04 25 ALGEMENE LEDENVERGADERING: SAMEN VOORUIT leden- en relatiemagazine van koninklijke vereniging OnderhoudNL JONG TALENT MET BEPERKING: KANSEN BIEDEN WERKT LEREN STIMULEREN, HOE DOE JE DAT? GEPENSIONEERDEN PLUKKEN ALS EERSTEN DE VRUCHTEN
NIEUWE LEDEN 04 25 Henry Keizer Schilderwerken BV • Sinds 2006 gevestigd in Volendam • Aantal medewerkers: 4 in vaste dienst + flexibele schil • Wij werken voor: vastgoedeigenaren, aannemers, VvE’s, particulieren • Activiteiten: binnen- en buitenschilderwerk • Werkgebied: Amsterdam en omgeving • Directeur: Henry Keizer Ik ben lid geworden omdat: “ik regelmatig vragen krijg over garantie en voorwaarden. Ik was dus op zoek naar een ‘loket’ waar ik met mijn vragen terecht kon. Ik wil ook aan de markt laten zien dat ik een garantie bedrijf ben. Mijn boekhouder wees me op de branchevereniging. Vervolgens kwam regiomanager Rob de Lang bij mij thuis en hadden we een goed gesprek.” OnderhoudNL kan mij helpen met: “het opzetten van de RI&E, want daar ben ik nog niet aan toegekomen. Binnenkort neem ik meer schilders in dienst, dan verwacht ik ook wel vragen te hebben over personeelszaken. Het trainingsaanbod, met onder andere de cursus houtrotreparatie, is interessant voor de toekomst. Zo blijven we up-to-date!” EndtWerk • Sinds 2025 gevestigd in Goes • Aantal medewerkers: 1 • Ik werk voor: particulieren • Activiteiten: onderhoudsschilderwerk binnen en buiten • Werkgebied: Zuid-Beveland • Directeur: Mariëlla van der Endt Ik ben lid geworden omdat: “ik net voor mezelf ben begonnen en het een fijn idee is dat er een brancheorganisatie achter mij staat. Een club die mij ondersteunt in het ondernemerschap.” OnderhoudNL kan mij helpen met: “de RI&E, trainingen en handige documenten. Ik maak nu bijvoorbeeld mondelinge afspraken over onderhoud voor meerdere jaren. Met de informatie en voorbeelden van OnderhoudNL kan ik dat meer gaan structureren. Zo hoef ik zelf niet opnieuw het wiel uit te vinden.” Bent u al langer lid van OnderhoudNL en wilt u ook een keer vertellen wat het lidmaatschap u brengt? Laat het ons weten via l.kortenbout@onderhoudnl.nl. 2 ONDERHOUDNL
04 25 INHOUDSOPGAVE 4 Een ALV vol waardering, richting en vernieuwing 10 Jong talent met een beperking: kansen bieden werkt 14 Leren en ontwikkelen stimuleren, hoe doe je dat? 18 Palet Hotelrenovaties BV: Wij onderhouden ook van Nederland 20 ‘De gepensioneerden van nu plukken als eersten de vruchten’ 24 Training Effectieve Projectleider vernieuwd COLOFON ONDERHOUDNL Redactieadres + advertenties: Tielweg 16, 2803 PK Gouda 088-0188 188 of l.kortenbout@OnderhoudNL.nl Oplage: Circa 1.900 stuks worden verzonden naar leden en relaties. Een los abonnement kost € 58,50 per jaar. Vormgeving: Mzoem Reclamebureau, Oudewater Opmaak + Druk: MediaCenter Rotterdam Redactie: Annemieke Bos met medewerking van Anne de Lange, Okke Spruijt, Martin Hoogerwaard en Lydia Kortenbout Beeldmateriaal: Annet Delfgaauw * Pleijsier Hotelrenovatie * Aivy Productions * iStock.com/OnderhoudNL Andere tijden Voor u ligt het laatste nummer van ons Magazine van 2025. We kijken terug op een vol verenigingsjaar met veel activiteiten en ook veranderingen. Vanuit de ALV van 2024 werkten we intensief en in nauw overleg met de sectoren verder aan de uitwerking van de nieuwe strategie en het komen tot een nieuw en evenwichtiger contributiemodel. Daarnaast sloten we na zeven stevige onderhandelingsronden een naar onze overtuiging evenwichtig resultaat, waarin een zorgvuldige balans is bereikt tussen de belangen van ons als werkgever en de werknemers. We gaan dit resultaat dan ook met vertrouwen delen bij de achterbanraadplegingen. Deze belangrijke bouwstenen geven ons rust en stabiliteit voor de komende jaren. Rust die we ook nodig hebben om aandacht te blijven geven aan de uitdagingen én kansen waarmee we te maken hebben. Hoe bereiden we ons als branche voor op technologische ontwikkelingen (AI!), veranderende wetgeving, de blijvende vraag naar duurzaamheid en het slimmer benutten van de woningen en gebouwen die er al staan? Door dicht bij elkaar te staan en van elkaar te leren kunnen we als vereniging van onderhoudsspecialisten het verschil gaan maken. Vooral daarvoor wil ik mij als nieuwe voorzitter sterk maken. En dat uiteraard onder dankzegging aan Henk den Boer die met zijn inzet en leiderschap de afgelopen zeven jaar een solide basis heeft gelegd waarop wij graag verder bouwen. Ik wens u veel leesplezier en een inspirerende afsluiting van ongetwijfeld weer een hectisch jaar. Rob Hagemans, voorzitter OnderhoudNL ONDERHOUDNL 3
ALGEMENE LEDENVERGADERING 04 25 Okke Spruijt opent de ALV 2025 4 ONDERHOUDNL
04 25 ALGEMENE LEDENVERGADERING Samen vooruit: een ALV vol waardering, richting en vernieuwing Ruim honderd leden waren dinsdag 18 november aanwezig bij de ALV, dit jaar georganiseerd bij Green Village in Nieuwegein. Het werd een bijzondere bijeenkomst: voor voorzitter Henk den Boer was het zijn laatste vergadering die hij samen met directeur Okke Spruijt presenteerde. Halverwege droeg hij het voorzitterschap over aan Rob Hagemans. Een korte terugblik op een warme, energieke vergadering. N et als voorgaande jaren konden de leden vooraf de vergaderstukken inzien en vragen stellen over de voorgenomen besluiten of er bezwaar tegen maken. Hiervan is geen gebruik gemaakt. Daarmee waren de besluiten die voorlagen met algemene goedkeuring van de ALV feitelijk al bekend. Een belangrijk besluit is de benoeming van Rob Hagemans tot nieuwe voorzitter van OnderhoudNL. Hij treedt de komende vier jaar vooral op als verbinder die zich sterk maakt voor alle leden. Stevig fundament De voordracht van Rob door Iman Koster, voorzitter van de Raad van Toezicht (RvT), werd met luid applaus bekrachtigd. Rob sprak zijn waardering uit voor het werk van zijn voorganger Henk den Boer: “Jij hebt onze sector vooruitgeholpen en ons samen laten werken aan samenwerking. Onder jouw voorzitterschap is een stevig fundament gelegd, met een sterk netwerk en brede naamsbekendheid. Dat is geweldig, want er liggen genoeg uitdagingen die we samen kunnen verzilveren. Ik sta graag op jouw schouders.” Afscheid In zijn slotwoord benadrukte Henk den Boer hoe waardevol de samenwerking was met het algemeen bestuur, de RvT, het verenigingsbureau en de vele betrokken leden. Een van die betrokken leden is Rob van Dijk uit Heemstede, die na ruim twintig jaar in ONDERHOUDNL 5
ALGEMENE LEDENVERGADERING 04 25 Laatste ALV van Henk den Boer als voorzitter diverse functies stopt als lid van het Verantwoordingsorgaan van BPF Schilders. Hij werd benoemd tot Lid van Verdienste en ontving de bijbehorende speld en oorkonde. Ook vicevoorzitter Ellert Janssen, die eveneens zijn termijn beëindigt, kreeg een persoonlijk dankwoord. Speciale waardering sprak de aftredend voorzitter uit voor directeur Okke Spruijt, die hij omschreef als ‘buddy, klankbord én wandelende archiefkast’. “Eén telefoontje was genoeg om precies te horen wat ik nodig had voor overleg in Den Haag.” Zijn laatste boodschap aan de vereniging: “Koester wat ons sterk maakt: diversiteit en solidariteit.” 6 ONDERHOUDNL RvT-voorzitter Iman Koster bedankt Henk den Boer Wat kwam er verder ter tafel? Penningmeester Joep Burghouts gaf een toelichting op het proces van de totstandkoming en de inhoud van de jaarrekening. De financiële situatie van OnderhoudNL is gezond: de baten over 2024 vielen hoger uit dan die over 2023, mede door de verkoop van het pand aan de Coenecoop in Waddinxveen. Het boekjaar wordt daardoor alsnog positief afgesloten. Henk den Boer feliciteert zijn opvolger Rob Hagemans met het voorzitterschap van OnderhoudNL Ook de jaarrekening en het jaarverslag van de stichting Bedrijfstakheffing kwamen aan bod. Deze stichting, die uitgaven bewaakt voor projecten op het gebied van onderwijs, arbeidsomstandigheden en marktversterking, wordt per 1 januari 2026 opgeheven. De middelen gaan over naar het nieuwe Innovatiefonds, beheerd door OnderhoudNL met toezicht door de RvT.
04 25 ALGEMENE LEDENVERGADERING Rob van Dijk benoemd tot Lid van Verdienste In de begroting voor volgend jaar kon Burghouts positief nieuws delen: ook in 2026 wordt de licentie voor de erkende branche RI&E bekostigd vanuit de contributie, inclusief de nieuwe module gevaarlijke stoffen. Deze module – ontwikkeld met MDIEUsubsidie – helpt leden eenvoudig te voldoen aan de wettelijke registratieplicht en verkleint de kans op boetes. Toezicht namens de leden Namens de leden houdt de Raad van Toezicht het bestuur nauw lettend in de gaten, inclusief de financiële huishouding. Iman Koster gaf een korte toe lichting op de onderwerpen die dit jaar aan bod kwamen, zoals de Branche Barometer, leden werving en -behoud, én natuurlijk de nieuwe strategie. Afscheid van vice-voorzitter Ellert Janssen “Alle betrokkenen hebben keihard gewerkt,” aldus Koster. “Er is goed geluisterd naar de leden, en waar nodig zijn lastige knopen doorgehakt. Dat verdient waardering.” Nieuwe strategie: werk in uitvoering Een jaar na het groene licht van de ALV voor de ontwikkeling van de nieuwe strategie, werd tijdens de vergadering teruggeblikt op de Versterken van de ledenbinding • Drie regiomanagers zijn aangesteld. Zij bezoeken leden door het hele land en organiseren ontmoetingen in de regio. • Jaarlijks organiseert OnderhoudNL vier regio-events met een verbindend thema. • Sectorbijeenkomsten zijn open voor alle leden. • Nieuw traineeship voor middenkader in samenwerking met Building Heroes. • Start van een speciale community voor KAM-managers. Erwin van Spronsen, regiomanager Zuid: “In de gesprekken met de leden en aspirant-leden komen hun vragen op tafel. Hun kernbehoeftes kan ik gericht koppelen aan de diensten die OnderhoudNL biedt. Zo wordt direct de waarde van het lidmaatschap duidelijk.” ONDERHOUDNL 7
ALGEMENE LEDENVERGADERING 04 25 Voor het laatst samen als voorzitter en directeur op het podium Penningmeester Joep Burghouts over de financiën Focus op dienstverlening • Afwegingskader ontwikkeld voor projectprioritering en lobbystandpunten. • Arbeidsmarktcampagnes gebundeld tot één campagne onder ‘Wij onderhouden van Nederland’. • AI-tool ontwikkeld die het zoeken naar informatie op onderhoudnl.nl 24/7 sneller en efficiënter maakt. • Producten waar weinig vraag naar is, vervallen. stappen die inmiddels zijn gezet. Extern begeleider Dorien van der Heijden en directeur Okke Spruijt namen de leden mee langs de voortgang op de vier pijlers: versterken van de ledenbinding, focus op dienstverlening, effectiever samenwerken en een even wichtiger contributiemodel. Effectiever samenwerken • Sectorvoorzitters en hoofdbestuur spreken elkaar vaker fysiek. • Regelmatig overleg tussen sector-, regio-, en beleidsmanagers. • Werkgeversdelegatie voor de cao vernieuwd en verbreed. • Projecten worden zoveel mogelijk gebundeld, zoals zes BTH-aanvragen in één wervingsproject. • Sectorevents staan open voor leden uit andere sectoren. OnderhoudNL-lid Juriën Leertouwer: “Veel thema’s zijn generiek, dat vraagt om verbreding en meer onderlinge samenwerking. Goed dus dat we van onze eilanden afstappen, want verbinding en gemeenschappelijkheid zijn de toekomst!” Cao-akkoord: 3 jaar rust Als voorzitter van de onderhandelingsdelegatie voor de nieuwe cao gaf Rob Hagemans een toelichting op het onderhandelingsresultaat dat op 10 november met de vakbonden is bereikt. “We hebben vooraf goede gesprekken gevoerd met FNV, CNV en LBV. Dat zorgde voor een solide basis voor constructieve onderhandelingen. Het resultaat is een akkoord met een maximale automatische prijscompensatie en een ondergrens. 8 ONDERHOUDNL
04 25 ALGEMENE LEDENVERGADERING Dorien van der Heijden over de nieuwe strategie Daarmee creëren we drie jaar rust.” De leden spreken zich in december over het onderhandelingsresultaat Rob Hagemans over de cao-onderhandelingen uit tijdens de achterbanraadplegingen. Evenwichtiger contributiemodel Voor 2026-2027 is in overleg met de sectoren een tussenvoorstel opgesteld; in 2027 volgt een langetermijnvariant. Belangrijke uitgangspunten: • draagkracht als basis; sterkste schouders dragen het meest • geen aftoppingsplafond: groeiende bedrijven betalen dus meer • BTH opgenomen in de begroting van OnderhoudNL • lage drempel voor kleine bedrijven en zzp’ers, zodat contributie geen belemmering vormt voor representativiteit en belangenbehartiging Joep Burghouts gaf hierbij aan dat het nieuwe contributiemodel gefaseerd zal worden ingevoerd. Dit brengt in 2026 en 2027 wel een verlies mee, maar dit is te compenseren met de ruime financiële reserves. De ALV stemde in met dit voorstel. Bestuurswisselingen Tijdens de ledenvergadering vonden er naast de voorzitterswissel, ook wisselingen plaats in het bestuur, de Raad van Toezicht en in de diverse sectorbesturen. Scan de qr-code voor het totaaloverzicht. U kunt op die webpagina ook alle foto’s bekijken die op 18 november zijn gemaakt. ONDERHOUDNL 9
OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN 04 25 10 ONDERHOUDNL
04 25 OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN Kansen bieden werkt: jong talent vindt plek in het schildersvak Een paar jaar lang leek het erop dat Tren Eggen (22) timmerman zou worden. Totdat hij ontdekte dat schilderen hem veel meer energie gaf. Een stage van zes weken bij Rolf Joosten Schilder werken in Sint Odiliënberg gaf de doorslag: dit is wat ik wil. En waar een wil is, is een weg; ook voor Tren, die door een lichte beperking een ander ontwikkelpad volgt dan de meeste leeftijdsgenoten. ONDERHOUDNL 11
OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN 04 25 Rolf Joosten: ‘Je moet het niet zien als een last’ “ L eren uit boeken vind ik lastig’, vertelt Tren. “En ik heb een pacemaker en adem via een canule.” Zelf laat hij zich er niet door tegenhouden, maar het vinden van een passende opleiding bleek wél een uitdaging. Vader Matthy legt uit: “Sommige scholen weigeren hem omdat hij de theorie mogelijk niet aankan.” Toch gaf het gezin niet op. En dat was maar goed ook, want Trens wens om schilder te worden werd steeds duidelijker. “Ik ben gaan bellen met OnderhoudNL. Via Mark Hulsen kwamen we bij de Schildersvakopleiding in Mierlo terecht”, zegt Matthy. “Daar is meteen gekeken hoe Tren wél kon meedoen. Met extra begeleiding en wat meer tijd voor de theorie lukte het. Hij heeft pasgeleden niveau 2 gewoon in de reguliere groep afgerond.” Eigen wagen, klussen en inkomen Tijdens zijn opleiding bleef Tren werken bij Rolf Joosten Schilderwerken. Eerst onder begeleiding van ervaren collega Roeland, inmiddels zelfstandig in een eigen bedrijfswagen. De trots straalt ervan af. “Ik heb een contract, mijn eigen auto, bedrijfskleding… en mijn eigen geld. Daar heb ik een elektrische gitaar van gekocht! Ik ben blij dat ik niet thuis op de bank zit. Ik ga nu zelf op pad voor kleine klussen in corporatiewoningen.” Instelling Werkgever Roel Willems is minstens zo enthousiast: “Tren is gemotiveerd, komt op tijd, stelt vragen, ziet er Tren met werkgever Roel Willems, die hem stap voor stap helpt naar meer zelfstandigheid 12 ONDERHOUDNL
04 25 OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN netjes uit en is vriendelijk tegen bewoners. Dat is in dit vak zó belangrijk. Natuurlijk vraagt het begeleiding, maar dat hoort erbij. Het fijne is dat hij wat aanneemt van een oudere, ervaren collega. Wij vinden het vanzelf sprekend dat een jongen als Tren de kans krijgt het vak te leren.” Vanuit OnderhoudNL heeft Wilbert Teunissen, verantwoordelijk voor de leermeestertrainingen, nog extra tips gegeven aan alle betrokkenen om het traject succesvol te laten zijn. Breder kijken Oprichter Rolf Joosten - die het bedrijf vorig jaar overdroeg - weet hoe belangrijk het is dat jongeren niet langs de zijlijn belanden. “Ik heb zelf twee gehandicapte kinderen. Wij nemen al jaren zij-instromers aan die anders geen kans krijgen. Je moet het niet zien als last.” Hij wijst tegelijk op het grotere plaatje: “In Limburg gaan jaarlijks zo’n 130 schilders met pensioen. Hoeveel komen er van de opleiding? Een stuk of tien. Als subsidiegevers meer zouden luisteren naar werkgevers, kunnen we samen meer jongeren begeleiden. Denk minder in regels, laat gemotiveerde zij-instromers gewoon meedraaien met 100% subsidie.” Tren met zijn vader Matthy Betrokken Schildersvakopleiding Een betrokken vakopleiding maakt echt verschil, benadrukt werkgever Roel. “We hadden veel aan instructeur Eric Grim van de Schildersvakopleiding in Mierlo. Hij kwam maandelijks langs om bij te praten en bezocht Tren op het werk om te kijken hoe het ging. Die korte lijnen werkten heel prettig.” Geïnspireerd? Wilt u jongeren zoals Tren een kans geven in uw bedrijf? Neem contact op met de Schildersvakopleiding in uw regio. Of kijk op de website van SBB naar de diensten voor het praktijkonderwijs (pro) en Voortgezet Speciaal Onderwijs (vso). Blijven leren Vader Matthy kijkt met vertrouwen naar de toekomst: “We hebben er allemaal hard aan gewerkt om Tren een plek te geven in het werkende leven. Nu kan hij vooruitkijken.” En dat doet Tren graag: verder leren, beter worden, meer zelfstandig werken. Roel ziet daar zeker kansen voor: “We gaan hem leren werken met een tablet, zodat hij zelf klussen kan inmeten, bonnen digitaal invullen en laten ondertekenen. Dat is de volgende stap richting nog meer zelfstandigheid.” ONDERHOUDNL 13
OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN 04 25 Leren en ontwikkelen stimuleren, hoe doe je dat? OnderhoudNL biedt tal van trainingen, e-learnings en tools om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. Veel bedrijven maken daar goed gebruik van, maar een deel niet. Hoe komt dat? En hoe kun je als werkgever je medewerkers motiveren om vrijwillig te blijven leren en ontwikkelen? SUSAG onderzocht dit in opdracht van OnderhoudNL en vakbond LBV. Gedragsonderzoeker Thom Eisenga deelt de belangrijkste inzichten. 14 ONDERHOUDNL
Gedragsonderzoeker Thom Eisenga 04 25 OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN ONDERHOUDNL 15
OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN 04 25 T hom is gedragsonderzoeker bij Behavior Change Group. Samen met twee collega’s deed hij deskresearch en voerde telefonische interviews met HR-adviseurs en directeuren van 21 bedrijven aangesloten bij OnderhoudNL. “We vroegen onder andere hoe werkgevers hun medewerkers stimuleren om trainingen te volgen en welke knelpunten ze ervaren,” vertelt Thom. Het onderzoek keek naar factoren die gedrag beïnvloeden, zoals omgeving, competenties, motieven en weerstanden. In dit artikel zoomen we in op die motieven en weerstanden. Moeten of mogen Uit de interviews bleek dat werkgevers in de branche al veel doen op het gebied van leren en ontwikkelen. Ze bieden verschillende cursussen aan, vragen naar leerbehoeften en faciliteren het leerproces. Toch maakt een groot deel van de medewerkers hier geen gebruik van en werkgevers bieden nauwelijks stimulans om dit te veranderen. Thom geeft aan dat hierbij onderscheid gemaakt moet worden tussen verplichte cursussen en trainingen (bijvoorbeeld VCA) en cursussen die ‘mogen’, bijvoorbeeld voor wie zijn of haar vaardigheden wil verdiepen of verbreden of wil doorontwikkelen naar een andere functie. “Deze zogeheten ‘vrijwillige leerruimte’ wordt nog maar weinig benut”, zegt Thom. “Er is een vrij grote groep ‘niet-willers’.” Gedragsonderzoeker Thom Eisenga met zijn ‘bijbel’, het boek dat antwoord geeft op de vraag: waarom doen we de dingen die we doen? 16 ONDERHOUDNL
04 25 OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN Thom Eisenga: ‘Er is een grote groep ‘niet-willers’ Waarom die weerstand? Waarom willen sommige medewerkers niet leren? Als gedragsspecialist heeft Thom daar wel een verklaring voor: “Weerstand komt vaak voort uit een of meer basisbehoeften die niet worden vervuld. De eerste is autonomie: mensen willen zelf de controle hebben over hun keuzes en niet het gevoel hebben verplicht te zijn iets te doen. De tweede is behoefte aan zekerheid, bijvoorbeeld dat een Leven Lang Ontwikkelen iets gaat opleveren en dat ze het ook aankunnen. De derde is energiebehoud: leren moet niet teveel tijd en moeite kosten. Denk aan het kunnen volgen van een cursus op de werkvloer, onder werktijd. Werkgevers doen er goed aan deze weerstanden te herkennen en erop in te spelen.” Lange termijn Niet alle werkgevers stimuleren hun medewerkers. Bij werkgevers die het wél doen, zien de onderzoekers dat opleiding en ontwikkeling gedragen wordt door het management. “Er is een visie voor de lange termijn en aandacht voor jonge medewerkers die willen doorstromen. Ze maken hun bedrijf aantrekkelijker voor nieuw talent door ontwikkelpaden te schetsen. De krappe arbeidsmarkt speelt daarbij ook mee: het is belangrijk om medewerkers aan te trekken, te binden en langer inzetbaar te houden.” Tips De gedragsspecialisten van Behavior Change Group merkten bij werkgevers de behoefte aan hand vatten om effectief om te gaan met weerstanden en de ‘niet-willers’ toch mee te krijgen. Ze ontwikkelden een basis-handreiking met concrete tips. “Het faciliteren van het leerproces is belangrijk in het stimuleren van een Leven Lang Ontwikkelen”, legt Thom uit. “Werkgevers weten vaak wel hoe medewerkers willen leren. De voorkeur gaat uit naar trainingen in de buurt, op de werkvloer en binnen werktijd. Ook doen medewerkers liever een training samen met collega’s dan alleen. Allemaal dingen om rekening mee te houden.” Wilt u meer weten over dit onderzoek en welke stappen u kunt zetten om medewerkers te stimuleren zich te blijven ontwikkelen? Kom op 5 februari naar de bijeenkomst van het HR-netwerk. Of neem contact op met Mark Hulsen via m.hulsen@onderhoudnl.nl. ONDERHOUDNL 17
WIJ ONDERHOUDEN OOK VAN NEDERLAND 04 25 Pleijsier Hotelrenovatie In de campagne ‘Wij onderhouden van Nederland’ laten we zien hoe veelzijdig en waardevol het werk in onze branche is. Van monumenten tot megaprojecten, van zichtbaar tot onzichtbaar vakwerk, bedrijven uit alle hoeken van OnderhoudNL verdienen een spotlight. Deze keer is dat Pleijsier Hotelrenovatie, zusterorganisatie van Palet Vastgoedonderhoud. Zij zijn specialist in het renoveren en verduurzamen van hotels. 18 ONDERHOUDNL Jan en Kirsten Pleijsier
04 25 WIJ ONDERHOUDEN OOK VAN NEDERLAND E en hotel is veel meer dan een plek om te slapen. Het interieur bepaalt de eerste indruk, het comfort de totale beleving. Dat vraagt om vakmanschap, zeker als bestaande panden een frisse, eigentijdse uitstraling moeten krijgen. Precies daarin blinkt Pleijsier Hotelrenovatie uit: het bedrijf geeft hotels nieuw leven met slimme, duurzame en stijlvolle renovaties. Toeval Het begon dertig jaar geleden eigenlijk bij toeval, vertelt directeur Jan Pleijsier. “Met Palet Vastgoedonderhoud deden we al jarenlang schilderwerk voor hotels. Op een gegeven moment kwam daar door de overname van een bouwbedrijf, het verbouwen en toekomstbestendig maken bij. Dat bleek een schot in de roos. We houden van de dynamiek in de hotelwereld en weten goed in te spelen op de behoeften van hotelier en gast. Vanuit die gedachte hebben wij hiervoor een speciale discipline opgericht: Pleijsier Hotelrenovatie.” Van Kurhaus tot The Grand Hotel na hotel volgde, het ene project nog prestigieuzer dan het andere. Denk aan De L’Europe (het enige hotel in de Benelux met drie Michelin sleutels), The Grand in Amsterdam en het Kurhaus in Scheveningen. “We werken door heel Nederland,” vult dochter Kirsten Pleijsier aan. “Gemiddeld realiseren we vijf grote renovatieprojecten per jaar.” Jan glimlacht: “Het Victoria Hotel, pal tegenover het Centraal Station in Amsterdam was zo’n krent in de pap. Anderhalf jaar hebben we gewerkt aan de gevelrenovatie van het hotel, waarbij we de façade hebben teruggebracht naar de originele Bentheimer-kleuren. Een pittige klus maar met een prachtig resultaat.” Onzichtbaar zijn De jarenlange ervaring in de bouw- en onderhoudssector geeft Pleijsier Hotelrenovatie een flinke voorsprong op de concurrentie. Daarbij komt dat het alle disciplines onder één dak biedt. Jan: “We hebben het hele proces van A tot Z in eigen huis. Waar anderen op zoek moeten naar uitvoerende partijen, werken wij met een vast team vakmensen die precies weten wat er nodig is. In de hotelwereld draait het om onzichtbaar zijn, goed communiceren – ook in het Engels – en slim plannen zodat gasten zo min mogelijk merken van de werkzaamheden.” Relaties warm houden Met hun jarenlange ervaring en een scherp oog voor detail kijkt het familiebedrijf vol vertrouwen naar de toekomst. Kirsten: “Het kost tijd en energie om bij een opdrachtgever aan boord te komen. Daarna draait het om aandacht: persoonlijk contact, snel schakelen en kwaliteit leveren. Wij zijn geen eendagsvlieg en streven naar langdurige relaties met onze opdrachtgevers. Daar staan we voor, elke dag weer!” Kijk voor meer informatie op pleijsierhotelrenovatie.nl Hotel De L’Europe ONDERHOUDNL 19
PENSIOENDIALOOG 04 25 20 ONDERHOUDNL
04 25 PENSIOENDIALOOG ‘De gepensioneerden van nu plukken als eersten de vruchten’ Na 50 jaar als schilder te hebben gewerkt is Homme Siebenga (77) inmiddels 12 jaar met pensioen. Samen met zijn vrouw Jacqueline (72) geniet hij ervan. Maar de pensioenregeling gaat veranderen. Op 1 januari 2026 wil BPF Schilders over zijn naar een nieuwe pensioenregeling. In de media horen ze verhalen die vragen bij hen oproepen. Ansfried Snijders ging bij het echtpaar op bezoek. Hij zit in het bestuur van BPF Schilders namens de gepensioneerden. ONDERHOUDNL 21
PENSIOENDIALOOG 04 25 resultaten van de beleggingen. Maar daar moet ik voor de mensen die al met pensioen zijn, iets belangrijks bij vertellen.” Homme Siebenga Jacqueline trapt af: “Ik las ergens dat er honderd miljard euro uit de Nederlandse pensioenpot verdwenen zou zijn. Klopt dat?” Ansfried: “Die vraag leeft bij meer mensen. Er verdwijnt geen geld. Wel is het zo dat de waarde van de aandelen waarin pensioenfondsen beleggen kan schommelen. Het ene moment zijn ze meer waard dan het andere. De kern van de vernieuwing is dat de pensioenen gaan meebewegen met de 22 ONDERHOUDNL Homme: “Ik ben benieuwd.” Ansfried: “Er is speciaal voor de gepensioneerden namelijk een forse reserve opzij gezet. Als de beurzen het slecht doen, kunnen we daar geld uit halen en daarmee het pensioen aanvullen. Daardoor kan ik beloven dat jullie pensioen de komende jaren niet zal dalen.” Homme: “Dat is goed nieuws. Maar wat zijn de concrete veranderingen? Ansfried: “De nieuwe regeling van BPF Schilders gaat ervoor zorgen dat vrijwel iedereen een beter pensioen krijgt. Dat gaan jullie, als gepensioneerden, als eersten merken. Ik kan je nu alvast toe zeggen dat jouw pensioen volgend jaar flink gaat stijgen. Dat komt door de invoering van de nieuwe regeling. Voor de jaren erna verwachten we niet dat de pensioenen weer zo sterk zullen stijgen. We zijn momenteel aan het berekenen wat de verhoging exact gaat worden. In maart krijg je een brief met het precieze maandbedrag. Die maand ontvang je ook de eerste verhoogde uitkering op jouw rekening. Plus met terugwerkende kracht een bedrag dat als extra uitkering over januari en februari als nabetaling wordt voldaan.” Homme: “Spannend, je maakt mij nieuwsgierig naar wat er wordt overgemaakt.” Ansfried: “Omdat we op 1 januari 2026 over willen zijn op de nieuwe regeling, doen we het in het eerste jaar op deze manier. Maar volgend jaar lees je in november wat het maand bedrag voor 2027 zal zijn. Daarmee wil ik graag een ander misverstand uit de wereld helpen. We bepalen straks dus per jaar wat het maandpensioen zal zijn. Het is niet zo dat je elke maand maar moet afwachten wat je krijgt, zoals sommigen beweren.”
04 25 PENSIOENDIALOOG Ansfried Snijders: ‘Er is speciaal voor de gepensioneerden een forse reserve opzij gezet’ Jacqueline: “Dat klinkt heel mooi. Maar toch hoor ik ook veel kritiek op de plannen. Zo kun je niet over je eigen pensioenpot meebeslissen, wordt er gezegd.” Ansfried: “Je krijgt inderdaad een persoonlijk pensioenvermogen, maar het zou te ingewikkeld worden als er miljoenen pensioenpotjes van Nederlanders individueel beheerd zouden moeten worden. Daarom wordt het collectief belegd door de pensioenfondsen. Daarbij wordt gekeken naar de leeftijd van de deelnemers. Voor jongeren wordt met iets meer risico belegd, omdat hun pot langer kan renderen en we tegenvallers beter kunnen opvangen. Voor mensen die bijna met pensioen gaan, wordt voorzichtiger belegd. Dat geldt ook voor jullie, de mensen die al met pensioen zijn. Overigens is het niet zo dat wij als BPF Schilders of de andere pensioenfondsen de nieuwe regeling helemaal zelf hebben verzonnen. Er is tien jaar over gepraat. Zowel de Tweede als de Eerste Kamer gingen ermee akkoord. Wij als pensioenfonds moeten de nieuwe wet uitvoeren en De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten controleren of we dat op een goede manier doen.” Ansfried: Maar ik wil jullie ook graag wat vragen: hoe bevalt de pensionering? Homme: “Hartstikke goed. Ik heb er na vijftig jaar schilderen wel naar uitgekeken, hoewel ik mijn werk altijd fijn vond. Als schilder creëer je iets moois.” Jacqueline: “Wij genieten samen volop. Zo houden we beiden van Maastricht. Daar gaan we regelmatig een weekend heen en dan nemen we een hotel. Ansfried Snijders Mooi dat het kan. En dan blijft er nog genoeg geld over om andere leuke dingen te doen. We zien om ons heen leeftijdsgenoten die veel minder kunnen besteden.” Ansfried: “Goed te horen. Als er nog vragen zijn, kijk vooral op onze website bpfschilders.nl, daar staat ook ons telefoonnummer op.” ONDERHOUDNL 23
TRAININGEN 04 25 Mirjam Heek is een van de trainers van de vernieuwde training Effectieve projectleider Training Effectieve projectleider vernieuwd Projecten leiden draait allang niet meer alleen om vakkennis. Het gaat om mensen meekrijgen, koers houden én samen resultaat boeken. Precies daarom is de training Effectieve projectleider vernieuwd. De inhoud is scherper, praktischer en nóg beter afgestemd op de dagelijkse realiteit van projectleiders. De trainers vertellen hoe de vernieuwde aanpak deelnemers helpt om met meer zelfvertrouwen en impact leiding te geven. 24 ONDERHOUDNL
04 25 TRAININGEN “ W e wilden de training meer standaardiseren, zodat we de kwaliteit beter kunnen borgen,” vertelt Wilbert Teunissen van OnderhoudNL. Tegelijkertijd moet er ruimte blijven voor maatwerk, want niet iedere projectleider werkt hetzelfde.” Hij verzorgt de training samen met extern trainer Mirjam Heek. Zij vult aan: “De inhoud én de werkvormen zijn geactualiseerd. Geen droge theorie, maar veel oefenen met gespreksvaardigheden. We vragen echt een actieve houding.” Communiceren en regie nemen De vernieuwde training focust sterk op persoonlijke ontwikkeling. Deelnemers onderzoeken hun eigen gedrag, hun manier van samenwerken en communiceren. “Het zit ’m vooral in hoe je gesprekken voert,” zegt Wilbert. “Luisteren, doorvragen en mensen zelf laten meedenken over oplossingen.” Mirjam ziet veel herkenbare patronen bij projectleiders: “Ze voelen zich vaak té verantwoordelijk en nemen werk over dat eigenlijk bij anderen hoort. Daardoor werken ze hard, maar voelen medewerkers zich minder gezien. Daarnaast vinden veel projectleiders het lastig om grenzen aan te geven richting opdrachtgevers of leidinggevenden. Dat gaat allemaal over regie nemen. Daar helpen wij hen stap voor stap bij.” Ongeschreven regels Oefenen staat centraal, zowel in de trainingsdagen als daarbuiten. “We laten deelnemers gesprekken opnemen die ze in de praktijk voeren,” vertelt Mirjam. “Ze kijken die zelf terug en krijgen van ons gerichte feedback.” Ook de rol van projectleiders in de organisatiecultuur komt aan bod. “Elke organisatie heeft zichtbare en ongeschreven regels. Hoe ga je om met dat soort onderstromen? Dat maakt veel uit voor hoe je leidinggeeft en hoe je team functioneert.” Suzanne Speijers, HR-adviseur Van Wijk Vastgoedonderhoud: “Onze leidinggevenden groeien vaak door vanuit een andere functie. Ze ontwikkelen hun rol op een manier die voor hen logisch voelt. In deze training staan ze bewust stil bij de vraag: welk type leiderschap past écht bij míj? En bij mijn team? Dat is voor velen verhelderend. We merken dat de oefeningen en opdrachten goed aansluiten bij de praktijk. Eén van onze collega’s kon het geleerde zelfs direct toepassen in een gesprek. Het is fijn om te merken dat het echt iets teweegbrengt. De training sluit mooi aan bij wie wij zijn als organisatie: aandacht voor mensen en voor elkaar.” Eerste ervaringen Na een pilot is de vernieuwde training inmiddels in-company verzorgd bij Van Wijk Vastgoedonderhoud. De reacties zijn positief. “We zien dat deelnemers stappen zetten,” zegt Wilbert. “Door de actieve werkvormen krijgen ze concrete handvatten om hun eigen stijl verder te ontwikkelen. Een sceptische deelnemer zei na afloop zelfs: ‘Hier kan ik wat mee!’.” Meer weten over deze training? Scan de qr-code en kijk op onze website of stuur een e-mail naar trainingen@OnderhoudNL.nl. ONDERHOUDNL 25
ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN 04 25 Grip op verzuim in 2026: stijgende premies vragen om actie Door de krappe arbeidsmarkt, stijgende werkdruk en dagelijkse fysieke belasting, kan uitval direct leiden tot druk op de planning, verlies aan productiviteit en extra belasting voor het team. Daarnaast stijgen de premies voor verzuimverzekeringen in 2026 aanzienlijk, wat u als ondernemer direct treft. Met de verzuimcheck van OnderhoudNL Verzekeringen krijgt u direct inzicht in mogelijke oververzekering of juist ontbrekende dekking, zoals niet-verzekerde werkgeverslasten of ongeschikte arbodienstverlening. 26 ONDERHOUDNL
04 25 ONDERHOUDNL VERZEKERINGEN Robert Sluis: ‘Ondernemers willen voorspelbare kosten en praktische ondersteuning’ Waarom nu een verzuimcheck slim is Daarnaast zijn er alternatieven met een scherpe premie en voorwaarden die precies passen bij de praktijk in onze branche. Het OnderhoudNL Verzuimpakket speelt daar precies op in. Het is ontwikkeld voor leden en sluit aan op de cao, risico’s en de dagelijkse praktijk van een onderhoudsbedrijf. Wat biedt het OnderhoudNL Verzuimpakket? • Volledige ondersteuning bij ziekteverzuim, van eerste melding tot re-integratie • Branchegerichte arbodienstverlening die past bij fysiek werk • Een scherpe premie met gunstige voorwaarden • Werkgeverslasten tot 35% mee te verzekeren • De volledige slotuitkering bij overlijden is standaard meeverzekerd, conform de cao-SAVG • Praktische ondersteuning om verzuim te voorkomen en grip te houden op inzetbaarheid Voorspelbare kosten “We merken dat de verschillen in premie én voorwaarden in de markt flink oplopen,” vertelt Robert Sluis, risicoadviseur voor OnderhoudNL Verzekeringen. “Juist nu is het verstandig om een vergelijking te maken. Onder nemers willen voorspelbare kosten en praktische ondersteuning. Dat is precies wat dit pakket biedt.” Houd grip op inzetbaarheid én kosten Met het OnderhoudNL Verzuimpakket profiteert u direct van preventieve diensten en gerichte ondersteuning voor duurzame inzetbaarheid. Zo wordt verzuim niet alleen effectief begeleid, maar ook proactief voorkomen. Vraag nu vrijblijvend een offerte aan Wilt u weten of uw huidige verzekeringspakket nog past bij de premiestijgingen en risico’s van 2026? Scan de code en vraag kosteloos een vrijblijvende offerte aan. Heeft u liever persoonlijk contact? Ga naar www.onderhoudnlverzekeringen.nl of bel 010-2884540. ONDERHOUDNL 27
zorgen voor wat er al staat, dat is pas duurzaam wij onderhouden van nederland
1 Online Touch