03 24 ZERO EMISSIEZONES 2025: DEZE LEDEN ZIJN ER KLAAR VOOR leden- en relatiemagazine van koninklijke vereniging OnderhoudNL WONINGDELEN BETAALBARE OPLOSSING WONINGNOOD WERKPLEZIER SUCCES BIJ ARBEIDSKRAPTE MULTI-INZETBARE MEDEWERKERS
NIEUWE LEDEN 03 24 OnderhoudNL verwelkomt: PaintControl • Sinds 2015 gevestigd in Buren • Aantal medewerkers: 1 • Wij werken voor: particulieren, bedrijven, VvE’s OnderhoudNL verwelkomt: Veerman Volendam Schilders • Sinds 1988 gevestigd in Volendam • Aantal medewerkers: 12 vast + 7 à 8 flexibel • Wij werken voor: particulieren, aannemers, corporaties, vastgoedbeheerders en VvE’s • Activiteiten: binnen- en buitenschilderwerk, houtrot reparatie, spuit- en behangwerk en glaszetten. • Werkgebied: geheel Europa • Directeur: Nando van Alem Wij zijn lid geworden omdat: “we onszelf willen blijven ontwikkelen en vernieuwen, gedreven door liefde voor het schildersvak. Sparren met andere ondernemers biedt waardevolle inzichten die je alleen vaak mist. Daarnaast willen we meegaan met de veranderingen in de branche, dan kom je al gauw bij OnderhoudNL uit.” OnderhoudNL kan ons helpen met: “informatie over nieuwe strategieën, producten en wet- en regelgeving. En met ondersteuning bij het investeren in de volgende generatie schilders, zodat de passie voor het vak behouden blijft. We denken eraan om OnderhoudNL Garantiebedrijf te worden én Erkend Leerbedrijf. Ook gaan we zeker gebruik maken van het trainingsaanbod!” • Activiteiten: planmatig onderhoud, binnen- en buitenschilderwerk, behangwerk, saus- en spuitwerk en houtrotreparatie • Werkgebied: Amsterdam en omstreken, ook in Rotterdam, Utrecht en Den Helder • Directeur: Cor en Johan Veerman Wij zijn lid geworden omdat: “we op zoek naar informatie voor onze bedrijfsvoering eigenlijk altijd uitkomen bij OnderhoudNL. Het is een groot voordeel om met al onze vragen terecht te kunnen bij een vraagbaak. Een organisatie die je meehelpt om te groeien. Ook de vertegenwoordiging in de caoonderhandelingen is een belangrijke reden.” OnderhoudNL kan ons helpen met: “heldere, diepgaande informatie over bijvoorbeeld lonen en andere cao-zaken en het aanscherpen van onze RI&E. Ook voor de bijscholing van ons personeel zien we interessante trainingen in het aanbod, zoals houtrotreparatie en functionerings- en beoordelingsgesprekken.” Bent u al langer lid van OnderhoudNL en wilt u ook een keer vertellen wat het lidmaatschap u brengt? Laat het ons weten via l.kortenbout@onderhoudnl.nl. 2 ONDERHOUDNL
03 24 INHOUDSOPGAVE 4 Zero-emissiezones 2025: bent u er klaar voor? 10 100 medewerkers en een gemiddelde leeftijd van 34 jaar 14 Woningdelen betaalbare oplossing bij woningnood 18 ‘Laque Spuiterij’ Onderhoudt ook van Nederland 20 VNO-NCW en MKB-Nederland over het nieuwe pensioenstelsel 24 Nieuw: trainingen voor multi-inzetbare medewerkers ‘Schrijfvrouwtje’ Als ik dit schrijf, ligt het dagblad AD voor mij met een opmerkelijke artikel: “Gouden tijden voor de klusman”. In het artikel wordt aangegeven dat het uurtarief voor de schilder, stukadoor of loodgieter ‘door het dak gaat’. En als dat nog niet het geval was, worden ze er nu wel toe aangezet. Alleen dat woord al: ‘klusman’! Professionals zijn we! Een degelijke opleiding gedaan, jaren ervaring en kennis van ondergronden en materialen en niet te vergeten opdrachtgevers/klanten. Heeft een ‘klusman’ dat? En de directeur van de Nationale Vacaturebank doet er nog een schepje bovenop: “Werkgevers betalen nu wel wat meer voor een klus”, zegt ze triomfantelijk, zich niet realiserend dat ze hiermee het prijsbeeld nog verder opschroeft en Jan en alleman een goudmijn in het vooruitzicht biedt. COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Coenecoop 5, 2741 PG WADDINXVEEN Postbus 30, 2740 AA WADDINXVEEN 0182-556135 of l.kortenbout@onderhoudnl.nl Oplage: Circa 2.000 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 58,50 per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: MediaCenter Rotterdam, Rotterdam Redactie: Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw * Michelle Muus * Van Son Onderhoud en Renovatie * Laque Spuiterij * Patricia Rehe * Ministerie I&W * OnderhoudNL Verzekeringen ONDERHOUDNL 3 De journalist vergeet vervolgens het beeld te toetsen bij de echte vakmensen of bij ons. We hebben er echt last van dat jongeren zelfs in opleiding al weggelokt worden om even snel geld te verdienen. En dat ‘klusmannen’ het beeld van onze vakmensen gaan bepalen. Daarom noem ik de journalist van dit artikel geen journalist, maar een ‘schrijfvrouwtje’. Okke Spruijt, Directeur OnderhoudNL
KLIMAAT EN ENERGIETRANSITIE 03 24 Zero-emissiezones 2025: bent u klaar voor de transitie? Vanaf 1 januari 2025 gelden er in 14 grote steden zero-emissiezones. Later in 2025 en de jaren daarna volgen er nog zo’n 15 gemeenten. In deze steden zijn dan op termijn alleen nog uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s welkom. Waar dit voor de ene ondernemer zorgen met zich meebrengt, blijken andere ondernemers er al helemaal klaar voor. Bent u al voorbereid? 4 ONDERHOUDNL
03 24 KLIMAAT EN ENERGIETRANSITIE ONDERHOUDNL 5
KLIMAAT EN ENERGIETRANSITIE 03 24 Z o’n 43% van de ondernemers maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones, zo blijkt uit recent onderzoek van ANWB Zakelijk. Zo zijn er zorgen over de hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen, het laadvermogen, de beperkte actieradius en de beschikbaarheid van laadpalen. Transitie Emma van Bree is beleidsmedewerker zero-emissie stadslogistiek bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en kan zich die zorgen wel voorstellen: “Toch blijkt het in veel gevallen voor bedrijven mogelijk om over te stappen. Voor wanneer het echt problematisch wordt, zijn er de overgangsregeling, vrijstellingen en ontheffingen. En het hoeft niet allemaal op stel en sprong. Het doel van de zones is om een transitie in gang te zetten, zodat het zakelijk verkeer in de binnensteden vanaf 2030 jaarlijks 1 megaton CO2 minder uit gaat stoten.” Overgangsregeling “We gaan niet iedereen die net een Euro 5 of 6-voertuig heeft aangeschaft, dwingen om per 2025 een elektrisch voertuig aan te schaffen”, benadrukt van Bree. Voor bestaande bestelauto’s van emissieklasse 5 of 6 en vrachtauto’s met emissieklasse 6, geldt dan ook een overgangsregeling. Bestelbussen mogen nog twee, respectievelijk drie jaar doorrijden en vrachtauto’s met emissieklasse 6 nog tot 2030.” Vrijstellingen Het kan zijn dat een voertuig niet te elektrificeren valt, of dat er een situatie speelt waardoor elektrificatie lastig is. Dan zijn er in veel gevallen uitzonderingen mogelijk in de vorm van vrijstellingen en ontheffingen. 6 ONDERHOUDNL Tip van Emma van Bree: Kijk goed naar je eigen situatie en maak gebruik van hulp. Veel gemeenten hebben een logistiek makelaar die gratis advies geeft. Van Bree: “Een vrijstelling geldt voor bepaalde typen voertuigen waarvan zeker is dat het niet lukt om die op korte termijn te elektrificeren. Denk aan oldtimers, gepantserde wagens, kraanwagens en verbouwde wagens zoals foodtrucks.” De regels voor vrijstellingen zijn wettelijk bepaald. Ontheffingen De ontheffingen vallen onder het gemeentelijk beleid en gelden voor bepaalde situaties waarin het voor een ondernemer nog niet mogelijk is om uitstootvrij te gaan rijden. Bijvoorbeeld als u een nieuw uitstootvrij
03 24 KLIMAAT EN ENERGIETRANSITIE voertuig heeft besteld, waarvan de levertijd erg lang is. Of wanneer de aanschaf van een uitstootvrij voertuig uw bedrijf direct in de financiële problemen brengt. En zo zijn er nog meer situaties waarin u een ontheffing kunt aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op www.opwegnaarzes.nl/ontheffingen. Samen De overheid werkt samen met brancheorganisaties en gemeenten via de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. Ook OnderhoudNL heeft deze agenda ondertekend. Van Bree: “Als Rijksoverheid helpen we partijen om de aanloop naar zero-emissiezones vorm te geven. DEZE BEDRIJVEN ZIJN ER KLAAR VOOR Francesco van Ooijen, Glashandel van Ooyen in Landgraaf: “Zeven van onze twaalf bedrijfsauto’s zijn nu elektrisch. Daarmee zijn we goed voorbereid om te werken in gemeenten die een zero-emissiezone invoeren, zoals Maastricht. We zijn geleidelijk overgestapt. Eerst was er wel wat weerstand bij de medewerkers, maar nu zijn ze positief. Het rijden in een elektrische bus voelt rustiger dan een diesel. Als je met een elektrische bus - ook geladen met glas - op een normale manier rijdt, dan gaat het prima. Ze rijden makkelijk 300 kilometer, daar hebben we voldoende aan. Zodra de bussen terugkomen, leggen we ze aan een van de zeven laadpalen hier op de zaak; in de hal, zodat het ’s winters ook vlot gaat. De investering in de laadpalen was fors, maar een deel kwam terug via subsidie. We krijgen veel positieve reacties van klanten dat we onze rol hierin serieus nemen. Als we een jaar of vijf verder zijn, dan rijdt iedere serieuze glashandel in een elektrische of waterstof gedreven bus, daar ben ik van overtuigd.” Tip van Francesco: Denk goed na over het laden (binnen opladen is echt een groot voordeel), spar met auto leveranciers en probeer het eens uit. ONDERHOUDNL 7
KLIMAAT EN ENERGIETRANSITIE 03 24 Gemeenten ondersteunen we bij de juridische en beleidsmatige aspecten. De branches helpen we met de communicatiemiddelen. We overleggen veel met de brancheorganisaties om samen tot het juiste beleid te komen. De input vanuit de praktijk is belangrijk. Zo hebben we onlangs in samenspraak met de ondernemers en gemeenten de ontheffingsmogelijkheid bij netcongestie toegevoegd. Als je kunt aantonen dat je niet voldoende netcapaciteit hebt bij je netbeheerder om bijvoorbeeld genoeg laadpalen voor je voertuigen aan te leggen, dan kun je daar een ontheffing voor krijgen.” Centraal loket Wat staat er nog op de planning? “Gemeenten zijn nu druk bezig met het nemen van de verkeersbesluiten Myrthe de Vries, De Vries Vernieuwers in Groningen: Tip van Myrthe: Zoek medewerkers in je bedrijf die openstaan voor nieuwe dingen en laat hen zo’n auto testen. Zij worden dan ambassadeur in je bedrijf, dat werkt motiverend voor anderen. andere mogelijkheden. Waarschijnlijk kunnen we er een testen op waterstof. Wat de kansen betreft: we kunnen in aanbestedingen concreet aantonen hoe duurzaam onze bedrijfsvoering is, dat levert maximale punten op en heeft ons al diverse mooie nieuwe projecten opgeleverd. Door potentiële medewerkers worden we gewaardeerd als duurzame werkgever.” “In 2013 waren wij in Groningen het eerste bedrijf met een elektrische bedrijfsbus. Nu is ons gehele wagenpark met twintig voertuigen verduurzaamd. De laadinfrastructuur in onze provincie is nog niet geheel dekkend, maar veelal lukt het wel om onderweg en op projecten te laden. Laadtijd is overigens geen verloren tijd: medewerkers kunnen dan bijvoorbeeld hun administratie of planning bijwerken. We hebben het elektrisch rijden rustig laten uitproberen en zelfs de grootste scepticus is nu enthousiast. Wat we graag nog willen is een grote elektrische bedrijfsbus met goede actieradius en trekkracht, zodat onze elektrische compactkraan ook zonder moeite mee kan. We volgen de ontwikkelingen en onderzoeken ook 8 ONDERHOUDNL
03 24 KLIMAAT EN ENERGIETRANSITIE voor de invoering. We realiseren een centraal loket op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, waar ondernemers op één plek alle typen ontheffingen kunnen aanvragen voor alle gemeenten. Verder werken we aan een nieuwe Uitvoeringsagenda met afspraken na 1 januari 2025.” Wilt u weten wat er voor uw bestel- of vrachtauto geldt? Doe dan de kentekencheck op www.opwegnaarzes.nl/bedrijven. Voor het aanvragen van een ontheffing gaat u naar www.rdw.nl/ontheffing-zero-emissie. Johan van Doorn, Joh. Van Doorn De Bilt in Bilthoven: “Eind 2023 namen wij de eerste elektrische glasbus van Nederland in gebruik. Sindsdien is zo’n 25% van ons wagenpark uitstootvrij. De actieradius is goed en we kunnen op ons bedrijf gratis laden dankzij zonnepanelen op het dak. Probleem is wel dat we het aantal laadpunten niet kunnen uitbreiden vanwege netcongestie. Op het bedrijventerrein waar wij gevestigd zijn, kijken we nu naar een creatieve oplossing waarbij we stroom verdelen onder de gebruikers. We werken veel in Utrecht en Amsterdam en zijn op zich goed voorbereid. We zouden wel geholpen Tip van Johan: Begin er zo snel mogelijk aan, de levertijden van elektrische bussen zijn lang en het aanvragen van een laadpaal kan zomaar een half of driekwart jaar duren. zijn met eenduidig langjarig beleid als het gaat om subsidies en laadinfrastructuur en dergelijke. Zodat je weet wat je kunt verwachten en waar je op kunt investeren. Ook is meer duidelijkheid gewenst over welke steden wel of niet mee gaan doen aan de zeroemissiezones.” ONDERHOUDNL 9
BOEIEN EN BINDEN VAN MEDEWERKERS 03 24 10 ONDERHOUDNL
03 24 BOEIEN EN BINDEN VAN MEDEWERKERS Dennis gelooft in werkplezier 100 medewerkers en een gemiddelde leeftijd van 34 jaar Een bedrijf runnen waar nieuwe medewerkers zich spontaan aandienen en vrijwel geen verloop is. Het lijkt een utopie in deze tijd van arbeidskrapte. Toch bestaat het: Van Son Onderhoud en Renovatie in Waalwijk presteert het. We vroegen directeur Dennis van Rooij hoe hij dat voor elkaar krijgt. ONDERHOUDNL 11
BOEIEN EN BINDEN VAN MEDEWERKERS 03 24 D e instroom van leerlingen in de schilders- en onderhoudsbedrijfstak is beperkt en tegelijkertijd is de uitstroom groot door de vergijzing. Alle reden dus om volop in te zetten op het boeien en binden van medewerkers. De oprichter van Van Son Projectonderhoud, Jan van Son, had dat eind jaren ’80 - ook een tijd met veel vergrijzing - al goed in de gaten. “Jans filosofie is altijd geweest: ‘werken met plezier staat voorop’”, legt Dennis (zelf 39 jaar) uit. “Hij besloot bijvoorbeeld om het werkgebied te beperken tot een straal van 50 kilometer rond Waalwijk, zodat medewerkers niet te lang hoefden te reizen. Ook werd er niet structureel overgewerkt en gingen de medewerkers ’s winters niet massaal de WW in. Dat soort uitgangspunten hanteren we nog steeds.” Om het beschreven probleem aan te pakken, heeft Van Son zo’n 15 jaar geleden beleid ontwikkeld en is het bewust gaan investeren om jonge mensen aan te trekken en te binden. Opleiden Het bedrijf leidt jaarlijks zo’n tien leerlingen op in nauwe samenwerking met Schildersvakopleidingen van OnderhoudNL in Tilburg, Rosmalen en Breda. “Daar maken we geld en tijd voor vrij. Van de 60% die na de eerste tien weken doorzet, haalt 100% het diploma. Maar liefst 95% van de geslaagden blijft vervolgens graag bij ons werken. Uit het netwerk van deze jongeren komen dan weer nieuwe leerlingen op ons af. We werken ook actief aan een groot netwerk en goede contacten met middelbare scholen, praktijkscholen en dergelijke. Geïnteresseerde jongeren én zij-instromers zijn hier altijd welkom voor een snuffelstage of meeloopdagen.” Dennis van Rooij 12 ONDERHOUDNL Doorgroeien Jongeren die de aangeboden kansen bij Van Son grijpen, wacht een mooie toekomst. “Wie zich inzet en het in zich heeft, krijgt alle ruimte om zich verder te ontwikkelen binnen ons groeiende bedrijf”, aldus Dennis. “Dat kost tijd en energie, maar levert uiteindelijk wel wat op.” Hij haalt als voorbeeld een medewerker aan die zes jaar geleden langs de kant dreigde te komen staan. “Ik had het idee dat hij best zou kunnen instromen, zolang hij maar in een stabiele veilige leeromgeving kwam. Met veel persoonlijke begeleiding en heel veel geduld hebben we gezorgd dat hij het eerste jaar binnenboord bleef. Daarna heeft hij zich sterk ontwikkeld als vakman. Sinds een jaar is hij assistentteamleider. Via hem zijn inmiddels al zeven van zijn kennissen en vrienden bij ons komen werken.”
03 24 BOEIEN EN BINDEN VAN MEDEWERKERS Hard werken en gezelligheid Jonge vaklieden die zzp’er willen worden biedt Dennis zijn hulp aan: “Als het ondernemersbloed kriebelt, houd ik hen niet tegen. Ze kunnen bovendien altijd weer terug in dienst komen. Dat is al eens gebeurd.” Met deze aanpak oefent het bedrijf een grote aantrekkingskracht uit op potentiële nieuwe medewerkers. Ook de bedrijfscultuur draagt daaraan bij. “Hard werken én gezelligheid, daar draait het om”, stelt Dennis. “We organiseren regelmatig leuke uitstapjes voor de medewerkers: van sporttoernooi én zomerbarbecue, tot kerstborrel en een ‘friends- & family-dag’. De teams organiseren ook zelf activiteiten.” Vitaliteit Vitaliteit is één van de kernthema’s van de bedrijfsstrategie van dit familiebedrijf. “Dat is geen loze kreet, het zit in onze genen”, stelt Dennis. Wekelijks sporten, fruit op het werk én de beschikbaarheid van een mental coach, het is er allemaal. “We staan voor elkaar klaar en iedereen kan rekenen op persoonlijke aandacht. En wie om wat voor reden dan ook even niet lekker in zijn vel zit en wil sparren met een professional, kan bij die coach terecht. De afgelopen zes jaar hebben zo’n twintig medewerkers daar gebruik van gemaakt. Ik merk dat ze dit heel erg waarderen” Generatiemix Dennis realiseert zich dat menig collega-ondernemer wellicht jaloers op deze situatie is. Toch relativeert hij graag: “Het gaat niet van de ene op de andere dag. Het is een langdurig proces, met een veel mooier effect dan ik had kunnen denken. Eén van die effecten is bijvoorbeeld dat een jong team nóg meer jonge mensen aantrekt.” Er blijven natuurlijk altijd aandachtspunten: “We hebben nu een goede generatiemix, maar moeten wel opletten dat we ook voldoende oudere medewerkers houden, die de nodige rust en ervaring inbrengen. Daarnaast hebben we een flinke groeiambitie, dan is het zaak om juist dat familiaire karakter te behouden waar iedereen zich nu zo prettig bij voelt.” ONDERHOUDNL 13
RESULTAATGERICHT SAMENWERKEN 03 24 Woningdelen als snelle, betaalbare oplossing voor de woningnood De samenstelling van de huishoudens in Nederland is wezenlijk veranderd en veel huizen zijn nu ‘onderbewoond’. Tegelijkertijd zijn woningcorporaties naarstig op zoek naar oplossingen om aan de grote vraag naar woonruimte voor alleenstaanden te voldoen. Leg deze twee ontwikkelingen naast elkaar en de logische oplossing lijkt: Woningdelen. Woningcorporatie Talis brengt deze oplossing met haar RGS-partners in de praktijk, waardoor er snel en betaalbaar meer woonruimte gerealiseerd kan worden. B 14 ONDERHOUDNL egin juni ondertekenden vertegenwoordigers van Talis een overeenkomst met de vaste RGS-partners Talen, Quadrant, De Variabele en Ariëns voor de uitvoering van het concept Woningdelen. “Met onze onderhoudspartners is een technische oplossing bedacht om woningdelen snel, goed en breed toepasbaar voor elkaar te krijgen, tegen een vaste prijs van 20.000 tot 25.000 euro”, vertelt Talis-bestuurder Eefje Lentjes. “Een nieuwbouwwoning kost al snel rond de 260.000 euro.”
03 24 RESULTAATGERICHT SAMENWERKEN ONDERHOUDNL 15
RESULTAATGERICHT SAMENWERKEN 03 24 Demontabel Rob Hagemans, die met zijn bedrijf deelneemt in Coöperatie Quadrant, legt de aanpak uit: “De derde slaapkamer bouwen we om tot badkamer. Beide huurders hebben daarmee een eigen afsluitbare slaapkamer met badkamer. Ze delen de benedenverdieping, de keuken en de buitenruimte. Voor deze ombouw gebruiken we lichte materialen. In de badkamer plaatsen we bijvoorbeeld een voorzetwand met Erato-panelen en een circulair demontabel toilet. De vloer komt iets omhoog om ruimte te maken voor het extra leidingwerk. Er wordt dus niets gesloopt en er komt geen beton of metselwerk aan te pas. Alles is demontabel, met het oog op mogelijke veranderende woonbehoeften in de toekomst.” Proces De gehele transformatie duurt ongeveer vijf weken, van voorbereiding tot oplevering. Rob: “De techniek is niet nieuw, de uitdaging zit meer in de inrichting van het proces. Normaal hebben we een DKT-project, waarbij douche, keuken en toilet van meerdere woningen projectmatig worden gerenoveerd. Of we hebben een mutatie, waarbij één woning weer geschikt wordt gemaakt voor verhuur. Dit zit er tussenin. We zetten hier een vast team van medewerkers op, zodat we het in die korte tijd in de kleine ruimte allemaal voor elkaar krijgen, inclusief leidingwerk.” 16.000 woningen 50 woningen per jaar geschikt maken voor Woningdelen, dat is de ambitie die Talis heeft voor haar woningvoorraad in Nijmegen en Wijchen. Het uiteindelijke doel is om van alle 16.000 woningen er 2.000 in te richten voor meerdere bewoners. “We lossen er niet alle problemen mee op, maar het is wel een extra woonvorm die we op korte termijn kunnen 16 ONDERHOUDNL aanbieden en waar vraag naar is”, aldus Eefje. “Wij zien dat steeds meer corporaties het in hun prestatieafspraken opnemen.” Doelgroepen Woningdelen blijkt vooral aan te slaan bij jongeren en starters, zij staan in Wijchen en Nijmegen gemiddeld 16 jaar op de wachtlijst. Talis sluit ook andere doelgroepen niet uit: “We richten ons op alle alleenstaande woningzoekenden. Woningdelen kan ook een oplossing zijn tegen eenzaamheid. Bovendien zien wij mogelijkheden voor mantelzorg. We delen nu alleen nog grondgebonden eengezinswoningen, maar deze oplossing is ook in andere woontypen toe te passen, denk aan maisonettewoningen of appartementen.” Strategisch partner Voor Rob Hagemans en de andere partners vormt deze samenwerking een mooie uitdaging om bij te dragen aan de betaalbare beschikbaarheid van woonruimte. “Slimme oplossingen in de bestaande bouw, daar zoeken wij het als onderhoudsbedrijven in. Op het moment dat we gaan opschalen wordt het voor ons ook commercieel interessant. Maar veel belangrijker is dat je dit samen ontwikkelt. De insteek is technisch, maar moet naar mijn idee steeds meer gaan over dienstverlening: hoe kunnen we samen die wachtlijsten omvormen, hoe kunnen we in de zorg iets doen? Dan krijg je een andere samenwerking, waarbij de dienstverlening leidend is en de techniek ondersteunend.” Beperkingen Lokale regels en wettelijke beperkingen vormen nog wel een complicerende factor. Eefje: “Het kan gevolgen hebben als een van de bewoners een uitkering krijgt. Ook is het op dit moment nog niet mogelijk om
03 24 RESULTAATGERICHT SAMENWERKEN huurtoeslag te ontvangen. Het Instituut voor Publieke Waarden deed onderzoek naar de belemmeringen en mogelijke oplossingen. Hierover zijn we het gesprek aangegaan met de gemeenten en het Rijk. De makkelijkste oplossing is om de gedeelde woningen van corporaties aan te merken als zelfstandige woongelegenheid. Dan kunnen we deze ook beschikbaar maken voor mensen met de laagste inkomens. Ook landelijk wordt het gesprek gevoerd over de benodigde administratieve kadastrale splitsing. We hebben er alle vertrouwen in dat die er gaat komen.” Feiten en cijfers • Nederland heeft een van de hoogste percentages onderbewoning: 61% van de Nederlanders woont in woningen die in theorie geschikt zijn voor meerdere bewoners. (Bron: Euroster) • Van alle 2,1 miljoen sociale huurwoningen wordt iets meer dan de helft verhuurd aan eenpersoonshuishoudens. (Bron: Autoriteit Woningcorporaties) • Woningdelen kan in 2030 51.000 nieuwe woningen hebben opgeleverd. (Bron: Instituut voor Publieke Waarden) ONDERHOUDNL 17
WIJ ONDERHOUDEN OOK VAN NEDERLAND 03 24 LAQUE Spuiterij In onze campagne ‘Wij onderhouden van Nederland’ laten we zien wat de bedrijven in onze branche allemaal doen. Hoe mooi, noodzakelijk én aantrekkelijk het werk is. Alle sectoren van OnderhoudNL komen aan bod. Ook bedrijven en activiteiten waar je misschien niet zo snel aan denkt. In deze rubriek richten we de spotlights daar op. H et begon allemaal met het spuiten van hardcourt tennisbanen eind jaren ’70. Daarmee was Applicatiebedrijf Ton de Rooij geboren. Gaandeweg kwam daar ook het spuiten van meubels en keukenkastjes bij. Zoon Mathieu groeide op in het vak en nam in 18 ONDERHOUDNL 2013 het stokje over. Het bedrijf stond toen al wijd en zijd bekend als spuiterij die ‘alles spuit behalve auto’s’. Het 40-jarig jubileum vier jaar geleden, was een mooie gelegenheid voor een nieuwe uitstraling én naam: LAQUE Spuiterij. ANWB-paddenstoelen “Van stoelen, deuren en complete keukens tot wc-brillen, stopcontacten en zelfs de welbekende ANWB-paddenstoelen. Niets is te gek voor de spuiters bij LAQUE. Of het nu gaat om enkele stuks of kleine series producten in uiteen
03 24 WIJ ONDERHOUDEN OOK VAN NEDERLAND Mathieu de Rooij: ‘Wij waren al actief in upcyclen toen dat woord nog niet bestond.’ lopende formaten. Mdf, kunststof, metaal of zelfs glas: bijna alle soorten materialen kunnen in elke kleur, glansgraad en textuur worden gespoten. “We bedienen een heel brede klantengroep”, vertelt Mathieu de Rooij. “Zowel particulieren als professionals zoals architecten, ontwerpers en interieurbouwers. Ook werken we voor keukenleveranciers, jachtbouwers, meubelmakers en andere bedrijven.” Upcyclen LAQUE Spuiterij beschikt over hypermoderne spuitcabines met een zeer hoge luchtverversing waardoor spuiten en drogen in dezelfde ruimte mogelijk is. Dankzij alle ervaring en creativiteit is de afwerking van een zeer hoog kwaliteitsniveau. “We zorgen ervoor dat spullen langer meegaan, wat voordeliger en milieuvriendelijker is dan nieuw kopen”, aldus Mathieu. “Eigenlijk waren wij al actief in upcyclen toen dat woord nog niet bestond.” Vloeibaar metaal Mathieu wordt nog dagelijks blij van een mooie afwerking. “Het is leuk om mensen te verrassen, vooral wanneer ze denken dat iets niet kan. Wij gaan graag de uitdaging aan. We kunnen bijvoorbeeld meubels, keukens, taatsdeuren of kunstwerken voorzien van een coating van echt metaal. Naderhand kunnen we dat bewerken met verschillende patina’s, waardoor je prachtige effecten krijgt. Standaard stalen profielen, maar ook andere soorten ondergronden, krijgen zo de look en feel van messing of brons.” Watergedragen lak De komende jaren wil Mathieu zijn marktpositie verder verstevigen en uitbreiden. “We willen nog wel wat groeien. Ook zullen we de transitie doormaken naar werken met volledig watergedragen lakken, dat is een mooie uitdaging!” ONDERHOUDNL 19
PENSIOENDIALOOG 03 24 VNO-NCW en MKB-Nederland over het nieuwe pensioenstelsel 20 ONDERHOUDNL
03 24 PENSIOENDIALOOG Op 1 januari 2026 gaat de nieuwe pensioenregeling in. Dat lijkt nog ver weg, maar de voorbereidingen zijn in volle gang. In dit magazine laten we personen aan het woord die daar een rol in spelen. Deze keer is onze adviseur Arbeidsverhoudingen Dick Voortman op bezoek bij werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland. Daar spreekt hij Rosa d’Adelhart Toorop, zij is beleidssecretaris pensioenen. ONDERHOUDNL 21
PENSIOENDIALOOG 03 24 Dick: “We hebben als brancheorganisatie veel input kunnen geven. Door de uitgebreide voorbereiding verloopt de uitwerking soepel. De aanpassing van het nabestaandenpensioen bijvoorbeeld, hebben we in overleg met de vakbonden zonder al te veel discussie kunnen oplossen in onze sector.” Rosa: “Dat is een goed voorbeeld inderdaad. Eerst bouwde je nabestaandenpensioen op boven een bepaalde drempel, dat valt nu weg. In het nieuwe stelsel krijg je vanaf de eerste euro nabestaandenpensioen. Dat betekent dat in de meeste gevallen het nieuwe nabestaandenpensioen beter uitpakt voor mensen met lage of lage middeninkomens. Ook maakt het voor de hoogte van de nabestaandenuitkering niet meer uit of je kort of lang bij eenzelfde werkgever in dienst was.” Dick Voortman Dick: “VNO-NCW en MKB-Nederland zijn de werkgeversorganisaties waar ook OnderhoudNL bij is aangesloten. Hoe kijken jullie als sociale partners aan tegen het nieuwe pensioenstelsel?” Rosa: “Er is bijna geen wet waar zo lang en door zoveel partijen over is nagedacht. Er is een evenwichtig stelsel ontstaan waarbij de input van sociale partners goed is meegenomen, zowel bij het maken van de politieke keuzes als in de technische uitwerking. Zoals allerlei dempingsmechanismen om tegenvallers op te vangen. Ook de doorsneepremie is losgelaten. Die hield in dat - eenvoudig gezegd – jongere medewerkers de ouderen ‘subsidiëren’ en andersom. Op zich werkt dat goed als de deelnemer zijn of haar hele loopbaan in dezelfde branche blijft. Maar de arbeidsmarkt is veranderd, dus het pensioensysteem moest individueler worden, dat is goed gelukt. ” Dick: “Jullie zaten als onderhandelingspartner het gehele traject aan tafel. Wat waren jullie belangrijkste uitgangspunten? Rosa: “Belangrijk was dat er heldere afspraken gemaakt konden worden over de hoogte van de premie voor meerdere jaren. Door het oude stelsel kon de premie jaarlijks omhoog en omlaag schieten. Nu hebben werkgevers meer duidelijkheid over hoeveel pensioen ieder jaar kost, en wordt de inhouding op het loon voor de werknemerspremie stabiel voor de medewerker. Ook wilden we dat het voor de medewerker duidelijk is hoeveel premie er ingelegd wordt en hoeveel rendement er gemaakt wordt. Hierdoor is het beter vergelijkbaar: het kan best zo zijn dat een werkgever die iets minder loon betaalt, toch betere arbeidsvoorwaarden biedt dan een andere werkgever, omdat die werkgever misschien wel meer pensioen inlegt voor de medewerker. Dick: “Dat is inderdaad een van de grootste winstpunten van het nieuwe stelsel. Als ik medewerkers in onze sector vertel dat ze dat twee of drie keer zoveel 22 ONDERHOUDNL
03 24 PENSIOENDIALOOG Rosa d’Adelhart Toorop: ‘We hebben een stelsel waarmee we weer een halve eeuw door kunnen.’ terugkrijgen voor iedere ingelegde euro, zijn ze heel verbaasd.” Rosa: “Ja, je hoopt dat medewerkers regelmatig inloggen en zien wat ze opbouwen, want ze kunnen echt ongeveer twee keer zoveel terugkrijgen. Verder vonden we het belangrijk dat er een toekomstbestendig en goed werkend stelsel zou komen. Een systeem zonder ingewikkelde overgangsregelingen waar we nog 40 jaar hoofdpijn van hebben. We willen dat een zo groot mogelijk deel van iedere euro die de werkgever en medewerker samen betalen aan het pensioen, ook echt naar het pensioenvermogen gaat en niet naar hoge kosten voor administratie en uitvoering. Ik denk dat dat heel goed is gelukt. We hebben een stelsel waarmee we weer een halve eeuw door kunnen.” Dick: Wat zijn de belangrijkste thema’s die nu op werkgevers afkomen als het om pensioen gaat? Rosa: “Medewerkers komen met vragen, dus daar moet je als werkgever op voorbereid zijn. Er zijn allerlei websites en tools die je kunt inzetten. Op werkenaanonspensioen.nl staan communicatietools. Je kunt medewerkers ook wijzen op de website van BPF Schilders, daar zijn antwoorden te vinden op veelgestelde vragen. En als je bij verschillende fondsen pensioen hebt opgebouwd, kun je op Rosa d’Adelhart Toorop mijnpensioenoverzicht.nl zien wat je totaal aan pensioen hebt, inclusief AOW.” Dick: “Dat klopt, op de website van BPF Schilders staan handige rekenvoorbeelden en een Pensioenplanner zodat een medewerker kan uitrekenen wat hij aan pensioen krijgt. Ook als hij bijvoorbeeld een paar jaar eerder met volledig of deeltijdpensioen gaat. Veel medewerkers, en ook werkgevers, zijn zich nog nauwelijks bewust van de mogelijkheden die er zijn om eerder te stoppen of gedeeltelijk te stoppen.” Meer weten? Kijk op onze website op deze pagina: onderhoudnl.nl/pensioen ONDERHOUDNL 23
TRAININGEN 03 24 Rian van Eersel Op weg naar multi-inzetbare medewerkers Er wordt steeds meer kennis en vaardigheden gevraagd van de medewerkers in de schilders- en onderhoudsbedrijfstak. Dat is niet zo gek: medewerkers die meerdere disciplines beheersen, zijn breder inzetbaar en kunnen een grotere bijdrage leveren aan onderhouds- en renovatieprojecten. M et basiskennis van elektrotechniek en installatietechniek op zak, kunnen medewerkers eenvoudige werkzaamheden zelfstandig uitvoeren, zonder dat er direct een specialist bij hoeft te komen. Dit verhoogt de efficiëntie en verkort de wachttijden. En als onderhouds medewerkers begrijpen hoe elektrische 24 ONDERHOUDNL systemen en cv-installaties werken, kunnen ze beter communiceren met gespecialiseerde technici wanneer er problemen zijn die buiten hun expertise vallen. Superhandig dus als een medewerker zelf een leiding kan verplaatsen, een wandcontactdoos kan (de)monteren of een cv tijdelijk kan aan- en afsluiten!
03 24 TRAININGEN Nieuwe trainingen Om OnderhoudNL-leden te ondersteunen in deze behoefte, zijn er nieuwe trainingen aan het aanbod toegevoegd: Elektrotechniek en Installatietechniek. In beide trainingen maken de deelnemers kennis met de basisbeginselen, zodat ze zelf kleine aanpassingen of werkzaamheden kunnen verrichten aan bestaande installaties en systemen. Naast theorie komt er ook veel praktijk aan bod: in een praktijklokaal van trainingsinstituut IW Nederland worden diverse handelingen geoefend. Geluidsisolatie Voor Manders Totaal in Helmond komt de training Elektrotechniek als geroepen. Het bedrijf realiseert in opdracht van o.a. ProRail, Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten, projecten in de geluidsisolatie. In ongeveer een week tijd voert het bedrijf geluidsisolerende maatregelen uit aan een woning langs een drukke spoorlijn of weg. “Het zijn grote opdrachten waar we inmiddels in gespecialiseerd zijn en die we graag helemaal in eigen hand willen houden”, vertelt Rian van Eersel. Zij is bij Manders Totaal onder andere verantwoordelijk voor HR-zaken. “Tijdens deze werken moeten ook stopcontacten en schakelaars worden gedemonteerd en weer gemonteerd. Ook plaatsen we elektrische ventilatie-units die zorgen voor continue frisse lucht zonder hinderlijke buitengeluiden. Daarvoor moet een apart opbouwstopcontact gemonteerd worden. Tot nu toe besteedden we deze werkzaamheden uit aan een plaatselijke elektricien, maar het is efficiënter als onze vakmensen dit zelf kunnen uitvoeren. Dat scheelt tijd en is ook prettiger voor de bewoners, zij hoeven dan niet te wennen aan nog een vakman over de vloer.” Opleidingsplannen De behoefte aan de training Elektrotechniek komt bij Manders Totaal vanuit de timmermannen zelf: “We houden ieder jaar waarderingsgesprekken met onze medewerkers” aldus Rian. We vragen dan waar ze behoefte aan hebben om hun werk beter én leuker te maken. Ook opleiding en training komen aan de orde. Die behoefte verwerken we dan in onze opleidingsplannen. Deze training hebben we daar nu ook aan toegevoegd. Vier timmerlieden zullen de training binnenkort al gaan volgen.” In opdracht van gemeente Meierijstad voert Manders Totaal in een woning in Erp geluidsanering uit De eerste trainingen staan gepland in oktober, in Den Bosch en Rijswijk. Meer weten? Kijk op onderhoudnl.nl/trainingen of stuur een e-mail naar trainingen@OnderhoudNL.nl. ONDERHOUDNL 25
ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN 03 24 CAR/BOMO-verzekering en dekking opzicht: een verstandige keuze? Het blijkt dat er vaak veel onduidelijkheid bestaat over wat precies onder de Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven (AVB) valt. Ondernemers vragen zich regelmatig af hoe de verhouding ligt tussen meeverzekerd opzicht, aansprakelijkheid, en het verschil tussen opzicht en CAR/BOMO. OnderhoudNL Verzekeringen legt uit waarom CAR/BOMO en opzicht een waardevolle toevoeging aan uw verzekeringspakket kunnen zijn. 26 ONDERHOUDNL
03 24 ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN W at zijn CAR/BOMO en opzicht? CAR/BOMO staat voor Construction All Risk/Beperkte Opruimingskosten en Materialenverzekering. Deze verzekering biedt dekking voor schade die kan ontstaan tijdens bouw- en constructiewerkzaamheden, zowel de schade aan het werk zelf, als aan de gebruikte materialen. Opzicht is een dekking die vaak onderdeel is van de AVB en specifiek schade dekt aan goederen van derden die tijdelijk onder de hoede van de verzekerde vallen. Bijvoorbeeld als u tijdens het werk per ongeluk schade veroorzaakt aan de eigendommen van een klant. De rol in de AVB Veel bedrijven gaan ervan uit dat hun AVB alle schade dekt die ontstaat tijdens het werk. In werkelijkheid dekt de AVB voornamelijk schade aan derden. Schade aan zaken die onder uw toezicht staan, zoals goederen die u tijdelijk in uw bezit hebt, valt niet standaard onder deze verzekering. Hier komt opzicht in beeld. Een duidelijk begrip van wat uw AVB dekt en waar aanvullende dekking zoals opzicht of CAR/BOMO nodig is, kan uw bedrijf behoeden voor onverwachte kosten. Dit is vooral belangrijk voor bedrijven in de bouwsector, waar het risico op schade aan eigendommen van derden significant is. Beperkte Dekking voor Goederen in Vervoermiddelen Voor bedrijven, zoals schilders en glaszetters, die regelmatig materialen in hun bedrijfswagens vervoeren, kan een beperkte dekking voor goederen in het vervoermiddel, bijvoorbeeld tot € 5.000, een praktische keuze zijn. Deze dekking biedt bescherming zonder dat er extra beveiligingseisen aan het voertuig worden gesteld. Dit is een groot voordeel, aangezien veel verzekeraars anders wel zulke eisen zouden stellen. Daarnaast biedt deze dekking een uitstekende balans tussen bescherming en kosten. Het verzekert u tegen onverwachte schade zonder dat u dure aanpassingen aan uw bedrijfswagen hoeft te doen. Conclusie CAR/BOMO en opzicht zijn belangrijke onderdelen van een solide risicomanagementstrategie. Een beperkte opzichtdekking en een zorgvuldig gekozen CAR/BOMOverzekering kunnen u helpen om u effectief te beschermen tegen risico’s zonder onnodige kosten of compli caties. Praat met uw verzekerings adviseur om te bepalen hoe deze dekkingen het beste kunnen worden geïntegreerd in uw bedrijfsvoering. Meer informatie? Neem voor vragen of meer informatie contact op met OnderhoudNL Verzekeringen via info@onderhoudnlverzekeringen.nl of telefonisch via 010-2884540. Extra details zijn te vinden op onderhoudnlverzekeringen.nl. ONDERHOUDNL 27
zorgen voor wat er al staat, dat is pas duurzaam wij onderhouden van nederland
1 Online Touch