8

KLIMAAT EN ENERGIETRANSITIE 03 24 Gemeenten ondersteunen we bij de juridische en beleidsmatige aspecten. De branches helpen we met de communicatiemiddelen. We overleggen veel met de brancheorganisaties om samen tot het juiste beleid te komen. De input vanuit de praktijk is belangrijk. Zo hebben we onlangs in samenspraak met de ondernemers en gemeenten de ontheffingsmogelijkheid bij netcongestie toegevoegd. Als je kunt aantonen dat je niet voldoende netcapaciteit hebt bij je netbeheerder om bijvoorbeeld genoeg laadpalen voor je voertuigen aan te leggen, dan kun je daar een ontheffing voor krijgen.” Centraal loket Wat staat er nog op de planning? “Gemeenten zijn nu druk bezig met het nemen van de verkeersbesluiten Myrthe de Vries, De Vries Vernieuwers in Groningen: Tip van Myrthe: Zoek medewerkers in je bedrijf die openstaan voor nieuwe dingen en laat hen zo’n auto testen. Zij worden dan ambassadeur in je bedrijf, dat werkt motiverend voor anderen. andere mogelijkheden. Waarschijnlijk kunnen we er een testen op waterstof. Wat de kansen betreft: we kunnen in aanbestedingen concreet aantonen hoe duurzaam onze bedrijfsvoering is, dat levert maximale punten op en heeft ons al diverse mooie nieuwe projecten opgeleverd. Door potentiële medewerkers worden we gewaardeerd als duurzame werkgever.” “In 2013 waren wij in Groningen het eerste bedrijf met een elektrische bedrijfsbus. Nu is ons gehele wagenpark met twintig voertuigen verduurzaamd. De laadinfrastructuur in onze provincie is nog niet geheel dekkend, maar veelal lukt het wel om onderweg en op projecten te laden. Laadtijd is overigens geen verloren tijd: medewerkers kunnen dan bijvoorbeeld hun administratie of planning bijwerken. We hebben het elektrisch rijden rustig laten uitproberen en zelfs de grootste scepticus is nu enthousiast. Wat we graag nog willen is een grote elektrische bedrijfsbus met goede actieradius en trekkracht, zodat onze elektrische compactkraan ook zonder moeite mee kan. We volgen de ontwikkelingen en onderzoeken ook 8 ONDERHOUDNL

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication