6

KLIMAAT EN ENERGIETRANSITIE 03 24 Z o’n 43% van de ondernemers maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones, zo blijkt uit recent onderzoek van ANWB Zakelijk. Zo zijn er zorgen over de hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen, het laadvermogen, de beperkte actieradius en de beschikbaarheid van laadpalen. Transitie Emma van Bree is beleidsmedewerker zero-emissie stadslogistiek bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en kan zich die zorgen wel voorstellen: “Toch blijkt het in veel gevallen voor bedrijven mogelijk om over te stappen. Voor wanneer het echt problematisch wordt, zijn er de overgangsregeling, vrijstellingen en ontheffingen. En het hoeft niet allemaal op stel en sprong. Het doel van de zones is om een transitie in gang te zetten, zodat het zakelijk verkeer in de binnensteden vanaf 2030 jaarlijks 1 megaton CO2 minder uit gaat stoten.” Overgangsregeling “We gaan niet iedereen die net een Euro 5 of 6-voertuig heeft aangeschaft, dwingen om per 2025 een elektrisch voertuig aan te schaffen”, benadrukt van Bree. Voor bestaande bestelauto’s van emissieklasse 5 of 6 en vrachtauto’s met emissieklasse 6, geldt dan ook een overgangsregeling. Bestelbussen mogen nog twee, respectievelijk drie jaar doorrijden en vrachtauto’s met emissieklasse 6 nog tot 2030.” Vrijstellingen Het kan zijn dat een voertuig niet te elektrificeren valt, of dat er een situatie speelt waardoor elektrificatie lastig is. Dan zijn er in veel gevallen uitzonderingen mogelijk in de vorm van vrijstellingen en ontheffingen. 6 ONDERHOUDNL Tip van Emma van Bree: Kijk goed naar je eigen situatie en maak gebruik van hulp. Veel gemeenten hebben een logistiek makelaar die gratis advies geeft. Van Bree: “Een vrijstelling geldt voor bepaalde typen voertuigen waarvan zeker is dat het niet lukt om die op korte termijn te elektrificeren. Denk aan oldtimers, gepantserde wagens, kraanwagens en verbouwde wagens zoals foodtrucks.” De regels voor vrijstellingen zijn wettelijk bepaald. Ontheffingen De ontheffingen vallen onder het gemeentelijk beleid en gelden voor bepaalde situaties waarin het voor een ondernemer nog niet mogelijk is om uitstootvrij te gaan rijden. Bijvoorbeeld als u een nieuw uitstootvrij

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication