12

BOEIEN EN BINDEN VAN MEDEWERKERS 03 24 D e instroom van leerlingen in de schilders- en onderhoudsbedrijfstak is beperkt en tegelijkertijd is de uitstroom groot door de vergijzing. Alle reden dus om volop in te zetten op het boeien en binden van medewerkers. De oprichter van Van Son Projectonderhoud, Jan van Son, had dat eind jaren ’80 - ook een tijd met veel vergrijzing - al goed in de gaten. “Jans filosofie is altijd geweest: ‘werken met plezier staat voorop’”, legt Dennis (zelf 39 jaar) uit. “Hij besloot bijvoorbeeld om het werkgebied te beperken tot een straal van 50 kilometer rond Waalwijk, zodat medewerkers niet te lang hoefden te reizen. Ook werd er niet structureel overgewerkt en gingen de medewerkers ’s winters niet massaal de WW in. Dat soort uitgangspunten hanteren we nog steeds.” Om het beschreven probleem aan te pakken, heeft Van Son zo’n 15 jaar geleden beleid ontwikkeld en is het bewust gaan investeren om jonge mensen aan te trekken en te binden. Opleiden Het bedrijf leidt jaarlijks zo’n tien leerlingen op in nauwe samenwerking met Schildersvakopleidingen van OnderhoudNL in Tilburg, Rosmalen en Breda. “Daar maken we geld en tijd voor vrij. Van de 60% die na de eerste tien weken doorzet, haalt 100% het diploma. Maar liefst 95% van de geslaagden blijft vervolgens graag bij ons werken. Uit het netwerk van deze jongeren komen dan weer nieuwe leerlingen op ons af. We werken ook actief aan een groot netwerk en goede contacten met middelbare scholen, praktijkscholen en dergelijke. Geïnteresseerde jongeren én zij-instromers zijn hier altijd welkom voor een snuffelstage of meeloopdagen.” Dennis van Rooij 12 ONDERHOUDNL Doorgroeien Jongeren die de aangeboden kansen bij Van Son grijpen, wacht een mooie toekomst. “Wie zich inzet en het in zich heeft, krijgt alle ruimte om zich verder te ontwikkelen binnen ons groeiende bedrijf”, aldus Dennis. “Dat kost tijd en energie, maar levert uiteindelijk wel wat op.” Hij haalt als voorbeeld een medewerker aan die zes jaar geleden langs de kant dreigde te komen staan. “Ik had het idee dat hij best zou kunnen instromen, zolang hij maar in een stabiele veilige leeromgeving kwam. Met veel persoonlijke begeleiding en heel veel geduld hebben we gezorgd dat hij het eerste jaar binnenboord bleef. Daarna heeft hij zich sterk ontwikkeld als vakman. Sinds een jaar is hij assistentteamleider. Via hem zijn inmiddels al zeven van zijn kennissen en vrienden bij ons komen werken.”

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication