16

DE BEWERKING VAN DE MUZIEK VAN VERDI IN DEZE TIJD De bijdrage van Marijn van Prooijen in de Opera Compact La Traviata is tweeledig. Hij zorgde voor de muzikale bewerking van de opera van Verdi en is daarnaast contrabassist in de band. Het is zijn missie stijlen en genres in de muziek te doorbreken en samen te voegen. Ervan uitgaande dat muziek altijd wat met je doet. In zijn werk zet hij sociale culturele grenzen af tegen muzikale grenzen - de eerste zijn aangeleerd, bij de tweede laat je je innerlijk spreken en ga je veel meer uit van wat je voelt. Alles steeds met een grote voorkeur voor de energie van uitvoerende levende muziek die de muzikale vonk overbrengt. Hij onderscheidt daarbij twee soorten muziek: de een waarbij het publiek stil is en de tweede waarbij het publiek er doorheen praat of erbij danst. “De wereld van muziek bestaat uit allerlei componenten: ritme, harmonie en melodie. Muziek met verdieping nodigt uit tot een ultieme samensmelting van die drie en hoe laat ik dat in lagen terugkomen in toonhoogtes, tempo en emotionele smaak.” WAT WAS DE AANLEIDING VAN DE BEWERKING VAN HET ARRANGEMENT? “De muzikale bewerking van het Verdi's La Traviata werd oorspronkelijk gemaakt voor Festival Classique, in première op het strand van Scheveningen in 2022. In 2020 bleef het idee echter slechts op papier, door corona en de tumultueuze tijd waarin de kunst zich daardoor bevond. In 2021 kwam er weer wat licht aan het einde van de tunnel en werden de mogelijkheden opnieuw bekeken. Halsoverkop maakten we een proef om te zien of we de opera toch konden brengen. Destijds ook onder regie van Sybrand. We trokken samen op met alle betrokkenen en speelden twee voorstellingen. Daarna lag het arrangement stil… of toch niet? Het rijpte verder, een betere beschrijving. Ik voelde het als een grote eer toen Sybrand me belde om te zeggen dat hij het arrangement voor Opera Compact weer wilde oppakken en er een voorstelling omheen wilde bouwen. Het stuk was te mooi en spannend geworden en eeuwig zonde om het maar bij twee voorstellingen te laten. Ik verheug me enorm op deze nieuwe versie!” WAT GAAN WE HOREN? “In deze versie zit het verschil in de uitvoerenden en uiteraard de locatie. De bladmuziek staat en de verandering gaan we meemaken. Vorig jaar hielden we een jamsessie met de musici en dat was een goede start. In de opera en voor het orkest is normaal gesproken de dirigent de spil, maar nu ik het arrangement zelf geschreven heb, heb ik een meer leidende rol voor mezelf als uitvoerende gecreëerd. Rick Schoonbeek en ik geven elkaar de ruimte in onze samenwerking en dat is oprecht uniek te noemen. Een samenvloeisel van mijn rollen als arrangeur en bassist. Het is niet de eerste keer dat ik muziek van Verdi bewerk en in mijn onderzoek naar zijn werk probeer ik tot de kern te komen; Italiaanse volksen kerkmuziek en de wil om zich op te werken tot de elite. Het primitieve dat iedereen kent, gecombineerd met de klanken van de operasalons. 16 LA TRAVIATA VERDI / VAN PROOIJEN

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication