10

SAMEN LEREN In 2016 ging de structuur van de coördinatie in het POS op de schop: elke regio kreeg een coördinatieduo en er kwam een coördinator voor de Academische Opleidingsschool, tevens hoofdcoördinator. Hoe heb jij deze verandering ervaren? In het begin waren we best nog zoekende, maar inmiddels merken we dat we meer verbindingen zijn gaan maken. We proberen veel meer dan voorheen om hetzelfde te verstaan onder kwaliteit van opleiden. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid en doe je alleen al DE COMMUNICATIE IS OPENER. NINA PLOMPEN-VAN DER WIJST IS OPLEIDINGSCOÖRDINATOR IN DE REGIO VEGHEL. ZE VORMT EEN DUO SAMEN MET WERKVELDCOÖRDINATOR LAMBERT VAN DER VEN. ‘DE AFGELOPEN 3 JAAR HEBBEN WE DE WERKWIJZEN VAN DEN BOSCH EN VEGHEL BETER OP ELKAAR AFGESTEMD, WE ZIJN MEER GAAN UITWISSELEN EN GAAN LEREN VAN EN MET ELKAAR.’ Op welk vlak vond de uitwisseling plaats? ‘Aanvankelijk hebben we vooral geïnvesteerd in instrumenten om te werken aan de kwaliteit van opleiden in de school. We hebben de rollen onderzocht en gekeken waar mensen samen optrekken, naar de manier van opleiden, naar de rol van feedback. We zijn samen professionaliseringsdagen gaan organiseren voor basisschoolcoaches, studieloopbaanbegeleiders, mentoren en directeuren. Daarbij werd de expertise van zowel werkveld als opleiding ingezet. Een basisschoolcoach heeft bijvoorbeeld een workshop gegeven over begeleiden met spel, een ander over oplossingsgericht coachen. Ik vind dat nog steeds een hele mooie werkwijze. Er worden nieuwe verbindingen gelegd, mensen zoeken elkaar ook nadien nog op. Je leert van elkaars manier van werken en van de dialoog daarover. De massale opkomst bij deze dagen zegt eigenlijk al hoe waardevol mensen het vinden.’ door het gesprek erover aan te gaan. Het duo van werkveld en opleiding betekent voor mij dat we kijken welke verbindingen we kunnen aangaan, bijvoorbeeld met de veldkwaliteitskring van FHKE in de regio Veghel, de intervisie van basisschoolcoaches en studieloopbaanbegeleiders, veranderingen in het curriculum. We zoeken steeds de juiste kanalen.’ Kun je een voorbeeld geven? ‘Gisteren tijdens ons breed coördinatorenoverleg concludeerden we dat de dialoog op directeurenniveau heel waardevol is om opleiden in de school te verbeteren. Linda Keuvelaar heeft naar aanleiding van de ontwikkelscan AOS-ontwikkelgesprekken gevoerd met schooldirecteuren. Ik ben daar ook een paar keer bij aangesloten en dan merk je dat kritisch naar je eigen organisatie kijken zo belangrijk is. Wat doen we al goed en waar kunnen we nog een slag slaan. Ook de tijd nemen 10 voor dat gesprek wordt als heel waardevol ervaren. Vanuit ons coördinatieduo hebben we een interviewleidraad opgesteld met onderwerpen voor gesprekken met directeuren. Maar ook de dialoog met bestuurders is van belang: in hoeverre zijn zij betrokken bij het opleiden in de school?’ Waar draait het precies om in die gesprekken? In de interviewleidraad hebben we vier onderwerpen benoemd die aan bod zouden moeten komen: de visie op opleiden in de school; waar sta je als school en hoe werk je aan een onderzoekende houding, de ontwikkelscan, het rijke palet aan opleidingsscholen dat we in de regio willen en professionalisering op alle lagen waarbij aanbod van opleiding en werkveld kan worden uitgewisseld. Het zijn mooie gesprekken die je dan met elkaar voert, soms spontaan vanuit een vraag van een bestuurder, soms tijdens een studiedag.’ Wat hebben de afgelopen 3 jaar nog meer gebracht? ‘Ik denk dat we in de communicatielijnen helderder zijn en dat we ze makkelijker oppakken. Ik hoop dat dat nog meer gaat inslijten, zeker op bestuursniveau. Er zijn nauwe samenwerkingen ontstaan tussen basisschoolcoaches en studieloopbaanbegeleiders waarin we kritisch naar elkaars werkveld kunnen kijken en dit durven bespreken. We zien de rol van de basisschoolcoach een mooie groei doormaken, had die voorheen vooral contact met de mentor en student, nu wordt ook het gesprek met de directeur aangaan over wat ertoe doet heel belangrijk.’ Ik denk dat de communicatielijn naar directeuren nog verstevigd kan worden. Daar kunnen wij als coördinatoren ook zeker een rol in spelen. We hebben die directeuren keihard nodig bij ontwikkelingen en innovatie, als facilitator en als visionair. De basisschoolcoach kan het niet in zijn eentje doen, juist die directeur moet uitdragen dat de school ertoe doet bij het opleiden van toekomstige collega’s. Hoe mooi is het wanneer we samen zien wat studenten

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication