10

HET VERHAAL UITGEBEELD Sybrand van der Werf - artistiek leider van Opera Compact – verantwoordelijk voor de regie en kostuumontwerper Mieke Kockelkorn nemen u mee door het verhaal van Rusalka - de kleine Zeemeermin. Wat gaat u zien, wat kunt u zien en wat wilt u er allemaal in zien? Hoe gaan ze zorgen dat het een onvergetelijke voorstelling wordt op een bijzondere plek, waarbij ‘anders zijn’ ineens iets van ons allemaal wordt… WAAR GAAT HET VERHAAL OVER? Sybrand: “De opera Rusalka - de kleine Zeemeermin, is geen Disney-vertolking met een ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’ einde, maar een tragisch sprookje waarin de zeemeermin Rusalka zo verliefd wordt op de prins dat ze alles voor hem over heeft en bereid is voor hem #anders te worden. Om net zoals haar prins een mens met twee benen te worden, sluit ze een deal met de heks, die daarvoor een hoge tol eist, inclusief kleine lettertjes. De geniale vondst van Andersen, die haar als ruil voor deze ingrijpende transformatie haar stem afpakt, maakt de metafoor dwingend: het anders-zijn tussen de twee geliefden leidt ook nog eens tot een gebrek aan communicatie en dus begrip. En onbekend maakt onbemind. Dat zet voor mij deze opera met twee benen stevig in de actualiteit. Rusalka is een identificatiefiguur voor alle minderheden (transgenders, allochtonen, andersdenkenden, onzekere pubers, gehandicapten, etc.) die zich gevangen voelen tussen het zelf-zijn en het anders-zijn binnen een op het eerste gezicht homogene cultuur. Maar is, in plaats van de focus op dat anders-zijn te leggen, de uitdaging niet eerder meer moeite doen om elkaar als gelijken te beschouwen? Geen kinderverhaal, maar diepe emotionele gevoelens die geuit worden. De kracht van het anders zijn tot theater gemaakt. Een bijna gothic sprookje dat voor veel schrijvers niet veilig genoeg was. De beslissing om deze opera met Opera Compact wel uit te brengen heeft er natuurlijk mee te maken dat het een waanzinnig mooie opera is, verreweg de bekendste van Dvorák. Een one-hitwonder in mijn ogen. Met diepe lagen en echte emotie in plaats van alleen metaforen. De voorstelling op locatie uit te voeren voelde meteen heel logisch, bijpassend bij het natuur versus cultuur contrast, waarbij de wereld van Rusalka een is van natuur en die van de prins van cultuur. De door de mens gemaakte industrie versus de natuurlijk gevormde wereld. Thematieken die passen bij de huidige tijdsgeest en het stuk qua relevantie in een nieuw daglicht zetten met de focus op #anders.” Mieke: “Met de grove kaders bepaald stelde Sybrand me de vraag om mee te werken aan hun vertaling van Rusalka - de kleine Zeemeermin. Een nieuwe combinatie van zijn regie en mijn kostuumontwerp met spannend openluchttheater en water. Met veel onvoorziene zaken waarvoor ik oplossingen moest zoeken. Opera dichtbij op afstand. Het verhaal minder spectaculair, maar wel theatraler. In mijn ontwerpen zoek ik naar betekenis, dragen ze bij aan het verhaal en kunnen we onze ideeën tot uitvoering brengen. Een prins op het witte paard, een mooie glimmende zeemeerminnen-staart klinkt logisch, maar voor opera is dat niet zo. Hoe vertaal ik de behoudende vader, de progressieve heks, de vreemde ‘andere’ vrouw naar beeld met toch Rusalka in de hoofdrol, in haar context. Ik heb me laten leiden door de omgeving en het werken met twee werelden.” 10 RUSALKA DE KLEINE ZEEMEERMIN

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication