OPLEIDEN EN ONTWIKKELEN 04 25 T hom is gedragsonderzoeker bij Behavior Change Group. Samen met twee collega’s deed hij deskresearch en voerde telefonische interviews met HR-adviseurs en directeuren van 21 bedrijven aangesloten bij OnderhoudNL. “We vroegen onder andere hoe werkgevers hun medewerkers stimuleren om trainingen te volgen en welke knelpunten ze ervaren,” vertelt Thom. Het onderzoek keek naar factoren die gedrag beïnvloeden, zoals omgeving, competenties, motieven en weerstanden. In dit artikel zoomen we in op die motieven en weerstanden. Moeten of mogen Uit de interviews bleek dat werkgevers in de branche al veel doen op het gebied van leren en ontwikkelen. Ze bieden verschillende cursussen aan, vragen naar leerbehoeften en faciliteren het leerproces. Toch maakt een groot deel van de medewerkers hier geen gebruik van en werkgevers bieden nauwelijks stimulans om dit te veranderen. Thom geeft aan dat hierbij onderscheid gemaakt moet worden tussen verplichte cursussen en trainingen (bijvoorbeeld VCA) en cursussen die ‘mogen’, bijvoorbeeld voor wie zijn of haar vaardigheden wil verdiepen of verbreden of wil doorontwikkelen naar een andere functie. “Deze zogeheten ‘vrijwillige leerruimte’ wordt nog maar weinig benut”, zegt Thom. “Er is een vrij grote groep ‘niet-willers’.” Gedragsonderzoeker Thom Eisenga met zijn ‘bijbel’, het boek dat antwoord geeft op de vraag: waarom doen we de dingen die we doen? 16 ONDERHOUDNL
17 Online Touch Home