25

03 23 TRAININGEN Edwin Quint: “Hoe meer aandacht je geeft, des te meer je terugkrijgt” Handige waaier “Het was leuk en afwisselend”, vertelt Edwin. “Ik heb mijn kennis ‘ververst’ en meer geleerd over het begeleiden van leerlingen met een rugzakje bijvoorbeeld. Er is goed nagedacht over de onderwerpen en de lesmaterialen. Je krijgt ook een stuk theoretische onderbouwing, maar dan zonder dikke boekwerken. De interactieve waaier met handige QR­codes naar allerlei hulpmiddelen en filmpjes is super. Die bewaar ik om nog eens wat na te zoeken.” Praktijk Tal van praktijkthema’s kwamen aan bod: omgaan met generatieverschillen, jongeren en hun mobiele telefoon en de communicatie met de leerling en de docent op school. Ruimte voor vragen was er uiteraard ook. Hoeveel tijd besteed je bijvoorbeeld aan een leerling? Edwin deelde daarover graag zijn ervaring: “Ik zeg altijd: je moet de tijd nemen die nodig is. De ene leerling is de andere niet. Hoe meer aandacht je geeft, des te meer je terugkrijgt.” Herkenning De filmpjes en praktijkvoorbeelden zorgden voor veel herkenning. “Er ontstond veel interactie, vooral ook tijdens het bespreken van casussen in groepjes”, merkt Heidi op. Voor haar bood de training handvatten voor het verder inrichten van het leerbedrijf binnen Weijman: “Voor een succesvol leertraject is veel meer nodig dan alleen je mensen naar een training sturen. Je moet ook zorgen voor een goede introductie, de gehele begeleiding en beoordelingscyclus en voor praktijkvaardigheden zoals het veilig werken met leerlingen.” Succesvol traject Heidi deed ideeën op om het begeleidingstraject verder te verbeteren. Ook kreeg ze inzicht in wat leermeesters nodig hebben om hun taak goed te kunnen vervullen. “Ik kan achter mijn bureau wel van alles bedenken, maar door deze dag begrijp ik beter hoe we hen kunnen ondersteunen. De LeerMASTERtraining behoort zeker ook tot de mogelijkheden!” Meer weten over de trainingen en downloads voor leermeesters? Kijk op onze website ONDERHOUDNL 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication