17

De zangers en het koor zingen originele partijen, de instrumenten nemen het volkse voor hun rekening. Klarinet, saxofoon, piano, drums en bas. Een traditionele symfonieorkest-bezetting omgezet naar jazz. Improvisatie ten opzichte van vaste regels. Uiteraard met behoud van de cues om de zangers te helpen, maar meer vrijheid voor de ritmische franjes. Een spannende cross-over. Tijdens de repetities gaan we op onderzoek uit, een intensieve periode waarbij vast nog nieuwe inzichten ontstaan.” WAT ZOU VERDI ERVAN VINDEN? “In de bezetting van ensembles en orkesten zoek je naar de balans in de drie-eenheid. De harmonieën in de piano en de contrabas, het ritme van de drums en de melodieën in de blazers. En natuurlijk speelt ook het economische aspect een rol. Vijf musici op het toneel scheelt natuurlijk enorm in vergelijking met een 80-koppig orkest. Verdi ging in zijn instrumentatie uit van de meer dansante timing en de nadruk op het omhooggaan in de muziek. Het geluid van deze versie zou hem dan ook zeker verrast hebben en we zouden samen een flink gesprek hebben gehad. Wat is de betekenis van het verhaal en hoe geef je daar extra expressie aan. Mijn jazz-invulling sluit meer aan op het ruigere en rouwere van het verhaal van Violetta en Alfredo. Wat deden ze en wat betekent de ziekte, hoe kan de muziek dat nog meer over het voetlicht brengen? Het grootste verschil zit in de percussie en dat zal zeker voor Verdi wennen zijn!” HOE SLUIT MUZIEK IN ZIJN ALGEMEENHEID AAN OP HET THEMA VAN DEZE OPERA? “Het mooie van mijn werk is dat ik muziek maak met mensen. En deze mensen zijn tijdens het muziek maken niet bezig met afkomst of seksuele voorkeuren. Als je muziek maakt is het niet te horen of je man of vrouw bent, wat je huidskleur is, waar je vandaan komt of wat je rang of stand is. Muziek is abstract en ik sta achter die gelijkheid. Ik zou willen dat dat ‘gemak’ voor de hele maatschappij zou gelden. Sociale culturele hokjes dragen bij aan vooroordelen. De essentie van muziek en van het samenspelen is het laten vervallen van die grenzen. Een universele gelijkheid, waarbij je gelooft in wat je doet.”

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication