EUVER DE GRENS Frans Pollux #ontheemd #dialect WWW.OPERACOMPACT.NL
2 EUVER DE GRENS
INHOUDSOPGAVE 5 Introductie Muziek Sybrand van der Werf over 'Euver de grens' Team De voorstelling in beeld Graag tot een volgende keer 6 7 8 10 16
EUVER DE GRENS
INTRODUCTIE EUVER DE GRENS Onze grenzen; ze staan in de belangstelling. We moeten ze sluiten, beveiligen en versterken, zo klinkt het vanuit Den Haag. Maar wat als jij als Limburger ineens zelf degene bent die bij een grenspost moet aankloppen? Alles kwijt, alleen nog een koffer. Mag je dan binnen? En wat is ‘binnen’ eigenlijk? 'Euver de grens', een muzikale voorstelling in het dialect over de kracht van een sterke gemeenschap - en het gevaar daarvan. Want als grenzen je niet meer beschermen, maar buitensluiten, wie staat er dan nog voor je klaar? Het is prima als je tijdes de voorstelling foto's maakt of filmpjes, vergeet ons vooral niet te taggen in je post! @operacompact #euverdegrens. En schrijf je ook in voor onze nieuwsbrief via de site www.operacompact.nl Opera Compact in 2025-2028 De grensregio van Venlo tot Luik is een verstedelijkt gebied in 3 landen met 3 talen: ter hoogte van Susteren is Nederland maar 8 kilometer breed! Deze unieke positie geeft ons de mogelijkheid om vanuit persoonlijk perspectief naar (cultuur) grenzen te kijken, hoe miniem de verschillen soms ook zijn; nu belangrijker dan ooit. We willen onze grenzen identificeren, over deze formulering heen elkaar opzoeken en de conclusies breed delen. Elk jaar verschuiven we de accenten een beetje en doen een stapje 'naar binnen': van 2025 over grenzen tussen culturen tot in 2028 over grenzen binnen jezelf. In 2025 brengt Opera Compact maar liefst vier premières over cultuurgrenzen: • Vlindermeisje 4+ - een educatievoorstelling over opgroeien in een andere cultuur. • Euver de grens - een mobiele festivalopera over migratie en acceptatie. • Nachtlied - een vertelconcert dat het mystieke verhaal over het belang van cultuur, de rol van verandering en digitalisering vertelt. • Madama Butterfly - Puccini's meesterwerk over de tragische liefde tussen de Japanse Cio-Cio San en de Amerikaan Pinkerton. “ Al die minse die mich kinne, die ik verstoan – waorum laote die mich inens niemer binne? 5
MUZIEK DE MUZIEK IN EUVER DE GRENS IN CHRONOLOGISCHE VOLGORDE • Richard Wagner • Franz Schubert • Sergej Prokofiev • Richard Strauss • Claude Debussy • Kurt Weill • Richard Wagner • Franz Schuber • Wolfgang Amadeus Mozart • Richard Wagner • Richard Wagner • Hugo Wolf • Richard Strauss • Franz Schubert Ouverture 'Der Fliegende Hollander' 'Der Wanderer' 'Ouverture op Hebreeuwse Thema’s' 'Traum durch die Dämmerung' 'La Cathedrale Engloutie' Finale uit 'Der Dreigroschenoper' Uit 'Siegfried' - 'Du bist der Lenz' 'Der Erlkönig' 'Rondo alla Turca' Uit 'Lohengrin' - 'Entweihte Götter' Uit 'Tannhäuser' - 'Dich, teure Halle' 'Der Feuerreiter' 'Ruhe, meine Seele' Uit 'Winterreise' - 'Gute Nacht' KLIK HIER VOOR DE SPOTIFY-LIJST EUVER DE GRENS
SYBRAND VAN DER WERF OVER 'EUVER DE GRENS' Tijdens de voorbereiding voor 'Euver de Grens' wandelde ik op een tochtige middag begin januari met tekstschrijver Frans Pollux over de DuitsNederlandse grens bij Venlo. We spraken over de term 'gelukzoekers' en vroegen ons hardop af hoe ver het zou moeten komen voordat wij zelf onze koffers zouden pakken, onze kinderen op de arm zouden nemen en het geluk elders zouden zoeken. We spraken over Limburg en haar positie in Europa. Ik vertelde Frans hoe ik 22 jaar geleden vanuit mijn studiestad Maastricht de provincie heb leren kennen als een regio op het snijpunt van 3 talen en even zovele landen; de geboorteplek van de euro. Een provincie waar gastvrijheid en eigenwaarde hand in hand gingen. Waar elk dorp zijn eigen dialect had, maar net zo makkelijk overgeschakeld werd naar het Duits. En natuurlijk het trotse, internationale mijnverleden. Maar we spraken ook over de keerzijden. Hoe de littekens van een schijnbaar afgedankt wingewest merkbaar waren in een gevoel van gebrek aan zelfbeschikking, van onvrede over bestuur en overheid. Terwijl ik langzaam het Mestreechs van de kantinedame van de Toneelacademie ontcijferde, veranderde het politieke landschap drastisch. De sociaalchristelijke moraal maakte plaats voor 'wij eerst'. Maar waarom eigenlijk? Ik ben er van overtuigd dat als we niet te bang zijn om voorbij de grenzen van ons eigen bord eten te kijken, we zullen ontdekken dat we samen méér zijn dan alleen. Frans schreef een verhaal die die noodzaak uitschreeuwt en bij Schubert, Wagner en vakgenoten vonden we noten die deze schreeuw muzikaal vorm geven. Sinds onze tochtige wandeling in januari is er een hoop water door de Maas gestroomd. Er is alweer een kabinet gestruikeld over de asielproblematiek en de geopolitieke oorzaken zijn bepaald niet verbeterd. Wat mij betreft tijd om een grotere pan soep op het vuur te zetten - wie schuift aan? Sybrand van der Werf “ De sociaalchristelijke moraal maakte plaats voor 'wij eerst', maar waarom eigenlijk? 7
TEAM Sybrand van der Werf Frans Pollux Fenna Ograjensek Huub Claessens Elisabeth de Loore Aldine Reinink Judith Eurlings Sanne Linssen Regisseur Script Sopraan, saxofoon Bas-Bariton, saxofoon, bugel en trompet Piano en spel Trailer Grafische vormgeving Fotografie FENNA OGRAJENSEK MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR Provincie Limburg, Gemeente Maastricht, Stichting FSI, het Cultuurfonds.. Met dank aan Fanfare St. Willibrordus Stramproy, Munttheater Weert en Opera Zuid. SYBRAND VAN DER WERF HUUB CLAESSENS FRANS POLLUX 8 EUVER DE GRENS ELISABETH DE LOORE
SYBRAND VAN DER WERF Concept / Regie / Scenografie FENNA OGRAJENSEK Zang / Saxofoon / Vrouw 2 ELISABETH DE LOORE Piano / Vrouw 23 HUUB CLAESSENS Zang / Saxofoon / Bugel / Willem 9
10 EUVER DE GRENS
11
12 EUVER DE GRENS
13
14 EUVER DE GRENS
15
GRAAG TOT EEN ANDERE KEER Opera Compact is een Limburgs operagezelschap dat in, met en vanuit de regio toegankelijke en verrassende producties maakt van hoge artistieke kwaliteit. Opera Compact wil verwonderen, vermaken én bevragen door middel van operavoorstellingen in direct contact met een breed publiek. We schromen niet bestaand materiaal te bewerken om ons tot een hedendaags publiek te verhouden. We richten ons op bijzondere (buiten)locaties waar weinig opera wordt gespeeld: middenzalen, maar ook op locatie, van weilanden tot fabriekshallen. Mede door een kleinere schaal komen voorstellingen letterlijk dichtbij. Talentontwikkeling, educatie en cultuurparticipatie horen als vanzelf bij onze doelstellingen. MADAMA BUTTERFLY In 2025 brengt Opera Compact opnieuw een bijzondere opera die je gezien móet hebben: ' Madama Butterfly'. In dit meesterwerk van Puccini wordt het verhaal verteld van de tragische liefde tussen de Japanse geisha Cio-Cio San (Butterfly) en de Amerikaanse marineofficier Pinkerton. Butterflys' #verlangen naar eenheid en begrip van de zelfzuchtige Pinkerton eindigt in een hartverscheurend verraad en #gespleten zelfopoffering. Voor de setting van deze ontroerende opera over de vernietiging van de Japanse cultuur door westers opportunisme koos Puccini met vooruitziende blik Nagasaki; nu vooral bekend door de atoombom die daar op 9 augustus 1945 tot ontploffing kwam. Het inventieve decor en de prachtige kostuums, ontworpen door jong talent Loek de Jongh, verbeelden op indringende wijze de contrasten tussen de westerse en oosterse cultuur. En het blijft niet alleen bij de vormgeving: het in het zicht geplaatste, live ensemble verenigt westerse instrumenten en Japans slagwerk en op het podium gaat Japanse Butoh-dans de dialoog aan met jong ballet-talent uit de regio. Zo wordt het verlangen naar verbintenis in een wereld van opportunisme en egocentrisme vertaald naar eigentijds muziektheater. Zonder het romantische gebaar te verliezen: dát belooft de ‘Butterfly’ van Opera Compact. Een must-see in een indringende regie van Sybrand van der Werf. Gezongen in het Italiaans met Nederlandse boventiteling. Vanaf 26 september. 16 EUVER DE GRENS NACHTLIED In ‘Nachtlied’ komt de romantische wereld van de opera tot leven met een aansprekende vertelling over (en van) Kunstmatige Intelligentie. Gebaseerd op het beroemde sprookje ‘De Chinese Nachtegaal’ van meesterverteller Hans Christian Andersen passeren de mooiste aria’s en duetten uit het repertoire de revue: Puccini, Verdi, Offenbach – een feest van muzikale herkenning. Maar net als in het sprookje, waar een mechanische nachtegaal de plaats inneemt van een echte, stuurt de verteller de muziek langzaam maar zeker een digitale kant op. De mogelijkheden lijken grenzeloos! Maar is aan het einde een nachtegaal van vlees en bloed misschien toch mooier dan een mechanische? Beleef in ‘Nachtlied’ de mooiste opera-highlights bij een meeslepende vertelling: een bijzondere combinatie die nog lang na zal klinken. Vanaf 14 september. Houd onze social media en website in de gaten voor aankondigingen van nieuwe voorstellingen.
COLOFON Concept Interviews / Vormgeving Eindredactie Fotografie Opera Compact Judith Eurlings Query Design Sybrand van der Werf Sanne Linssen / Opera Compact www.operacompact.com 17
18 EUVER DE GRENS WWW.OPERACOMPACT.NL
1 Online Touch