11

in de school, voor de school kunnen opleveren. Als je het als school echt samen doet, en steeds het gesprek aangaat over het onderwijs van de toekomst: wat hebben kinderen nodig en wat moeten we onze studenten dan leren.’ Wat kan nog beter? ‘Ik ben heel positief. In het begin was ik wat ongeduldig, het duurt een tijd voor er beweging ontstaat en opbrengsten zichtbaar worden, maar na 3 jaar durf ik echt te zeggen dat we een kwaliteitsslag hebben gemaakt. De communicatie is opener en we zoeken elkaar op. Het is niet meer de pabo en het werkveld, we zijn samen de opleiders. Dat zie en voel ik ook echt zo.’ Wat zou je wensen voor het POS? ‘Ik hoop dat we op de werkplek nog vaker de professionele dialoog zullen voeren. Daar zouden we meer ruimte met elkaar kunnen pakken. Vaak is het een kwestie van bewust inplannen. Er zijn zoveel onderwerpen waarover je met elkaar zou kunnen stoeien, als mentor, basisschoolcoach, studieloopbaanbegeleider, directeur, leerkracht, student. Iedereen geeft er vanuit zijn eigen goedheid handen en voeten aan, maar het er met elkaar over hebben heeft grote impact op de kwaliteit van begeleiden.’ NINA PLOMPEN-VAN DER WIJST docent Fontys Hogeschool Kind en Educatie Veghel Basisscholen Basisscholen aangesloten bij de Opleidingsschool aangesloten bij de Academische Opleidingsschool Opleiding • Fontys Hogeschool Kind en Educatie (HKE) • Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) • Lectoraat Leren en Innoveren Coördinatie Schoolbesturen • Regio ’s-Hertogenbosch • Regio Veghel • Regio Tilburg • Regio Eindhoven • Regio Venlo • Academische opleidingsschool • Regio ’s-Hertogenbosch • Regio Veghel • Regio Tilburg • Regio Eindhoven • Regio Venlo Stuurgroep Visie en beleid Vertegenwoordiging vanuit partnerschap, bestaande uit penvoerders, regio’s, hoofdcoördinatie en opleiding Partnerschap Opleidingsschool Partnerschap Academische Opleidingsschool Versterking samenwerking 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication