29

04 21 onderhoudnl oPleidingen J e wilt als leermeester dat je leerling een goede start maakt, hoe pak je dat aan? Hoe werkt het tijdens de begeleiding ook alweer met luisteren, samenvatten en doorvragen? En waar moet je aan denken als je je leerling goed wil coachen en instrueren? De leermeesterwaaier geeft op deze en nog veel meer vragen heldere antwoorden. Daarnaast vindt de leermeester er praktische tips en checklists. Bijvoorbeeld over de zaken die belangrijk zijn bij het maken van afspraken en bij het bespreken van de voortgang tijdens de beoordeling. snel en makkelijk opzoeken “Leermeesters hebben het al druk genoeg. Die zijn niet geholpen met dikke handleidingen en werkboeken”, legt Wilbert Teunissen van OnderhoudNL uit. “Daarom hebben we een handzame waaier ontwikkeld met de belangrijkste aandachtspunten. Zo kunnen ze snel en WELKOM C ONBOARDING EEN FLITSENDE START, HOE PAK JE DAT AAN? STAP 1 (VOORAF) Wat zijn de gemaakte afspraken met de leerling en de school? Lees dit in de BPVO (Beroepspraktijkvormingsovereenkomst). Wat zijn mijn taken en waar ligt mijn verantwoordelijkheid? Bespreek dat met je leidinggevende of verantwoordelijke. STAP 2 (TIJDENS) Je leerling moet de juiste spullen hebben, zich thuis gaan voelen en jou, je collega’s en het bedrijf leren kennen. Download de checklist ‘Onboarden’ en bespreek intern wie wat gaat doen. Maak een activiteitenplan voor de éérste dag, de éérste week en plan een evaluatiemoment. D BEGELEIDEN COACHEN, DE 4 A’S AANDACHT HEBBEN Luister onvoorwaardelijk, neem de tijd voor hem/haar. ACCEPTEER Stel je objectief op; luister en aanvaard de ʻwaarheidʼ van je leerling. AANSLUITEN Toon interesse in de belevingswereld van je leerling. AUTHENTIEK Wees jezelf. Laat je leerling ervaren wie en hoe je bent. Authentiek zijn zorgt voor een effectieve werk- en leerrelatie. onderhoudnl 29 ZIE LAATSTE PAGINA BEKIJK FILMPJE!

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication