 2. Bezoek wijonderhoudenvan.nl en zorg dat u daar ook zichtbaar bent. 3. Volg de socialmedia­accounts van de campagne en deel uw mooiste project met #wijonderhoudenvan. 4. Meld uw vacatures aan via MijnOnderhoudNL.nl. 5. Zelf een idee? Geef het door via: communicatie@onderhoudnl.nl. ONDERHOUDNL 7

PRODUCTEN EN DIENSTEN 03 23 Tip van Ledenadvies: Soms is een sanctiebeleid nodig Wanneer u contact opneemt met OnderhoudNL voor hulp en ondersteuning, dan is de kans groot dat u onze collega’s van Ledenadvies aan de lijn krijgt. Zij wijzen u graag op onze handige hulpmiddelen, producten of diensten. Of helpen u bij lastige vraagstukken zoals het opstellen van een sanctiebeleid. 8 ONDERHOUDNL

03 23 PRODUCTEN EN DIENSTEN Ledenadvies: ‘Er valt meer winst te behalen door goed gedrag te stimuleren’ A ls werkgever bent u verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van personeel dat onder uw gezag werkzaam is. Let op: hieronder vallen ook uitzendkrachten of stagiairs. Helaas komt onveilig gedrag nog veel te vaak voor. Zoals bijvoorbeeld het niet dragen van beschermingsmiddelen. Als werkgever moet u uw medewerkers hierop wijzen. Averechts OnderhoudNL Ledenadvies vindt dat de focus moet liggen op het stimuleren van goed gedrag om onveilig situaties te voorkomen. Straffen van fout gedrag kan averechts werken. Om veilige situaties te bevorderen, heeft OnderhoudNL hulpmiddelen beschikbaar. Denk aan trainingen, toolboxen en instructievideo’s. Hiermee geeft u als bedrijf een signaal af dat onveilig gedrag niet wordt getolereerd. Serieus Een sanctiebeleid kan hierbij helpen. Een goed sanctiebeleid zorgt ervoor dat mensen de regels volgen en helpt om het werk veilig en gezond te houden. Als een organisatie extra stappen neemt om te laten zien dat ernstige overtredingen serieus worden genomen, wordt duidelijk dat gevaarlijk en onverstandig gedrag niet wordt geaccepteerd. Tegelijkertijd moeten de regels voor iedereen duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn. Deze aanpak kan helpen om de inzet voor veiligheid te laten zien en de werkomgeving te verbeteren. Blog In de blog van Ledenadvies: ‘Kom van dat dak af, ik waarschuw niet meer!’, leest u waar een sanctiebeleid aan moet voldoen. Kijk voor meer informatie en tips over het opstellen van een sanctiebeleid in de blog op onderhoudnl/ledenadvies. OnderhoudNL Ledenadvies Floris Visser en Chi-Ling Chu van OnderhoudNL Ledenadvies helpen u verder met gratis eerstelijns (juridisch) advies en staan u graag te woord via 088-0188 155. ONDERHOUDNL 9

VERDUURZAMING 03 23 Taco van Hoek, directeur EIB: “Verduurzaming belangrijkste groeimarkt” “Verduurzaming is op korte termijn de enige echte groeisector.” Die uitspraak deed Taco van Hoek, directeur van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) begin dit jaar. Voor OnderhoudNL was dat aanleiding om samen met het EIB te onderzoeken hoe onze sector daar de vruchten van kan plukken. 10 ONDERHOUDNL

03 23 VERDUURZAMING TITEL KOMT HIER H et EIB analyseert vier keer per jaar hoe de bouwsector zich ontwikkelt. Dan gaat het over nieuwbouw van woningen en utiliteitsgebouwen, over infrastructuur en ook over ‘herstel en verbouw’. In deze categorie is ook de onderhoudssector inbegrepen. Volgens het EIB groeiden de investeringen in duurzaamheid in de woningbouw de afgelopen jaren ‘spectaculair’. In zes jaar tijd met maar liefst 150 procent. Vorig jaar was de groei 6%. Zowel particuliere huishoudens als bedrijven steken veel geld in isolatie, zonnepanelen en andere duurzaamheidsmaatregelen. Krimp nieuwbouw De nieuwbouw heeft het moeilijk, zo blijkt uit de analyses. Vooral in de woningbouw is het aantal verstrekte vergunningen behoorlijk teruggelopen ten opzichte van voorgaande jaren. “In 2021 waren het er nog 80.000, vorig jaar 70.000 en we verwachten dit jaar zo rond de 60.000 uit te komen. Dat werkt met vertraging door in de productie.” Het EIB verwacht daar op korte termijn nog geen verandering in. ‘De lage economische groei, hoge bouwkosten en scherp gestegen rentes zorgen voor een verdere forse terugval van de nieuwbouw van zowel woningen als utiliteitsgebouwen met 8%’, zo valt er in een bericht van juni te lezen. Ook in de infrasector is niet veel groei te zien. “De bouwkosten zijn fors toegenomen. Dat leidt er ook toe dat er soms niet voldoende budget is of dat budgetten moeten worden doorgeschoven. Alleen projecten voor de energietransitie lopen in de infra nog goed door.” Groei in verduurzaming “De groei zit vooral in herstel en verbouw, waaronder ook het onderhoud van vastgoed”, constateert Van Hoek. “Sinds een paar jaar maken we onderscheid tussen verduurzamingsproductie en overige productie in de herstel en verbouw. De laatste zes jaar zagen we dus al een enorme stijging in die verduurzamingsproductie. Ook de komende jaren blijft de verduurzaming van de woningvoorraad zorgen voor groei van de productie in deze markt. We zien de verduurzamingsmaatregelen over de hele linie toenemen: zonnepanelen, isolatieglas, gevel­ en dakisolatie en installaties zoals warmtepompen. Vanuit de media krijg je soms een andere indruk, maar er gebeurt dus al heel veel, vooral onder invloed van de hoge energieprijzen en de beschikbare overheidssubsidies.” ONDERHOUDNL 11

VERDUURZAMING 03 23 Marktaandeel Huidige situatie Op verzoek van OnderhoudNL onderzoekt het EIB in hoeverre de schilders­ en onderhoudssector profiteert van deze groei. Een eerste enquête onder de leden leverde een globaal beeld op van de huidige situatie. De meerderheid van de bedrijven die deelnamen, doet verduurzamingswerkzaamheden, zo blijkt. Vooral leden van de sector Totaal halen een flink deel (ruim 40%) van hun omzet uit verduurzaming. Dan gaat het om glasvervanging door isolatieglas, isolatiewerk aan dak, gevel, muren en vloeren en installatiewerk. Leden van de sector Vastgoed behalen iets meer dan 20% van hun omzet uit verduurzamingsactiviteiten. De schildersbedrijven zijn veelal bezig met het plaatsen van isolatieglas. De meeste onderhoudsbedrijven zagen de hoeveelheid werk op het gebied van verduurzaming sterk toenemen. Het marktaandeel groeit daarmee. Naar schatting wordt zo’n 30% van al het verduurzamingswerk in de bestaande woningmarkt uitgevoerd door ­ of in opdracht van ­ leden van OnderhoudNL. “Met dit marktaandeel zijn zij dus een belangrijke partij, maar er is zeker ruimte voor groei.” Om van schatting naar zekerheid te komen, onderneemt OnderhoudNL samen met het EIB nog meer acties. Zo worden de deelmarkten nader in kaart gebracht en zijn er verdiepende gesprekken gevoerd met diverse lidbedrijven en met opdrachtgevers. “Het is belangrijk te horen hoe zij in de praktijk met verduurzaming bezig zijn. Waar zij kansen zien en waarom bepaalde dingen misschien niet lukken. Wat voor obstakels zitten daar dan? Dat is allemaal belangrijke informatie.” Verduurzamen utiliteitsgebouwen Van Hoek ziet een interessante kans in het verduurzamen van utiliteitsgebouwen zoals scholen, kantoren en zorginstellingen. “Het marktaandeel van OnderhoudNL­bedrijven ligt op deze markt op 6%, dus daar liggen zeker mogelijkheden. Dat is dus iets wat we met de leden willen bespreken: hoe komt het dat zij op deze markt een stuk minder actief zijn? Wat voor acties zouden ze daar kunnen ondernemen? Kun je daar als bedrijf misschien meer doen met reguliere onderhoudscontracten?” Warmtepompen Voor de sector Totaal liggen er volgens Van Hoek kansen in het installatiewerk. “In 2026 moet iedere cv­ketel worden vervangen door een hybride warmtepomp. Installatiewerk zal niet voor ieder bedrijf passen in de bedrijfsvoering, maar daar is dus wel enorm veel 12 ONDERHOUDNL

03 23 VERDUURZAMING werk te doen.” Schildersbedrijven zouden naast het plaatsen van glas kunnen overwegen om ook andere verduurzamingsmaatregelen aan te bieden, al begrijpt Van Hoek het ook heel goed wanneer ondernemers ervoor kiezen om zich te blijven profileren als gespecialiseerd schilder. “Niet ieder bedrijf hoeft mee te gaan in de verduurzaming, maar voor wie het wel wil is het zinvol om te kijken waar eventuele obstakels liggen.” Jaarlijkse peiling Het onderzoek is niet alleen van belang om feiten en cijfers over de verduurzamingsmarkt in beeld te krijgen, maar moet ook aanknopingspunten opleveren voor kansrijke acties. “In dat traject zitten we nu. We kijken wat bedrijven individueel kunnen doen en wat ze van elkaar kunnen leren. En we kijken ook welke acties op brancheniveau mogelijk zijn. Het lopende onderzoek is bijvoorbeeld een mooi startpunt voor OnderhoudNL om jaarlijks te peilen hoe de lidbedrijven actief zijn op de diverse markten.” OnderhoudNL doet met dit onderzoek bovendien waardevolle input op voor het strategische plan voor de komende drie jaar. Concurrentie Van Hoek stipt nog even aan dat het niet alleen maar zonneschijn is. “Bouwbedrijven die hun orderportefeuille in de nieuwbouw zien krimpen, zullen ook de kansen aangrijpen die er liggen in de verduurzaming. Er is dus wel extra concurrentie te verwachten voor de OnderhoudNL­bedrijven.” ONDERHOUDNL 13

PRODUCTEN EN DIENSTEN 03 23 Snelle bedrijfsdiagnose met de strategiescan Het is goed om regelmatig de aandacht te richten op de ontwikkeling van uw onderneming. Sluit uw strategie nog aan bij de veranderende markten en klanten? Om daar inzicht in te krijgen, biedt OnderhoudNL diverse scans aan, bijvoorbeeld de QuickScan Klantfocus. Enkele deelnemers delen hun ervaringen. Ook snel inzicht? Kijk op onze website onder: • onderhoudnl.nl/quickscan-klantfocus • onderhoudnl.nl/strategiescan-industrieel • onderhoudnl.nl/strategische-quickscan-vastgoed Sander van den Berg, De Bresser: “Meerdere doelstellingen al bereikt” Sander van den Berg kwam zes jaar geleden aan het roer te staan van familiebedrijf De Bresser Schilderwerken, dat al sinds 1928 bestaat. Hij begon er ooit als schilder, tegenwoordig leidt hij het team van zo’n 40 vaklieden die actief zijn in vastgoedonderhoud, exclusief schilder werk en monumentaal onderhoud. Als voorbereiding op het nieuwe beleids­ en ondernemersplan voor 2022­2025 had Sander behoefte aan een sparring­partner. Die vond hij in de adviseur die langskwam voor de QuickScan. “We hebben een heel prettig en open gesprek gevoerd over onze missie, visie, doelgroep en toekomstwensen. Vervolgens kreeg ik een keurig rapport met adviezen. Daar kon ik wel 14 ONDERHOUDNL wat mee voor mijn plannen. Zo heb ik doelstellingen toegevoegd die wel in ons hoofd zitten, maar niet op papier staan. Dan moet je denken aan omzet­ en klantgroei, maar ook aan personele groei en uitbreiding van ons netwerk RGS­partners.” Aan alle doelstellingen heeft het bedrijf nu actieplannen, budgetten en deadlines gekoppeld. Ieder kwartaal bespreekt Sander met zijn MT de voortgang en bereikte resultaten. Sander is tevreden met de adviezen die hij kreeg aangereikt. “Je moet er natuurlijk zelf invulling aan geven, maar het werkt goed. Meerdere doelstellingen hebben we inmiddels al bereikt.”

03 23 PRODUCTEN EN DIENSTEN Michael van Lochem, Van der Weide Vastgoedzorg: “Inspelen op verduurzamingsvraag” Michael van Lochem staat aan de leiding van Van der Weide Vastgoedzorg, een bedrijf dat zich naast schilderwerk heeft gespecialiseerd in totaalonderhoud voor woningcorporaties, beheerders, VvE’s en beleggers. Michael nam deel aan de QuickScan omdat hij het belangrijk vindt om regelmatig kritisch te kijken naar zijn bedrijf. Om die reden neemt hij ook graag deel aan sessies van OnderhoudNL waarin hij kan sparren met collega­ondernemers. “Zo’n scan levert handige inzichten op waar je wat mee kunt als ondernemer, bijvoorbeeld over hoe je in kunt spelen op de grote verduurzamingsvraag bij opdrachtgevers. Voor ons is dat een belangrijke ontwikkeling én een kans om te groeien. De opdrachten worden groter en complexer. Je ontdekt dat je je organisatie anders moet inrichten: waar we voorheen een calculatie afdeling hadden, is dat nu een planvormingbureau. Ook zijn meer hoogopgeleide medewerkers nodig zoals bouwkundigen.” Aanknopingspunten voor verbeteringen zijn ook een belangrijke uitkomst van een strategiescan. Zo werkt Van der Weide aan het verder digitaliseren van werkprocessen om efficiënter te werken en makkelijker informatie te delen. “Ook dat is onderdeel van de strategie” legt Michael uit. “De verduurzamingsopgave zorgt voor een totale verandering in de branche!” Michael van Lochem ONDERHOUDNL 15

PRODUCTEN EN DIENSTEN 03 23 Dees de Smet, SAS Schilderwerken: “Nieuwe mogelijkheden verkennen” Dees de Smet van SAS Schilderwerken is zelfstandig schilder. Samen met een collega doet hij binnen­ en buitenschilderwerk voor particulieren en kleine VvE’s. Het bevalt hem goed, ook al is het soms flink aanpoten. “Ik haal veel voldoening uit het werk, en uiteraard liefst ook een goed rendement.” In de QuickScan nam hij samen met de adviseur van Insector zijn bedrijfsproces en klantenkring onder de loep. “Een aantal zaken gaat goed. Zo doe ik altijd uitgebreide werkopnamen. Dat geeft de klant duidelijkheid en beperkt het meerwerk achteraf. Ik merk dat dat erg gewaardeerd wordt. Verder voer ik het VvE­label, waarmee ik aan deze doelgroep duidelijk maak dat ze met een professionele partner in zee gaan.” Dees zocht handvatten om zijn onderneming te ontwikkelen. Zo wilde hij kijken waar hij zijn rendement kan verbeteren en nieuwe mogelijkheden verkennen. “Het was een heel prettig gesprek. Ik kwam tot de conclusie dat ik wel wil groeien, zolang ik mijn kwaliteit kan blijven waarborgen. Verder wil ik graag als erkend leerbedrijf nieuwe aanwas opleiden. Deze winter ga ik de adviezen verder uitwerken.” Dees de Smet 16 ONDERHOUDNL

03 23 PARTNERS Randstad Bouw vertrouwde hr-partner: ‘bij ons geen verrassingen’ Hilco Kant Werving en selectie, opleiding en ontwikkeling, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, wetgeving: wie personeel in dienst heeft of wil nemen, heeft met tal van thema’s te maken. OnderhoudNL ondersteunt u daarbij, samen met partners zoals Randstad Bouw, gespecialiseerd in vakkrachten voor onze sector. ‘F rits Goldschmeding, oprichter van Randstad, bracht in 1960 zijn allereerste uitzendkracht achter op de fiets naar haar werk’, zo valt er op de website van Randstad te lezen. ‘Als echte ondernemer luisterde hij naar zijn klanten en nam hij de tijd en de moeite om hen persoonlijk te leren kennen. Op die manier wist hij zeker dat er uiteindelijk een goede match tussen kandidaat en organisatie zou ontstaan.’ Dit uitgangspunt staat nog altijd centraal, ook al worden de kandidaten niet meer persoonlijk naar hun werkplek gebracht. Bouw en techniek Het uitzendbureau groeide in 60 jaar uit tot de grootste hr­dienstverlener ter wereld. Randstad Nederland heeft een landelijk dekkend netwerk van vestigingen en bemiddelt tijdelijk en vast personeel en zzp’ers in vrijwel alle vakgebieden. In een aantal vakgebieden heeft het jarenlange ervaring opgebouwd, zoals in de bouw en techniek. Onder de naam Randstad Bouw bedient het alweer ruim 20 jaar deze markt. ONDERHOUDNL 17

PARTNERS 03 23 Hilco Kant: ‘Zorg dat je de allerbeste werkgever in de markt bent’ Grootste aanbod Hilco Kant is sinds april dit jaar directeur van Randstad Bouw, IT en Techniek. Hij studeerde bedrijfseconomie en werkte ruim 17 jaar bij Tempo­Team, een onderdeel van de Randstad Groep. Hilco is ervan overtuigd dat Randstad het grootste aanbod heeft aan vakkrachten voor de bouwsector, zowel vaste als tijdelijke krachten en zzp’ers. “We hebben een behoorlijke staat van dienst”, geeft hij aan. “Het hele traject, van vacaturemelding, screening en matching tot en met de plaatsing – zo nodig inclusief opleiding – is tot in de puntjes geregeld. Voor kandidaat én werkgever. Bij ons geen verrassingen.” Employer branding Naast werving en selectie biedt Randstad hr­diensten op het gebied van duurzame inzetbaarheid, personeels planning, employer branding en dergelijke. Ook publiceert het bedrijf belangrijke cijfers en trends op de arbeidsmarkt en actuele informatie over wet­ en regelgeving op personeelsgebied. Volgens Hilco ligt de allergrootste vraag naar vakkrachten in de bouwsector wel achter ons. “Toch is er nog steeds een veel groter aanbod aan vacatures dan beschikbare vakkrachten.” Voordeel bij Randstad Bouw Als lid van OnderhoudNL ontvangt u korting op het standaardtarief bij eerste inleen, korting op W&S-fee en een gratis adviesgesprek over alle onderwerpen op gebied van arbeidsmarkt (employer branding, uitvoering wetgeving, doorstroom, opleiding etc.). Als zzp’er vindt u bovendien snel opdrachten via Randstad Bouw. Interesse? Neem per e-mail contact op met Manolie Postma (manolie.postma@nl.randstad.com). Als je slim bent… Dat OnderhoudNL trajecten voor zij­instromers organiseert en via de campagne ‘Wij onderhouden Nederland’ mensen enthousiast maakt voor werken in de sector, vindt Hilco heel goede initiatieven. “De verduurzamings opgave is enorm. Om de arbeidskrapte aan te pakken, moet je breed denken en samenwerken. Zelf hebben we momenteel een campagne lopen met de slogan ‘Als je slim bent, werk je met je handen’. Daarmee benadrukken we dat wie met zijn handen en zijn hoofd werkt, de toekomst heeft. 18 ONDERHOUDNL

03 23 PARTNERS Artificial Intelligence kan werkzaamheden overnemen, maar niet alles.” Allerbeste werkgever Naast overkoepelende campagnes ligt er bij de individuele werkgevers ook een taak, stelt Hilco: “Zorg dat je de allerbeste werkgever in de markt bent, waardoor mensen naar je toekomen en graag bij je blijven werken. Speel ook ervaren krachten vrij die de rol van leermeester kunnen vervullen. Van werkgevers hoor ik dat dergelijke medewerkers schaars zijn of te druk bezig met het dagelijkse werk. Maar als je dat niet doet, is het dweilen met de kraan open.” Personeelsplanning Hilco adviseert ondernemers om vooral wat verder te kijken dan de korte termijn als het om de inzet van personeel gaat. “We zien veel ad hoc­vraag. Dat zal altijd blijven, maar kijk vooral ook naar hoe je personeelsbestand nu is opgebouwd en wat je nodig gaat hebben op middellange en lange termijn. Gaat 40% van je vakkrachten binnen twee jaar met pensioen? Zet deze mensen ­ met vaak wel 40 jaar werkervaring ­ nú in om nieuwe collega’s in te werken. Zo krijg je een veel evenwichtiger personeelsopbouw. Bij deze strategische personeelsplanning kunnen wij ondersteunen.” ONDERHOUDNL 19

PENSIOENDIALOOG 03 23 20 ONDERHOUDNL

03 23 PENSIOENDIALOOG “Dit is een interessante tijd voor het Verantwoordingsorgaan” In deze serie zetten we steeds een lid van het bestuur van BPF Schilders aan tafel met een werkgever, medewerker, ondernemer of gepensioneerde uit de bedrijfstak. Dit jaar zijn de gesprekspartners ook actief in het Verantwoordingsorgaan (VO) van BPF Schilders. Deze groep beoordeelt en adviseert het bestuur. Dit keer trok bestuurslid Jochem Dijckmeester naar VO-lid Nico de Jong. ONDERHOUDNL 21

PENSIOENDIALOOG 03 23 Nico: “Hoe ben jij eigenlijk in de pensioenwereld beland?” Jochem: “Na mijn studie psychologie werkte ik bij de NS aan duurzame inzetbaarheid en pensioenen. Vervolgens was ik belangenbehartiger pensioen bij de Nederlandse Vereniging van Journalisten. Sinds 2020 ben ik voorzitter van Pensioenfonds PGB. Daarnaast ben ik sinds 3,5 jaar bestuurslid van BPF Schilders, op voordracht van de pensioengerechtigden. Het is een fijn pensioenfonds, met een Verantwoordingsorgaan dat lekker praktisch en to­the­point is.” N ico de Jong (76) werkte ruim 20 jaar bij een groot schildersbedrijf. Eerst als assistentboekhouder, waarna hij opklom tot bedrijfsleider. Helaas verzuimde zijn werkgever hem aan te melden bij BPF Schilders. Zijn volgende werkgever deed dat wel, ook sloot hij een aanvullende pensioenvoorziening af. In 2011 ging Nico met pensioen. Sindsdien geniet hij in de zomermaanden van zijn chalet aan de Noord­Hollandse kust. Nico: “Lange tijd was ik niet zo bezig met mijn pensioen. Toen ik ontdekte dat ik niet genoeg had opgebouwd, ben ik het uit gaan zoeken. Daarmee werd mijn interesse gewekt. Inmiddels ben ik alweer drie jaar lid van het Verantwoordingsorgaan namens de pensioengerechtigden.” Jochem: “Fijn dat het jou toch gelukt is om een goed pensioen op te bouwen. Ik herken wel wat je zegt: de interesse voor pensioen komt bij velen pas als het pensioen in zicht is.” 22 ONDERHOUDNL Nico: “We hebben een ervaren voorzitter en worden goed gevoed vanuit het bestuur. Dat maakt het makkelijker om goed te toetsen of het bestuur evenwichtige besluiten neemt.” Jochem: “Door het Verantwoordingsorgaan hebben we als bestuur directe interactie met de beroepsgroep. Jullie zitten goed in de materie en stellen kritische vragen. Over de nieuwe pensioenwet, maar ook over duurzaam beleggen en indexeren. Als je kijkt naar wat er allemaal speelt, is het een interessante tijd om nu in het VO te zitten, vind je niet?” Nico: “Absoluut! Ik leer er veel van. Het nieuwe pensioenstelsel brengt allerlei uitdagingen met zich mee, zoals bijvoorbeeld het ‘invaren’.” Jochem: “Ja, invaren houdt in dat we de opgebouwde pensioenen omzetten naar de nieuwe pensioenregeling. De grote pot met de collectief ingelegde pensioenpremies wordt opgedeeld naar ‘persoonlijke pensioenpotjes’. Voordeel daarvan is dat je straks duidelijker ziet wat er voor jou aan pensioenvermogen staat gereserveerd.” Nico: “Vooral voor de groep 40 tot 50-jarigen kan het invaren spannend zijn, toch?” Nico de Jong

03 23 PENSIOENDIALOOG Jochem: “Daar moeten we inderdaad goed op letten. In de huidige regeling betalen jonge en oudere pensioendeelnemers namelijk dezelfde pensioenpremie voor dezelfde opbouw. In het nieuwe pensioensysteem niet meer. Daardoor kan er vooral voor deelnemers tussen de 40 en 50 jaar een ‘gat’ ontstaan. Sociale partners buigen zich over de vraag of en hoe dat te compenseren is als dit gebeurt.” Nico: “Ik merk dat gepensioneerden het ook wel spannend vinden dat de pensioenen straks meebewegen met de beleggingsresultaten.” Jochem: “Je moet je daarbij geen hoge pieken en diepe dalen voorstellen. BPF Schilders blijft beleggen voor een goed en stabiel pensioen voor iedereen. Sociale partners hebben bovendien gekozen voor een solidaire premieregeling. Net als nu worden de risico’s samen gedeeld. Wel is het zo dat het beleggingsbeleid meer kan worden toegespitst op verschillende leeftijdsgroepen: ingelegd geld door jongeren wordt risicovoller belegd dan de premie van ouderen. Er is immers meer tijd om het geld te laten renderen.” Nico: “Pensioenfondsen hebben tot 1 januari 2028 de tijd om over te stappen naar de nieuwe pensioenregeling. BPF Schilders wil dat al op 1 januari 2026 doen. Dat is behoorlijk ambitieus. Waarom eigenlijk?” Jochem: “Hoe langer we wachten, hoe langer de onzekerheid over het pensioen bij deelnemersgroepen. Bovendien is de dekkingsgraad nu nog hoog, dat kan over enkele jaren weer anders zijn. Uiteraard doen we er alles aan om de overstap verantwoord uit te voeren. Bovendien doen we het als bestuur niet alleen. Het Verantwoordingsorgaan kijkt mee, maar ook de Raad van Toezicht en externe toezichthouders, De Nederlandsche Bank bijvoorbeeld. Dat is belangrijk, want het gaat om veel geld (zo’n 8 miljard euro).” Nico: “Het gaat goedkomen, dat weet ik zeker!” Meer weten? Heeft u vragen over uw vertegenwoordiging in het verantwoordingsorgaan? Neem dan gerust contact op met Nico de Jong via nico.de.jong@bpfsag.nl. Wilt u tekst en uitleg over het pensioen, eventueel op locatie, binnen uw bedrijf? Stuur dan een e-mail naar BPF Schilders: www.bpfschilders.nl/contact/ ONDERHOUDNL 23 Jochem Dijckmeester

TRAININGEN 03 23 Edwin Quint (l) en Heidi Gijsbertsen (r) Leermeester 3.0: ‘praktijkgericht en interactief’ Acht leermeesters van Weijman Vastgoedonderhoud volgden onlangs de training Leermeester 3.0 van OnderhoudNL. Ook HR-adviseur Heidi Gijsbertsen schoof aan en stak er veel van op. Samen met leermeester Edwin Quint vertelt ze erover. W eijman Vastgoedonderhoud leidt voortdurend jonge leerlingen op en wil ook zij­instro24 ONDERHOUDNL mers een kans bieden. Om dit in goede banen te leiden, is het aantal leermeesters uitgebreid. De training van OnderhoudNL bleek heel geschikt om hen voor te bereiden op deze nieuwe rol. Ook voor meer ervaren leermeesters, zoals Edwin, waren het leerzame dagen.

03 23 TRAININGEN Edwin Quint: “Hoe meer aandacht je geeft, des te meer je terugkrijgt” Handige waaier “Het was leuk en afwisselend”, vertelt Edwin. “Ik heb mijn kennis ‘ververst’ en meer geleerd over het begeleiden van leerlingen met een rugzakje bijvoorbeeld. Er is goed nagedacht over de onderwerpen en de lesmaterialen. Je krijgt ook een stuk theoretische onderbouwing, maar dan zonder dikke boekwerken. De interactieve waaier met handige QR­codes naar allerlei hulpmiddelen en filmpjes is super. Die bewaar ik om nog eens wat na te zoeken.” Praktijk Tal van praktijkthema’s kwamen aan bod: omgaan met generatieverschillen, jongeren en hun mobiele telefoon en de communicatie met de leerling en de docent op school. Ruimte voor vragen was er uiteraard ook. Hoeveel tijd besteed je bijvoorbeeld aan een leerling? Edwin deelde daarover graag zijn ervaring: “Ik zeg altijd: je moet de tijd nemen die nodig is. De ene leerling is de andere niet. Hoe meer aandacht je geeft, des te meer je terugkrijgt.” Herkenning De filmpjes en praktijkvoorbeelden zorgden voor veel herkenning. “Er ontstond veel interactie, vooral ook tijdens het bespreken van casussen in groepjes”, merkt Heidi op. Voor haar bood de training handvatten voor het verder inrichten van het leerbedrijf binnen Weijman: “Voor een succesvol leertraject is veel meer nodig dan alleen je mensen naar een training sturen. Je moet ook zorgen voor een goede introductie, de gehele begeleiding en beoordelingscyclus en voor praktijkvaardigheden zoals het veilig werken met leerlingen.” Succesvol traject Heidi deed ideeën op om het begeleidingstraject verder te verbeteren. Ook kreeg ze inzicht in wat leermeesters nodig hebben om hun taak goed te kunnen vervullen. “Ik kan achter mijn bureau wel van alles bedenken, maar door deze dag begrijp ik beter hoe we hen kunnen ondersteunen. De LeerMASTERtraining behoort zeker ook tot de mogelijkheden!” Meer weten over de trainingen en downloads voor leermeesters? Kijk op onze website ONDERHOUDNL 25

ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN 03 23 Verzuimpakket speciaal voor OnderhoudNL-leden OnderhoudNL Verzekeringen biedt een uitgebreid verzuimpakket speciaal voor de schilders- en onderhoudsbedrijven die aangesloten zijn bij OnderhoudNL. Het pakket omvat zowel een arbodienst als een verzuimverzekering en kan uw bedrijf optimaal ondersteunen bij het beheer van verzuim en het waarborgen van de gezondheid en veiligheid van uw medewerkers. 26 ONDERHOUDNL

03 23 ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN OnderhoudNL Verzekeringsdienst: “Advies op maat en begeleiding bij elke stap” Arbodienst De arbodienst helpt u bij alle aspecten van verzuimbeheer. Denk bijvoorbeeld aan: • Deskundige begeleiding bij langdurig verzuim • Preventieve maatregelen om verzuim te voorkomen • Verzuimregistratie en ­rapportage • Wet­ en regelgeving advies over (langdurig) verzuim • Ondersteuning bij re­integratie van zieke werknemers De ervaren professionals zorgen voor een persoonlijke aanpak die aansluit bij de specifieke wensen en behoeften van werkgevers binnen het vastgoedonderhoud. Verzuimverzekering De uitgebreide verzuimverzekering beschermt u tegen de financiële gevolgen van verzuim. Dat geeft u gemoedsrust. U kunt rekenen op: • Vergoeding van loonkosten tijdens ziekteverzuim • Vergoeding voor re­integratie­inspanningen • Ondersteuning bij arbeidsongeschiktheidsgeschillen • Snelle en efficiënte afhandeling van claims Voordelen Door te kiezen voor het verzuimpakket van OnderhoudNL Verzekeringen, met arbodienst en verzuimverzekering, profiteert u van de volgende voordelen: 1. Eén aanspreekpunt voor alle verzuim gerelateerde zaken. Dit zorgt voor een efficiënte communicatie en vereenvoudigt het proces. 2. Gepersonaliseerde ondersteuning bij het opstellen en implementeren van effectief verzuimbeleid door ervaren verzuimregisseurs. 3. Snelle en deskundige interventie door gecertificeerde bedrijfsartsen en casemanagers bij zieke medewerkers. 4. Kostenbesparing door lagere pakkettarieven en langdurige vermindering van verzuim door proactief verzuimbeleid. 5. Het verzuimpakket is volledig in overeenstemming met de geldende wet­ en regelgeving op het gebied van verzuimbeheer. Wat past het beste bij uw bedrijf? OnderhoudNL Verzekeringen geeft u graag gratis persoonlijk advies over wat het beste bij uw bedrijf past. Bel 010 - 288 49 59 of vul op www.onderhoudnlverzuim.nl het formulier in om een vrijblijvend persoonlijk aanbod te ontvangen. ONDERHOUDNL 27

Wees er op tijd bij: plan nu alvast uw trainingen voor aankomende winter Ons trainingsaanbod is vernieuwd! Wat dacht u bijvoorbeeld van de trainingen ‘Duurzame kozijnrenovatie door deelvervanging’, ‘Effectieve projectleider’, ‘Vitaliteit’ of ‘Kwaliteit in Balans’? Schrijf nu alvast in voor een training in het najaar of de winter en maak daarbij gebruik van de subsidie van Stichting Mijn Carrière. Leermeesters Klimaat en Energietransitie Communicatie Management en Leidinggeven Resultaatgericht samenwerken Kijk voor ons VERNIEUWDE trainingsaanbod op: www.OnderhoudNL.nl/trainingen Vaktechniek Veilig en gezond werken

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
Home


You need flash player to view this online publication