16

RUIMTE VOOR JONG TALENT Voor de nieuwste Opera Compact-voorstelling werd voor de scenografie wederom gekozen voor jong talent. Madama Butterfly, de ontroerende opera waar hoop op een betere toekomst ten prooi valt aan kil opportunisme. Een opera die qua beeld de nodige clichés als valkuil heeft. Het inventieve decor en de prachtige kostuums, ontworpen door Loek de Jongh, verbeelden op indringende wijze de contrasten tussen de westerse en oosterse cultuur. HOE VERLIEP JE LOOPBAAN TOT NU TOE? “Ik ben begonnen in Rotterdam aan de MBO Theaterschool-opleiding tot Vormgever. Ontwerpen en uitvoeren gingen hier hand in hand. Afgelopen zomer ben ik afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht met als richting Scenografie en Kostuumontwerp. Bij het behalen van mijn diploma was het driedubbel feest. Als eerste natuurlijk mijn afstuderen überhaupt, als tweede kreeg ik te horen dat ik als eindexamenuitslag ‘excellent’ voor mijn hele studietraject toegekend kreeg. En als derde ben ik, vanuit mijn opleiding voorgedragen als een van de vier genomineerden voor het Harry Wich Stipendium. Met het stipendium krijgt één talentvolle, nieuwsgierige, avontuurlijke student met gevoel voor theater de kans om diens studie aanvullend te verrijken. In september wordt de winnaar bekend gemaakt, maar ik ben nu al enorm trots op de nominatie. Madama Butterfly is mijn eerste professionele opdracht. Ik leerde Sybrand kennen door de samenwerking met zijn vrouw Ananda Puijk toen ik als regisseur fungeerde voor twee poppen voorstellingen voor ‘t Magisch Theatertje in Maastricht. Een van mijn afstudeerwerken. De vrijheid die Sybrand me later gaf tijdens het ontwerpproces van Madama Butterfly werkte heel inspirerend. Afgewisseld met samen brainstormen over wat de voorstelling nodig had. Plus heel veel plezier. Een warm welkom bij Opera Compact!” MADAMA BUTTERFLY IN DEZE TIJD PROGRAMMEREN, KAN DAT NOG? “Binnen mijn opleiding ontwierp ik al eerder voor opera, maar toen was de voorstelling fictief. Qua ontwerpproces verschilt opera niet van andere theaterstijlen, alleen heb ik nu het grote voordeel dat ik muziek heb om mee te beginnen. En in muziek zit al zoveel gevoel. Daarnaast zijn het vaak moeilijke en grote thematieken; het is mijn taak om het klein en menselijk te laten zijn. Madama Butterfly heeft daarbij de nodige clichés, die we juist willen raken of ver weg van willen blijven. Ik ben begonnen met het kijken naar het bestaande materiaal en het verhaal. Natuurlijk gaat het over mensen, maar als je blijft steken in racistische karikaturen doe je het verhaal naar mijn mening tekort. Het gaat over een clash tussen culturen en dat maakt het nog steeds relevant. De westerse Amerikaanse cultuur die zich superieur acht aan de Japanse. Grootse thema’s die ook vandaag de dag aan de orde zijn. De spanning daarvan zit ook in de voorstelling. Ik begon om die reden niet zozeer met de Japanse cultuur qua beeld, maar juist met de Amerikaanse.” WIL JE ENKELE KOSTUUMS TOELICHTEN? “Eigenlijk gaat het stuk over hunkering naar het westen. Ik heb ervoor gekozen om juist niet de Japanse cultuur na te maken, maar om het silhouet en het kleurenpalet van het Amerikaanse op te blazen. De kostuums voor de Japanse karakters zijn daarnaast veel aardser en rustiger. Daarbinnen zoek ik de mix op." 16 MADAMA BUTTERFLY PUCCINI

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication