28

seCTOR ResTaURaTIesCHILDeRs 04 20 ERM-certificering opent deuren naar mooie opdrachten GOUDA - Nederland telt maar liefst 62.000 Rijksmonumenten en ruim 40.000 provinciale en gemeentelijke monumenten. Dit historisch erfgoed vraagt om zorg en aandacht bij onderhoud, restauratie en verduurzaming. Eigenaren en overheden werken daarvoor het liefst samen met partijen die over de juiste kennis en vaardigheid beschikken. Die partijen vinden ze in ERM-gecertificeerde bedrijven, waaronder de leden van OnderhoudNL sector Restauratieschilders. O m eigenaren van historisch erfgoed te helpen aan een partij met ‘bewezen kennis en kunde’ is een erkenningsregeling ontwikkeld. Deze is ondergebracht bij de Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg (ERM). De regeling omvat een set van uitvoeringsrichtlijnen voor ieder specifiek vakgebied in de monumentenzorg. Ze zijn ontwikkeld in nauwe onderlinge samenwerking tussen opdrachtgevers, opdrachtnemers en toezichthouders. “Dat maakt dat ze te gebruiken zijn voor aanbestedingen, 28 ONDeRHOUDNL als onderdeel van vergunningen én als onderdeel van een cursus of opleiding”, zegt ERM-directeur Walter de Koning. actuele Uitvoeringsrichtlijn Voor restauratieschilders is vooral de Uitvoeringsrichtlijn Historisch schilderwerk (URL 4009) van belang. “De sector Restauratieschilders van OnderhoudNL heeft aan de wieg gestaan van deze richtlijn”, legt De Koning uit. “Er staat in beschreven hoe bepaalde werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, inclusief technische uitwerking, producteisen, vereiste kennis enzovoorts. Onlangs is deze URL geactualiseerd, met medewerking van onder andere OnderhoudNL Restauratieschilders. In deze versie is het onderscheid in werkzaamheden aan verschillende ondergronden gestructureerd uitgewerkt en is veel technische kennis toegevoegd.” Marktkansen Naast de uitvoeringsrichtlijn is er ook een beoordelingsrichtlijn. Daarin staat hoe een bedrijf systematisch werkt aan het borgen van de kwaliteit, via het werkproces en opleiding en bijscholing.

29 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication