0

04 21 NIEUWE CAO MET DRIE VAKBONDEN leden- en relatiemagazine van koninklijke vereniging onderhoudnl Prijsstijgingen: wat kunt u doen? groen licht voor ‘Project imago’ houtrot oPsPoren zonder schade, kan dat?

nieuwe leden 04 21 PerfectieSchilders • Sinds 2019 gevestigd in Rotterdam (actief sinds 2013) • Aantal medewerkers: 5 • Wij werken voor: particulieren, (afbouw)bedrijven, VvE-beheerders en aannemers • Activiteiten: binnen- en buitenschilderwerk, wandbekleding, (houtrot)reparaties, beglazing en stucwerk • Werkgebied: Rotterdam en omstreken • Directeur: Vincent Lorjé Steur Industrial Coating • Sinds 1966 gevestigd in Oudenbosch (voorheen Steur I Oudenbosch B.V.) Sinds 2014 ook Qotec Nano Coatings en Qotec Eco Restoration Service • Aantal medewerkers: 7 • Wij werken voor: o.a. agrarische sector, (machine) bouw, automotive/transport, (levensmiddelen) industrie en restauratiebedrijven • Activiteiten: ontlakken (o.a. door droogijs stralen) en voorbewerken, spuiten, research en ontwikkeling innovatieve coatings • Werkgebied: Noord-Brabant • Directeur: Jack Steur Ik ben lid geworden omdat: “ik wil groeien met mijn bedrijf. Als je personeel in dienst neemt, krijg je met behoorlijk wat regelgeving te maken. Dan is het handig om lid te zijn van een branchevereniging die je ondersteunt.” OnderhoudNL kan mij helpen met: “hulp en informatie over procedures, de cao en alle andere zaken die komen kijken bij het in dienst nemen van medewerkers. Daarnaast ben ik geïnteresseerd in handvatten waarmee ik bij grotere bedrijven aan tafel kom. En sparren met collegaondernemers, daar sta ik ook voor open!” Wij zijn lid geworden omdat: “onze activiteiten op het vlak van oppervlaktebehandeling en onderhoud liggen. We kunnen de meest uiteenlopende objecten voorbewerken voor schilder- of spuitwerk. Daarnaast ontwikkelen we in ons eigen laboratorium innovatieve nanocoating.” OnderhoudNL kan ons helpen met: “inzicht krijgen in de onderhoudsbranche om zo een breder netwerk op te bouwen. Wellicht kunnen we samenwerken. Daarnaast beschikken we graag over actuele kennis van de wet- en regelgeving waarmee wij te maken hebben.” Bent u al langer lid van OnderhoudNL en wilt u ook een keer vertellen wat het lidmaatschap u brengt? Laat het ons weten via l.kortenbout@onderhoudnl.nl. 2 onderhoudnl

04 21 inhoudsoPgave 4 Wat doen wij nou: arbeidsverhoudingen ‘het leven is een bitterbal’ 12 Prijsstijgingen: wat kunt u doen? 15 Houtrot opsporen zonder schade, kan dat? 18 Groen licht voor ‘project Imago’ 24 Incompany training Kitten: ‘Zorg dat je ‘vol en zat’ werkt’ 28 Leermeesterwaaier: geheugensteuntjes in achterzak COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Coenecoop 5, 2741 PG WADDINXVEEN Postbus 30, 2740 AA WADDINXVEEN 0182-556135 of l.kortenbout@onderhoudnl.nl Oplage: Circa 2.100 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 50,- per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: Twigt GrafiMedia, Rotterdam Redactie: Annemieke Bos, Okke Spruijt en Lydia Kortenbout Beeldmateriaal: Studio Pothoff * Michelle Muus * Rick Keus * iStock.com/OnderhoudNL * TNO * OnderhoudNL Verzekeringen Wees gerust, deze filosofische uitspraak is niet van mij maar van Toon Hermans. Een treffende beeldspraak voor de ontwikkelingen binnen OnderhoudNL én onze maatschappij. Wie had vijf jaar geleden kunnen vermoeden dat we weer constructief om tafel zouden zitten met FNV en CNV? En mede door een zeer coöperatieve houding van LBV tot een cao zouden komen die de kansen en bedreigingen van nu en de toekomst goed borgt? Maar wie had kunnen bedenken dat we in een corona-rollercoaster terecht zouden komen? Zo moest ik na één jaar live voorzitter te mogen zijn van onze boeiende vereniging, mijn verdere netwerk uitbouwen via online vergaderingen. Het vierde en laatste jaar van mijn eerste termijn als uw voorzitter is aangebroken. Ik kijk al voorzichtig terug op wat we hebben bereikt als OnderhoudNL. De organisatie staat meer dan behoorlijk op poten. Ons netwerk, zowel politiek als met stakeholders, breidt zich uit. Nagenoeg al onze leden lijken de juiste succesvolle koers te varen. Onze vier hoofdthema’s Klimaat, Ontwikkeling, Keten samenwerking en Arbeidsverhoudingen zijn veelal ook belangrijke thema’s bij u en uw collega’s. Zijn we er dan? Nee, er is nog ongelofelijk veel werk aan de winkel. Dat weten we en daar zijn we druk mee bezig. Hadden we alle antwoorden op de vragen die nog niet gesteld waren? Nee, corona heeft dat wel aangetoond. Maar we hebben wel snel gereageerd én geanticipeerd. En om de uitspraak van Toon af te maken: ‘Het leven is een bitterbal… niemand weet hoe die rollen zal!’ Henk den Boer, voorzitter OnderhoudNL onderhoudnl 3

V.l.n.r.: Ludwig Smits, Joachim van Olst en Vincent Sapuletej arBeidsverhoudingen 04 21 4 onderhoudnl

04 21 arBeidsverhoudingen Wat doen wij nou? In deze rubriek leest u meer over de beleidsthema’s en activiteiten van OnderhoudNL en wat u daar als lid aan heeft. Dit keer een actueel onderwerp binnen het thema Arbeidsverhoudingen: de nieuwe cao voor de bedrijfstak! OnderhoudNL en vakbonden positief over nieuwe cao WADDINXVEEN - In de aanloop naar de onderhandelingen voor een nieuwe cao is deze zomer via de digitale ‘Arbeidsvoorwaardenscan’ aan werkgevers en werknemers gevraagd wat zij belangrijk vinden. De uitkomst hiervan vormde de basis voor de besprekingen. Het resultaat mag er zijn, zo oordelen betrokken partijen. Ook over het onderhandelingsproces zijn ze positief. E en cao met een langere looptijd (49 maanden) en een compleet pakket aan arbeidsvoorwaarden, met voor elke generatie medewerkers aandacht. Dat is in een notendop de cao SAVG (de ‘V’ is nieuw en staat voor Vastgoed. De cao SAVG is dus de cao voor het Schilders-, Afwerkings-, Vastgoedonderhouden Glaszetbedrijf) die OnderhoudNL in oktober met de bonden LBV én FNV en CNV overeenkwam. In november stemden de achterbannen ermee in en inmiddels is de cao ingediend bij het ministerie van Sociale Zaken en is Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) aangevraagd. waardering, veiligheid en vakmanschap Joachim van Olst, Ludwig Smits en Vincent Sapuletej vormden de onderhandelingsdelegatie namens OnderhoudNL. Zij gingen aan de slag met de top drie onderwerpen uit de arbeidsvoorwaardenscan: ‘waardering’, ‘veilige werkplek’ en ‘vakmanschap uitdragen’. onderhoudnl 5

arBeidsverhoudingen 04 21 V.l.n.r.: Vincent Sapuletej (OnderhoudNL), Peter Roos (FNV), Sherisse Wongsoredjo (LBV), Joachim van Olst (OnderhoudNL), Hacer Göktekin (FNV), Roel van Dijk (CNV), Ger IJzermans (LBV), Marco Stavinga (LBV) en Ludwig Smits (OnderhoudNL) afspraken voor jong en oud “Deze cao biedt een compleet pakket, met voor iedere generatie medewerkers aandacht”, stelt Joachim. “Oudere medewerkers in zware beroepen kunnen eerder stoppen met werken door gebruik te maken van de nieuwe Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). Ook nieuw is de Regeling Generatiepact, daarbij gaat de medewerker 80% werken, met behoud van 90% loon en 100% pensioenopbouw. Voor jongeren gaan we met een aparte 6 onderhoudnl werkgroep aan de slag. En alle medewerkers hebben jaarlijks recht op twee doorbetaalde trainingsdagen.” langere looptijd De nieuwe cao geldt voor een periode van 49 maanden (1 oktober 2021 – 31 oktober 2025). “Dat creëert meer rust”, zegt Ludwig. “Dat betekent niet dat er tussentijds niets gebeurt. We blijven steeds met elkaar in gesprek. Op die manier werken we samen om de branche mooier te maken.” Jaarlijks spreken partijen een loonsverhoging voor het volgende jaar af, zoals dat ook binnen de laatste cao gebeurde. “De cao is een hulpmiddel om afspraken op hoofdlijnen te maken”, zegt Vincent. “Werkgevers en medewerkers overleggen daarnaast verder over de invulling.” met drie vakbonden Dat de bonden FNV en CNV na zes jaar weer terug aan de onderhandelingstafel kwamen, mag best uniek worden genoemd. Vincent is

04 21 arBeidsverhoudingen er blij om. “Tijdens sessies begin dit jaar spraken we met onze leden over de transitie naar een ondernemingsorganisatie. Toen stelden we vast dat de omgang met de bonden in het verleden niet erg paste binnen het karakter van ‘Resultaatgericht Samenwerken’.” Ludwig voegt toe: “Vanuit die gedachte en de wens om samen de schouders eronder te zetten, zijn we weer met elkaar in gesprek gegaan.” “Een gesprek op de inhoud, want bij de vakbonden zit veel kennis over onze sector”, stelt Joachim, “Het vertrouwen is weer terug, we blijven niet langer hangen in het verleden.” wat kunt u verwachten? • Formering van werkgroepen die aan de slag gaan met o.a.: instroom jongeren, veilig werken en het thema ‘waardering’ (deze laatste twee onderwerpen kwamen rechtstreeks uit de digitale scan naar voren) • Nieuwe sessies over de arbeidsverhoudingen en -voorwaarden • Nieuwsberichten met informatie over de belangrijkste wijzigingen en nieuwe regelingen • Nadere informatie voor werkgevers en medewerkers voor het aanvragen van de RVU en Regeling Generatiepact. Onder andere met een webinar. “Wij hebben een mooi resultaat bereikt. In het bijzonder met de RVU en Regeling Generatiepact. De 2,75% loonsverhoging in januari is een compromis, maar in het totale pakket het maximaal haalbare. Het is fijn om weer deel te nemen aan de onderhandelingstafel. ‘Hard op de inhoud, zacht op de relatie’ is met deze gesprekspartners niet moeilijk. Het is de eerste ‘raamwerk-cao’ met deze looptijd die ik afsluit. Spannend, maar het geeft ook rust.” Roel van Dijk, bestuurder CNV Vakmensen onderhoudnl 7

arBeidsverhoudingen 04 21 “Ik zou willen dat elke cao zo tot stand kwam. Dat de andere bonden ook weer meedoen zorgt voor een breder draagvlak. We hebben veel gemeenschappelijk en goede afspraken voor medewerkers kunnen maken. Vooral van de Regeling Generatiepact heb ik positieve verwachtingen. Verder bleek het een goede zet om de onderhandelingen te beginnen met het bespreken van de loonruimte. Nadat die hobbel was genomen, konden we het makkelijker over de andere thema’s hebben.” Ger IJzermans, bestuurder LBV “87% van onze achterban heeft ingestemd met deze cao. Men is blij dat FNV weer van de partij is. De sfeer was positief en constructief. De langere looptijd was niet onze keus, maar het is geven en nemen. We zijn tevreden met de verbeteringen die we hebben kunnen bereiken zoals de loonsverhoging van 2,75% met automatische prijscompensatie en de ouderenregelingen.” Peter Roos, bestuurder FNV Bouwen en Wonen Heeft u vragen over de nieuwe cao? Stel ze aan Vincent Sapuletej. Bel 0182-556 131 of stuur een mail naar v.sapuletej@onderhoudnl.nl. 8 onderhoudnl

Zorgeloos zzp’ers inhuren. Kan dat? Zzp’ers inhuren zonder zorgen kan absoluut. Er zijn echter wel spelregels om rekening mee te houden. Meestersgilde kent de regels. Wij informeren en adviseren u tot in detail en nemen compleet het werk uit handen door alle noodzakelijke documenten te verzorgen! Gratis e-Book Voorkomen dat uw zzp’ers als werknemer worden aangemerkt? In ons e-Book Zorgeloos zzp’ers inzetten zonder risico leggen wij haarfijn uit welke stappen u kunt ondernemen om dit te voorkomen. De belangrijkste punten: vooraf de gewenste arbeidsrelatie goed vastleggen en tijdens de uitvoering van de opdracht regelmatig evalueren. 085 - 48 309 81 www.meestersgilde.nl Meer weten? Download ons gratis e-Book via meestersgilde.nl/ebook

Producten en diensten 04 21 onderhoudnl ledenadvies Of u nu een vraag heeft over cao-lonen, vakantiedagen, arbeidscontracten, persoonlijke beschermingsmiddelen, problemen met opdrachtgevers, kraamverlof of het toe te passen btw-tarief: OnderhoudNL Ledenadvies helpt u verder met gratis eerstelijns (juridisch) advies. Floris Visser en Chi-Ling Chu staan u graag te woord via 088-0188 155. 10 onderhoudnl

04 21 Producten en diensten De tip van Ledenadvies: Loonkompas online WADDINXVEEN – Wanneer u contact opneemt met OnderhoudNL voor hulp en ondersteuning, dan is de kans groot dat u onze collega’s van Ledenadvies aan de lijn krijgt. Zij wijzen u graag op onze handige hulpmiddelen, producten of diensten waarvan u misschien nog niet wist dat deze op onze website staan. Zoals bijvoorbeeld de model-arbeidsovereenkomsten, het btw-overzicht en sinds juli 2021 de link naar het nieuwe digitale Loonkompas. D e ‘statische’ loonberekeningen in het Loonkompas zijn sinds juli 2021 verleden tijd. In samenwerking met onze partner Opstap bieden wij het digitale Loonkompas aan. Deze online tool geeft een heldere uitleg over diverse cao-afspraken, wettelijke (fiscale) regelingen en premies voor bijvoorbeeld sociale verzekering, werknemersverzekeringen, pensioenfonds en uitvoeringsregelingen. zelf loonkosten berekenen Naast de toelichtingen bevat het nieuwe OnderhoudNL Loonkompas ook de mogelijkheid om voortaan snel en eenvoudig uw loonkostenberekeningen en bruto/netto-berekeningen digitaal te maken. Voeg uw eigen bedrijfsspecifieke (loon)componenten en kostprijsberekeningen toe om de berekeningen toe te spitsen op de daadwerkelijke situatie. hoe te gebruiken? In het tekstuele gedeelte van OnderhoudNL Loonkompas vindt u uitleg over diverse cao-afspraken, wettelijke regelingen en premies voor bijvoorbeeld werkloosheidsuitkering, pensioenfonds en uitvoeringsregelingen. Om de berekeningen te kunnen maken logt u in op LoonkompasNL.nl met de gegevens die u van ons per e-mail heeft ontvangen. Heeft u deze niet ontvangen? Neem dan contact op met Ledenadvies. onderhoudnl 11

ondernemen 04 21 Hoe om te gaan met prijsstijgingen en leveringsproblemen? WADDINXVEEN – De prijzen van materialen, energie en de vrachtkosten rezen dit jaar de pan uit. Veel leden kunnen de gebruikelijke leveringstijden en het huidige prijsniveau daardoor niet langer waarborgen. In juni van dit jaar besteedde OnderhoudNL al veel aandacht aan deze zorgwekkende situatie en werden brieven gestuurd naar opdrachtgevers. Maar de prijsstijgingen gingen door. Hoe moet je daar mee omgaan? 12 onderhoudnl

04 21 ondernemen D e oorzaak van de prijsstijgingen bleek in de beschikbaarheid en aanlevering van de grondstoffen van de materialen te liggen. Gelijktijdig heeft een tekort aan beschikbare aardgasvoorraden in grote delen van Europa geleid tot exponentieel gestegen energieprijzen. Vanuit de OnderhoudNL-ledenkring worden hierdoor vooral de industriële bedrijven getroffen. Poedercoaten en natlakken, met name het voorbehandelingstraject en het droog/moffelproces, zijn energieintensief. Dat, in combinatie met de krachtige afzuig- en luchtbehandelingssystemen en forse afvalwaterzuiveringen, zorgt ervoor dat de (energie)kosten verder oplopen. Prijsstijgingen glas De glasbedrijven kregen het daarnaast flink voor hun kiezen met een bijna constante stroom van prijsstijgingen uit de wereldmarkt. Isolatieglas, brandwerend glas, (verzilverd)float glas, gelaagd glas, gehard glas en figuurglas werden vanuit de glasindustrie vrijwel wekelijks in prijs verhoogd. Maar ook in de kleinmaterialen tikte het door: raamventilatie, suskasten, stelblokjes, zwelband, zonweringdoek en screens, zelfs cleaner werd 20% duurder. welke mogelijkheden zijn er? 1. Doorberekenen prijsstijging vastleggen Het begint voor u als opdrachtnemer met het vastleggen van wat beide partijen afspreken in de offerte/ overeenkomst en/of de algemene voorwaarden. Wij adviseren in de nieuwe offerte/overeenkomst op te nemen dat eventuele prijsstijgingen zullen worden doorberekend, dan wel dat de offerte slechts 14 dagen geldig is (omdat u met bijna ‘dagprijzen’ van materialen te maken heeft). Ledenadvies helpt u graag met het opstellen van een dergelijke tekst: bel 088-0188155. 2. In gesprek gaan en blijven met opdrachtgever Een opdrachtnemer is verplicht de opdrachtgever te waarschuwen voor prijsstijgingen en uitloop in uitvoering van een project. In dat geval kan de opdrachtgever ervoor kiezen versnellingsmaatregelen te treffen, het werk te beperken, te vereenvoudigen of (gedeeltelijk) te staken. Alleen de opdrachtgever informeren is onvoldoende. Ga in gesprek en blijf in gesprek zolang als nodig is. Onzeker is hoe eventuele rechtspraak omgaat met de prijs stijgingen ten gevolge van de coronapandemie, of beter gezegd in wiens risicosfeer deze vallen. OnderhoudNL heeft opdrachtgevers, zowel woningcorporaties als verzekeraars (voor de glaszetbedrijven), schriftelijk geïnformeerd dat deze situatie niet alleen kan leiden tot vertraging van lopende projecten, maar onderhoudnl 13

ondernemen 04 21 ook van nieuwe, op te starten projecten. Voorzitter Henk den Boer schrijft: ‘Het mag duidelijk zijn dat onze leden, uw vastgoedonderhoudsbedrijven, geen baat hebben bij deze prijsstijgingen, maar er juist last van hebben. Wij vragen hen, maar via deze brief ook u, in voorkomende gevallen gebruik te maken van de overlegregelingen met de opdrachtnemers.’ Download deze brief via www.onderhoudnl.nl/stream/brief-onderhoudnl-prijsstijgingen-juni-2021 3. Gang naar de rechter? Als er geen specifieke afspraken zijn gemaakt, dan geldt dat het – volgens de wet via een verzoek bij de rechter – moet gaan om een kostenverhogende omstandigheid die een gehele of gedeeltelijke doorberekening noodzakelijk maakt. Die omstandigheid moet buiten het ondernemersrisico vallen, niet toe te rekenen zijn aan de opdrachtnemer én er kon geen rekening mee gehouden worden toen de offerte/overeenkomst werd afgesloten. Wat het lastig maakt is de juridische omgeving waarbinnen dit allemaal plaatsvindt. Een (eenzijdige) wijziging van de overeenkomst moet objectief te rechtvaardigen zijn. Zelfs als alles de kant van u als opdrachtnemer op wijst, is het onduidelijk hoe de rechtspraak hierop reageert. Daarnaast heeft u geen tijd en zin om de (lange) gang naar de rechter te maken. Reden te meer om in onderling overleg tot redelijke afspraken te komen. Opdrachtnemers moeten zich niet de mogelijkheid laten ontnemen van verrekening van prijsstijgingen waar zij zelf niets aan kunnen doen… 14 onderhoudnl

04 21 onderzoek Een proefopstelling in het laboratorium met een hyperspectraalcamera Houtrot snel en zonder schade opsporen, kan dat? WADDINXVEEN - Houtrot opsporen is een tijdrovende klus. De huidige methode – prikken in het hout – is bovendien ‘destructief’ en niet erg precies. Een betere, snellere en meer betrouwbare inspectiemethode is dan ook zeer welkom. OnderhoudNL doet daar samen met een aantal lidbedrijven en TNO onderzoek naar. onderhoudnl 15

onderzoek 04 21 “W e zien dat opdrachtgevers vooraf precies willen weten wat het herstellen van houtrot gaat kosten”, vertelt Edwin Meeuwsen, sectormanager Totaal bij OnderhoudNL. “Bovendien wordt het risico van meer of minder houtrot dan voorzien, steeds vaker volledig neergelegd bij het onderhoudsbedrijf. Er is grote behoefte aan een niet-destructieve, snelle en betrouwbare techniek om houtrot op te sporen.” Beoordeling Het doel van dit project was om twee of drie veelbelovende alternatieve methoden te verkennen. TNO bundelde bestaande kennis en informatie over onder andere ultrasoon, radar, röntgen, infrarood, hyperspectraal en terahertz-metingen. De deelnemende bedrijven en TNO beoordeelden deze methoden aan de hand van een aantal criteria: (arbo)veiligheid, toepasbaarheid, betaalbaarheid, snelheid, nauwkeurigheid, robuustheid en niet belastend voor het milieu. Daaruit kwamen twee methoden naar voren die TNO verder heeft onderzocht: infrarood- en hyperspectraalmetingen. interessant, maar… Meeuwsen beoordeelt de resultaten van deze eerste verkenning als ‘interessant’: “Het onderzoek heeft bruikbare informatie opgeleverd. Uit de proefopstellingen in het laboratorium bleek dat je met infrarood- en hyperspectraalmetingen niet-destructief en contactloos vocht achter verflagen kunt detecteren. Dat mogen we ‘baanbrekend’ noemen. Het is echter nog niet haalbaar om deze technieken in de praktijk toe te passen. Het vocht kon namelijk maar in de bovenste millimeters worden gedetecteerd en houtrot zit vaak ook dieper. Daarnaast zijn er te veel factoren die de metingen verstoren of belemmeren, zoals kleur en soort verflaag, houtsoort, weersomstandigheden en temperatuur. Bovendien is de apparatuur bijzonder kostbaar en niet geschikt voor toepassing buiten laboratoria.” Met hyperspectraalmetingen kan vocht in hout worden waargenomen (de geel/blauwe vlekken) 16 onderhoudnl conclusie Het is mogelijk om niet-destructief, contactloos en snel vocht in hout op te sporen, het is alleen voorlopig niet haalbaar in de praktijk. Daarvoor zou de techniek nog flink moeten worden doorontwikkeld. Dat is zeer tijdrovend (2 tot 5 jaar) en erg kostbaar. Bovendien is niet zeker of het doel wel bereikt zal worden.

04 21 onderzoek Edwin Meeuwsen: ‘Het is nog niet haalbaar om deze technieken in de praktijk toe te passen’ deelnemende bedrijven • Kranendonk Vastgoedonderhoud uit Noordwolde (Friesland) • AZ Schilders uit ’s-Gravenzande (Zuid-Holland) • Wolters Vastgoed Onderhoud uit Deventer (Overijssel) • Palet Vastgoedonderhoud B.V. uit Genemuiden (Overijssel) • Schildersbedrijf Noom B.V. uit Sint Maartensdijk (Zeeland) wordt vervolgd Het verkennende onderzoek geeft voldoende aanknopingspunten voor een vervolg. Er zijn namelijk andere veelbelovende niet-destructieve technieken die verder kunnen worden onderzocht. Mark Hulsen, sectormanager Schilders bij OnderhoudNL die ook betrokken is bij dit project, is daar enthousiast over: “Als we de wens van ‘contactloos meten’ loslaten, dan zijn de volgende technieken kansrijk: ultrasoon en radar, of een combinatie daarvan. Er zijn al ultrasone laagdiktemeters. TNO heeft een ultrasoon meetinstrument ontwikkeld voor sterktesortering van constructiehout (de Mobile Timber Grader). Met behulp van radar kunnen houten heipalen worden geïnspecteerd op paalrot.” Meer weten? Wilt u meer weten, de onderzoeksresultaten ontvangen of meedoen aan het vervolgonderzoek? Neem dan contact op met Edwin Meeuwsen (06-536 90 750) of Mark Hulsen (06-505 17 411). Of stuur een mail naar e.meeuwsen@onderhoudnl.nl of m.hulsen@onderhoudnl.nl. onderhoudnl 17

Projecten 04 21 V.l.n.r.: Amy Oerlemans en Okke Spruijt van het bestuur OnderhoudNL en Caesar Driessen, Anne de Lange en Vincent Coster van het bureau Matters Most Groen licht voor ‘project Imago’ WADDINXVEEN - Het bestuur van OnderhoudNL heeft groen licht gegeven voor het project Imago, een programma waarmee de branche zich positioneert als meest duurzame en innovatieve bedrijfstak. Belangrijkste doel is hiermee aantrekkelijk te zijn voor nieuwe medewerkers. 18 onderhoudnl

04 21 Projecten D 113de e branche worstelt al decennia met een negatief imago. Velen zien schilderen niet als vak, maar iets dat je altijd nog kunt worden, ‘als je maar handig bent’. In de beroepenprestigeladder is het beroep ‘huisschilder’ de afgelopen jaren gezakt van de 94ste naar plaats, net onder ‘metselaar’. Daar heeft niet alleen de sector Schilders last van, ook de anderen sectoren onder de paraplu van OnderhoudNL. En dat terwijl er zo’n enorme behoefte is aan medewerkers, zowel voor de uitvoering als het middenkader. Beroepen als ‘onderhoudsschilder’ en ‘glaszetter’ staan niet voor niets in de top 10 van de meest kansrijke beroepen! duurzame sector Het imago van de sector was een van de belangrijkste thema’s tijdens de bijeenkomsten met werkgevers in de transitie naar de ondernemingsorganisatie. De Stuurgroep Ondernemingsorganisatie heeft het hoofdbestuur dan ook gevraagd om een plan voor het bereiken van het gewenste imago van de branche in 2025. Daarin staat duurzaamheid met stip op één. Duurzaam voor wat betreft mensen, materiaal, maatschappelijke relevantie en innovaties. Denk daarbij aan een branche die veiligheid vooropzet, een laag verzuim kent en waarin medewerkers gezond naar hun pensioen werken. Een branche met een hoge mate van welzijn en binding. eén imago? OnderhoudNL helpt haar leden graag dit ideale imago als branche te bereiken, maar ziet nog wel wat hobbels op de weg: kunnen we met al die verschillende sectoren en functies wel één duidelijk imago hebben? Momenteel wordt dat beeld hoofdzakelijk bepaald door dat van de schilder. En dat is, zoals hiervoor beschreven, voor verbetering vatbaar. Deels is dat te verklaren door de explosieve toename van bedrijven die de laatste jaren in onze markt actief zijn. Daar zitten helaas ook bedrijven tussen die een negatieve invloed op het imago van de schilder hebben. En dat is vaak wat opdrachtgevers zien, ervaren en onthouden. Het straalt op onze leden af. Bescheiden OnderhoudNL vertegenwoordigt de georganiseerde, professionele bedrijven. Bedrijven die zelf vaak te bescheiden zijn. Knappe prestaties worden afgedaan als ‘gewoon werk’, terwijl de buitenwereld onder de indruk zou kunnen zijn onderhoudnl 19 van de geleverde inspanningen en schitterende resultaten van onze leden. Conclusie: een beter imago begint bij de bedrijven zelf. Wees trots op elk project en draag die vaktrots zichtbaar uit. Plan Uiteraard gaat OnderhoudNL de bedrijven en de Schildersvakopleidingen (want het begint aan de basis) hierbij helpen. Want een positiever imago van de georganiseerde bedrijven is heel goed mogelijk, als we ons nadrukkelijk positioneren. Samen met corporate identity-bureau Matters Most, dat ook tekende voor de branding- campagne van OnderhoudNL, is een plan van aanpak ontwikkeld. Over dit plan leest u meer in een volgende magazine.

Pensioendialoog 04 21 20 onderhoudnl

04 21 Pensioendialoog Beleggen en de balans tussen risico en rendement ZEIST - BPF Schilders doet het goed in haar beleggingen. In 2020 werd een rendement behaald van 6,34%. Totaal is de pensioenpot ruim 9 miljard euro waard. Hoe doet BPF Schilders dat? Ondernemer Rob Hagemans legde deze vraag - en nog een paar andere - voor aan Evalinde Eelens. Zij is bestuurslid namens OnderhoudNL met expertise op het gebied van vermogensbeheer. onderhoudnl 21

Pensioendialoog 04 21 Rob: Hoe ziet die balans tussen risico en rendement eruit? Evalinde: “Om rendementen te kunnen behalen, moeten we risico’s nemen. Rente- en valutarisico’s dekken we deels af. Bij beleggingen in aandelen nemen we marktrisico. We mogen echter nooit meer risico nemen dan is afgesproken met de sociale partners. Ook de Nederlandse Bank stelt daarin grenzen. En eens in de twee jaar vragen we de deelnemers hoe zij aankijken tegen risico.” Rob: “BPF Schilders behaalt al jaren een goed beleggingsresultaat. De afgelopen tien jaar lag het gemiddelde rendement op 8%, dat is hoger dan wat andere fondsen presteren. Hoe doen jullie dat?” Evalinde: “Voorop staat dat we steeds voor ogen houden voor wie we het doen en waarom. We hebben weliswaar een vermogen van 9 miljard euro om te beleggen, voor de deelnemers gaat het om het bedrag dat zij vanaf hun pensioenleeftijd in handen hebben. Dat schept verplichtingen, dus dat is onze basis: hoe groot is het bedrag dat we aan pensioenen verwachten uit te moeten keren? Vervolgens bepalen we welk rendement we daarvoor moeten behalen, welke risico’s we dan moeten nemen en welk risico verantwoord is. Dat is een balans die we voortdurend in de gaten houden en afstemmen met sociale partners.” Rob: “Het vermogen is toegenomen, er is een positief rendement gehaald, maar de pensioenen worden niet geïndexeerd. Hoe leg je dat uit aan de deelnemers?” Evalinde: “Dat komt omdat de marktrente zeer laag is. We zijn trots dat we nog geen enkele keer hebben hoeven verlagen. Ik hoop dat we snel kunnen indexeren. Dat hangt niet alleen van het vermogen af, maar ook van de hoeveelheid pensioenuitkeringen die we moeten doen. Die verhouding wordt uitgedrukt in dekkingsgraad. Als we nu de pensioenen verhogen, dan blijft er minder over voor mensen die in de toekomst met pensioen gaan.” Rob: “Tien jaar geleden waren er nog 650 pensioenfondsen, nu iets meer dan 200. BPF Schilders is niet opgegaan of gaan samenwerken met andere fondsen. Waarom niet? Evalinde: “We sluiten samengaan of samenwerken niet uit, maar het is niet zo eenvoudig om een perfecte match te krijgen. Dan moeten de sectoren bij elkaar aansluiten en de dekkingsgraden niet te veel 22 onderhoudnl Rob Hagemans

04 21 Pensioendialoog uiteenlopen. BPF Schilders is voldoende groot om op zichzelf te blijven bestaan. We werken wel op onderdelen samen met andere pensioenfondsen, bijvoorbeeld als het gaat om maatschappelijk verantwoord beleggen. Dan hoeven we niet allemaal alleen het wiel uit te vinden en het kan kosten besparen.” Rob: “Om te beleggen worden er ook kosten gemaakt. Ondanks een hoger rendement zijn deze kosten weer gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. Hoe komt dat? Evalinde: “BPF Schilders heeft continu aandacht voor kosten. De lagere kosten zijn onder andere het gevolg van onderhandelingsresultaten en het verder afbouwen van beleggingen die we samen met investeringsmaatschappijen doen. Omdat die investeringen relatief hoge kosten kennen, heeft dit een belangrijk effect op het totaal.” Rob: “Op de arbeidsmarkt zien we een verschuiving van ‘vast’ naar ‘flexibel’. Vastgoedonderhoudsbedrijven werken steeds meer met een mix van uitzendkrachten, zzp’ers en medewerkers met een contract voor bepaalde tijd. Zoiets moet toch ook gevolgen hebben voor BPF Schilders, voor de dekking bijvoorbeeld?” Evalinde: “Voor de dekking heeft de toegenomen flexibiliteit niet veel gevolgen, wel voor de pensioenadministratie. Die is wat ingewikkelder doordat een deel van de deelnemers korter is aangesloten en/of vaker wisselt van werkgever. In de schildersbranche zijn zzp’ers verplicht aangesloten bij het pensioenfonds, zij leggen dus ook in voor later. Heel belangrijk, want ik ben er wel eens bezorgd over: hebben alle hardwerkende schilders straks wel genoeg? Daar doe ik mijn best voor binnen het fonds, maar het is ook afhankelijk van individuele keuzes die men maakt. Het is belangrijk dat we de deelnemers daar steeds goed over blijven informeren: welke financiële consequenties hebben keuzes?” Wilt u meer weten over het beleggingsbeleid van BPF Schilders? U leest het op www.bpfschilders.nl/beleggen. Daar vindt u ook de contactgegevens wanneer u vragen heeft. onderhoudnl 23 Evalinde Eelens

trainingen 04 21 Incompany training Kitten: “Zorg dat je ‘vol en zat’ werkt” LEEUWARDEN - Een kleine dertig medewerkers van Wits Noord volgde de afgelopen maanden in groepen de incompany training Kitten. Van schilder en servicemedewerker tot onderhoudstimmerman, allemaal dompelden ze zich een hele dag onder in de theorie en praktijktoepassingen van kit. I n de praktijkleerwerkplaats van Schildersvakopleiding Friesland in Leeuwarden is er alle ruimte voor uitleg en praktijkopdrachten. Vakinstructeur George Stavorinus 24 onderhoudnl behandelt in de ochtend de technische achtergronden. Welke kit op welke ondergrond, waar moet je op letten bij het voorbehandelen, aanbrengen en afwerken van de verschillende soorten kit? “Als je dat goed weet, maak je betere keuzes, heb je meer plezier in het werk én krijg je een beter eindproduct.”

04 21 trainingen waterschade Ook arbo, milieu, veiligheid en verantwoordelijkheden komen aan bod. “Dat laatste is belangrijk om je bewust van te zijn”, stelt Stavorinus. “Stel dat er bij groot onderhoud voor een corporatie waterschade ontstaat door het foutief aanbrengen van kit in meerdere badkamers. Dat is een behoorlijke kostenpost.” smullen Tussendoor is er alle gelegenheid voor het stellen van vragen en delen van ervaringen. “Je merkt dat je te maken hebt met vakvolwassen krachten die willen leren”, zegt Stavorinus. “Er ontstaat leuke interactie over het doel en de functie van een kitvoeg. Vakinhoudelijk is dit smullen.” vol en zat In de middag oefenen de deelnemers met het aanbrengen en afwerken van kitten, inclusief voorbehandelen. Ze brengen een dilatatievoeg aan, werken met beglazingskit en sanitairkit. “Ik zie dat ze nog wel eens wat rap werken”, merkt Stavorinus. “Dat is bij kitten niet altijd handig. Het moet netjes dicht zijn, langdurig én volgens de normen.” Tussendoor geeft hij tips voor het bereiken van een mooie, gladde kitnaad. “Zorg dat je vol en zat werkt.” Interesse? Wilt u ook een incompany-training laten verzorgen voor uw medewerkers? Kijk op www.onderhoudnl.nl/trainingen voor de mogelijkheden of neem contact op met Gerrie van der Breggen via g.vanderbreggen@onderhoudnl.nl of 0182-556 126. subsidie Ida Preijers, HR-adviseur van Wits Noord, kijkt tevreden terug op deze trainingsronde. “We beloven onze opdrachtgevers kwaliteit, dus is het belangrijk dat onze medewerkers hun kennis en vaardigheden op peil houden. We lazen over de training in het magazine van OnderhoudNL en de mogelijkheid van subsidie vanuit de Stichting Mijn Carrière. Dat is mooi meegenomen!” “Vooral de voorbehandeling en soorten kit die je moet gebruiken neem ik mee uit deze training.” Leo, onderhoudstimmerman “Heel leerzaam, je werkt eens met andere materialen. Dilatatievoegen bijvoorbeeld, had ik nog nooit gemaakt. Ik ben zij-instromer en steek ook veel op van de ervaren collega’s die ik hier tref.” Michel, schilder “Ik heb bevestiging gekregen dat het wel klopt wat ik doe. Ook heb ik kennis opgedaan van nieuwe producten en de eigenschappen daarvan. Zo blijf je bij.” Anne-Jan, service & onderhouds medewerker onderhoudnl 25

onderhoudnl verzekeringen 04 21 Scherpe zorgverzekering: hogere kortingen, extra vergoedingen én adviestool CAPELLE AAN DEN IJSSEL - Uit gewoonte blijven veel mensen bij hun huidige zorgverzekeraar. Hierdoor betalen ze vaak teveel voor zorg die ze eigenlijk niet nodig hebben. Of ze komen voor extra kosten te staan als iets niet gedekt is. Daarom is het goed om ieder jaar eens te bekijken of uw zorgverzekering en die van uw eventuele gezinsleden nog wel aansluit bij uw persoonlijke situatie. 26 onderhoudnl

04 21 onderhoudnl verzekeringen OnderhoudNL Verzekeringen: ‘Ook uw gezin, uw medewerkers én hun gezinnen kunnen hiervan profiteren’ vergelijk- en adviestool OnderhoudNL Verzekeringen heeft een handige advies- en vergelijkings tool gemaakt: kijk op onderhoudnlverzekeringen.nl/zorg. Door het beantwoorden van een paar vragen krijgt u advies over de best passende zorgverzekering én kunt u de collectieve zorgverzekeringen van OnderhoudNL vergelijken met uw huidige zorgverzekering. Wilt u overstappen? Doe dit uiterlijk 31 december via de tool; uw oude zorgverzekering wordt dan automatisch opgezegd. kortingen onderhoudnl-leden U kunt via OnderhoudNL Verzekeringen ook gebruik maken van kortingen op de zorgverzekering bij VGZ en Zilveren Kruis. En niet alleen u, ook uw gezin, uw medewerkers én hun gezinnen kunnen hiervan profiteren. niet overstappen, wel minder betalen? Bent u al verzekerd bij VGZ of Zilveren Kruis en bent u niet van plan om over te stappen? Ook dan kunt u gebruik maken van de unieke korting voor OnderhoudNL-leden. Vul op onderhoudnlverzekeringen.nl/ zorg het ‘al verzekerd bij’-formulier in en wij zorgen ervoor dat de korting wordt toegepast op uw verzekering, zonder dat er iets aan de inhoud wijzigt. secundaire arbeidsvoorwaarden Laat uw personeel en hun gezinsleden meeprofiteren van korting op hun zorgverzekering: een mooie secundaire arbeidsvoorwaarde en een uniek aanbod. U hoeft uw medewerkers alleen hierover te informeren! Dit gaat heel eenvoudig. Vul het formulier onder aan de pagina in op onderhoudnlverzekeringen.nl/zorg, dan sturen we gratis zorgkaartjes naar u op die u kunt uitdelen of opsturen aan uw medewerkers. vragen? Op onze site vindt u alle veelgestelde vragen én antwoorden over de zorgverzekering. Staat uw vraag er niet bij? Stuur ons dan een e-mail via info@onderhoudnlverzekeringen.nl of bel onze Zorgdesk: 010-288 44 85. Zilveren Kruis • 3,5% korting op de basisverzekering • 12,5% korting op de aanvullende verzekering • 10% korting op de tandartsverzekering Bij Zilveren Kruis krijgen OnderhoudNL-leden ook nog eens gratis extra vergoedingen bij de aanvullende verzekeringen, zoals extra fysiotherapiebehandelingen. VGZ • 4% korting op de basisverzekering • 10% korting op de aanvullende en tandartsverzekering onderhoudnl 27

onderhoudnl oPleidingen 04 21 ZICHT OP JE LEERMEESTERSCHAP De leermeesterwaaier: geheugensteuntjes voor in de achterzak WADDINXVEEN - De leermeester staat dit jaar centraal bij OnderhoudNL Opleidingen. Er zijn trainingen en workshops te volgen en tal van hulpmiddelen te downloaden. Het aanbod wordt voortdurend aangevuld met nieuw ontwikkelde materialen. Zoals de leermeesterwaaier: een handig hulpmiddel met geheugensteuntjes voor elke fase van het leerwerktraject. 28 onderhoudnl PILOT EDITIE

04 21 onderhoudnl oPleidingen J e wilt als leermeester dat je leerling een goede start maakt, hoe pak je dat aan? Hoe werkt het tijdens de begeleiding ook alweer met luisteren, samenvatten en doorvragen? En waar moet je aan denken als je je leerling goed wil coachen en instrueren? De leermeesterwaaier geeft op deze en nog veel meer vragen heldere antwoorden. Daarnaast vindt de leermeester er praktische tips en checklists. Bijvoorbeeld over de zaken die belangrijk zijn bij het maken van afspraken en bij het bespreken van de voortgang tijdens de beoordeling. snel en makkelijk opzoeken “Leermeesters hebben het al druk genoeg. Die zijn niet geholpen met dikke handleidingen en werkboeken”, legt Wilbert Teunissen van OnderhoudNL uit. “Daarom hebben we een handzame waaier ontwikkeld met de belangrijkste aandachtspunten. Zo kunnen ze snel en WELKOM C ONBOARDING EEN FLITSENDE START, HOE PAK JE DAT AAN? STAP 1 (VOORAF) Wat zijn de gemaakte afspraken met de leerling en de school? Lees dit in de BPVO (Beroepspraktijkvormingsovereenkomst). Wat zijn mijn taken en waar ligt mijn verantwoordelijkheid? Bespreek dat met je leidinggevende of verantwoordelijke. STAP 2 (TIJDENS) Je leerling moet de juiste spullen hebben, zich thuis gaan voelen en jou, je collega’s en het bedrijf leren kennen. Download de checklist ‘Onboarden’ en bespreek intern wie wat gaat doen. Maak een activiteitenplan voor de éérste dag, de éérste week en plan een evaluatiemoment. D BEGELEIDEN COACHEN, DE 4 A’S AANDACHT HEBBEN Luister onvoorwaardelijk, neem de tijd voor hem/haar. ACCEPTEER Stel je objectief op; luister en aanvaard de ʻwaarheidʼ van je leerling. AANSLUITEN Toon interesse in de belevingswereld van je leerling. AUTHENTIEK Wees jezelf. Laat je leerling ervaren wie en hoe je bent. Authentiek zijn zorgt voor een effectieve werk- en leerrelatie. onderhoudnl 29 ZIE LAATSTE PAGINA BEKIJK FILMPJE!

onderhoudnl oPleidingen 04 21 D BEGELEIDEN GEDRAG FEEDBACK GEVOEL Geef aan wat je hebt waargenomen (objectief gedrag) Ik zie, ik merk, ik hoor... Vertel wat dat met je doet (gevoel) Ik voel... Dat maakt me... HOE GROOT IS JOUW BEREIK? 4 GEVOLG Geef aan waaróm je dat zo voelt (waarde) Dit komt omdat ik... GEWENST Vertel wat je anders wilt (wens) Ik wil dat... makkelijk dingen terugvinden.” De waaier is bedoeld voor zowel nieuwe als meer ervaren leermeesters. alle fasen van het traject Aan de hand van de verschillende fasen van het leerwerktraject krijgt de leermeester stap voor stap zicht op zijn of haar rol. Van werving en selectie van de leerling, naar ‘onboarding’, begeleiding en beoordeling tot en met het afscheid aan het einde van het opleidingstraject. “Dit model vormt de basis, het komt ook terug in de trainingen die we aanbieden: de tweedaagse training Leermeester 3.0 en de LeerMaster-training.” korte filmpjes en downloads Bij de korte teksten zijn op een aantal plekken in de waaier QR-codes afgebeeld die leiden naar korte filmpjes met meer uitleg. Ook vindt de leermeester op verschillende thema’s links naar handige downloads op de website van OnderhoudNL. Pilot Een kleine dertig leermeesters heeft een proefversie van de leermeesterwaaier getest. Over het algemeen waren de leermeesters erg enthousiast. Een aantal suggesties uit deze pilot om teksten nog meer motiverend over en voor leerlingen te maken, zijn inmiddels in de waaier verwerkt. In de toekomst ontvangen alle leermeesters een exemplaar bij de training. Meer weten? Kijk op www.onderhoudnl.nl/leermeester U kunt ook contact opnemen met Wilbert Teunissen via telefoonnummer 0182-556 138 of e-mail: w.teunissen@onderhoudnl.nl. 30 onderhoudnl

04 21 onderhoudnl Partners Doe uw voordeel met OnderhoudNL Partners ASC Group Aluminium Scaffolding Company www.ascgroup.nl ASC Group www.ascgroup.nl Bartels Datastore www.bartelsdatastore.nl Boels Rental www.boels.nl CBBS Salarisadministratie www.cbbs.nl Centric Faber www.centric.eu www.faberpersoneel.nl Festool www.festool.nl Gilde Software www.gildesoftware.nl OLDE HARTMAN ADVIES B.V. Insector www.insector.nl Meestersgilde www.meestersgilde.nl Olde Hartman Advies www.bouwbedrijvenbeurs.nl Omnius juristen www.omniusjuristen.nl Verzekeringen www.onderhoudnlverzekeringen.nl Opstap www.opstapnaarwerk.nl Randstad Bouw www.randstadbouw.nl Remplooi www.remplooi.nl Repair Care Softstar www.repair­care.nl www.softstar.nl Stiho www.stiho.nl Verweij Houttechniek www.verweij­ht.nl Wiltec www.wiltec.nl onderhoudnl 31

masters of maintenance. 2 en 3 november 2022 www.mastersofmaintenance.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
Home


You need flash player to view this online publication