30

seCTOR ResTaURaTIesCHILDeRs 04 20 Bedrijven die kunnen aantonen dat ze werken volgens de uitvoeringsrichtlijn én volgens de beoordelingsrichtlijn, kunnen zich laten certificeren. Hiermee laten ze zien dat ze staan voor kwaliteit. Dat vergroot zeker hun marktkansen, stelt De Koning. “Het geeft opdrachtgevers het vertrouwen dat je kwaliteit serieus neemt en vakwerk aflevert. In de richtlijnen is enorm veel kennis verwerkt. Daarom zijn ze steeds vaker de basis voor het verlenen van een subsidie en/of vergunning.” Toetsing Naast een stevige concurrentiepositie verbetert certificering ook de bedrijfsprocessen van het restauratiebedrijf. De deskundigheid, werkwijze en prestaties van erkende bedrijven worden namelijk regelmatig getoetst door een onafhankelijke certificerende instelling. Met de resultaten van audits en inspecties kunnen ondernemers dus weer hun voordeel doen. Instelling Werken aan monumenten is een vak apart. Dat zullen de restauratieschilders die lid zijn van OnderhoudNL kunnen beamen. “Het vergt niet alleen vakmanschap en ervaring, maar ook een bepaalde instelling”, aldus De Koning. “Je moet oog hebben voor wat historisch is en ernaar willen handelen. Je kunt niet experimenteren, het moet goed gaan. Niet toevallig, maar als resultaat van weloverwogen keuzes op basis van grondig vooronderzoek. Wat ga je doen, waarom en vooral: waar blijf je van af?” Kies ook voor certificering: 1. Bestudeer de uitvoeringsrichtlijn (te downloaden via www.onderhoudnl.nl/erm) en bekijk of dit uw type werk/aanpak is. 2. Bestudeer ook de beoordelingsrichtlijn en bekijk of u aan de eisen kunt voldoen. Hulp nodig? Zie tip 4. 3. Verzamel referenties: het certificaat is voor ‘bewezen kennis en kunde’. 4. Laat u informeren en ondersteunen door adviseurs van OnderhoudNL of Stichting ERM. 5. Maak gebruik van de tools zoals de handleiding en de checklists van OnderhoudNL. Kijk hiervoor op www.onderhoudnl.nl/erm. 30 ONDeRHOUDNL

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication