25

04 25 TRAININGEN “ W e wilden de training meer standaardiseren, zodat we de kwaliteit beter kunnen borgen,” vertelt Wilbert Teunissen van OnderhoudNL. Tegelijkertijd moet er ruimte blijven voor maatwerk, want niet iedere projectleider werkt hetzelfde.” Hij verzorgt de training samen met extern trainer Mirjam Heek. Zij vult aan: “De inhoud én de werkvormen zijn geactualiseerd. Geen droge theorie, maar veel oefenen met gespreksvaardigheden. We vragen echt een actieve houding.” Communiceren en regie nemen De vernieuwde training focust sterk op persoonlijke ontwikkeling. Deelnemers onderzoeken hun eigen gedrag, hun manier van samenwerken en communiceren. “Het zit ’m vooral in hoe je gesprekken voert,” zegt Wilbert. “Luisteren, doorvragen en mensen zelf laten meedenken over oplossingen.” Mirjam ziet veel herkenbare patronen bij projectleiders: “Ze voelen zich vaak té verantwoordelijk en nemen werk over dat eigenlijk bij anderen hoort. Daardoor werken ze hard, maar voelen medewerkers zich minder gezien. Daarnaast vinden veel projectleiders het lastig om grenzen aan te geven richting opdrachtgevers of leidinggevenden. Dat gaat allemaal over regie nemen. Daar helpen wij hen stap voor stap bij.” Ongeschreven regels Oefenen staat centraal, zowel in de trainingsdagen als daarbuiten. “We laten deelnemers gesprekken opnemen die ze in de praktijk voeren,” vertelt Mirjam. “Ze kijken die zelf terug en krijgen van ons gerichte feedback.” Ook de rol van projectleiders in de organisatiecultuur komt aan bod. “Elke organisatie heeft zichtbare en ongeschreven regels. Hoe ga je om met dat soort onderstromen? Dat maakt veel uit voor hoe je leidinggeeft en hoe je team functioneert.” Suzanne Speijers, HR-adviseur Van Wijk Vastgoedonderhoud: “Onze leidinggevenden groeien vaak door vanuit een andere functie. Ze ontwikkelen hun rol op een manier die voor hen logisch voelt. In deze training staan ze bewust stil bij de vraag: welk type leiderschap past écht bij míj? En bij mijn team? Dat is voor velen verhelderend. We merken dat de oefeningen en opdrachten goed aansluiten bij de praktijk. Eén van onze collega’s kon het geleerde zelfs direct toepassen in een gesprek. Het is fijn om te merken dat het echt iets teweegbrengt. De training sluit mooi aan bij wie wij zijn als organisatie: aandacht voor mensen en voor elkaar.” Eerste ervaringen Na een pilot is de vernieuwde training inmiddels in-company verzorgd bij Van Wijk Vastgoedonderhoud. De reacties zijn positief. “We zien dat deelnemers stappen zetten,” zegt Wilbert. “Door de actieve werkvormen krijgen ze concrete handvatten om hun eigen stijl verder te ontwikkelen. Een sceptische deelnemer zei na afloop zelfs: ‘Hier kan ik wat mee!’.” Meer weten over deze training? Scan de qr-code en kijk op onze website of stuur een e-mail naar trainingen@OnderhoudNL.nl. ONDERHOUDNL 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication