14

SAMEN VERDIEPEN DE ONDERZOEKSCULTUUR IN ON HEEFT OOK EEN BOOST GEKREG CAROLINE WIJSMAN IS TEAMLEIDER OP DE PABO ’S-HERTOGENBOSCH. ZE IS VANAF DE START VAN HET PROJECT NAUW BETROKKEN. ‘IK DACHT: WAT FIJN, DIT GEEFT DE MOGELIJKHEID OM MENSEN UIT ONS EIGEN TEAM, MENSEN UIT HET WERKVELD EN MENSEN DIE OP EEN ANDERE MANIER BETROKKEN ZIJN EENS WAT MEER TIJD TE GEVEN OM DINGEN DIEPGAANDER UIT TE ZOEKEN. EN MET DE AANPAK VAN BRIGIT, MET DE VERSCHILLENDE DEELPROJECTEN, KON DIE VERDIEPING OOK DAADWERKELIJK BEREIKT WORDEN.’ Kun je zo’n moment noemen waarop iets in beweging kwam? ‘Toen Brigit en ik twee jaar geleden voor het eerst met Claudia Lammerding aan tafel zaten om te praten over de startende leerkracht, ontstond al snel het gevoel: hier kunnen we echt een slag gaan slaan. Ik weet nog dat we de flyers van het leernetwerk achterin de mapjes met de diploma’s hebben gestopt, en in september hadden we de eerste groep al bij elkaar. Dat zijn dingen, die zijn geweldig. Als Claudia niet vanuit het project was gefaciliteerd, was het waarschijnlijk niet gebeurd. En nu, 2 jaar later, hebben we in Tilburg ook een prachtig leernetwerk.’ Jullie zijn ook aan de slag gegaan met het nieuwe curriculum, hoe is dat gegaan? ‘Onze wens was om bij het ontwerpen van de nieuwe afstudeerfase het werkveld te betrekken, helaas is dat uiteindelijk om redenen van tijd, drukte van alledag van de mensen die zich hadden gemeld, niet gelukt. Er zijn gelukkig wel andere mooie voorbeelden van geslaagde samenwerking. Op deze locatie werken intern begeleiders samen met docenten mee in het aanbod voor ‘Omgaan met verschillen’ in het tweede studiejaar. Niet betaald maar omdat ze dat heel graag doen en het belangrijk vinden. Vorig jaar was het een groot succes, studenten vinden het ook heel betekenisvol. Op andere locaties lopen er ongetwijfeld allerlei andere mooie initiatieven. En weet je wat zo mooi is, bij de jaarlijkse conferentie van het Steunpunt Opleiden in de School is het POS altijd ruim vertegenwoordigd in workshops en presentaties. En dan hoor je van allerlei mensen, van Groningen tot Vlissingen, de positieve reacties.’ 14 Waarin onderscheidt het POS zich landelijk, denk jij? ‘Het lectoraat Leren en Innoveren van Anje Ros heeft heel veel gedaan op het gebied van onderzoek en onderzoekscultuur, dat heeft de naamsbekendheid van het lectoraat zeker vergroot. Er zijn meerdere katernen gepubliceerd, nu ook over de ontwikkelscan. Die is met stevige aansturing door Anje en Linda ontwikkeld voor alle opleidingsscholen, en met ondersteuning van Marc Cobben. Een van de mooie dingen vind ik ook dat het praktijkgerichte onderzoek dat onze studenten samen met leerkrachten en directeuren in de scholen doen, ook zijn weerslag heeft op wat hier gebeurt. We zijn net voor de tweede keer gestart met een onderzoeksgroep van docenten zowel uit Den Bosch als Veghel. De onderzoekscultuur in onze eigen opleiding heeft dus ook een boost gekregen. Het enthousiasme van de mensen is daarin het belangrijkst, ze doen het erbij omdat ze er zin in hebben, zonder dat het gefaciliteerd hoeft te worden.’ Als je één ding zou mogen noemen waar het POS in uitblinkt, wat zou dat zijn? ‘Enorm goede contacten tussen basisschoolcoaches en studieloopbaanbegeleiders op de werkplek. Die tandem is heel sterk. Waar je ook vertelt dat de studieloopbaanbegeleider elke drie weken een dagdeel op de school werkt, wordt gezegd: dat hebben jullie goed voor elkaar. De bijeenkomsten voor de studieloopbaanbegeleiders en basisschoolcoaches worden altijd heel goed bezocht en dan zie je dat dat hele directe contact over de begeleiding, de studenten en de inhoud het allerbelangrijkst is.’ Zijn er rollen die nog juist aandacht vragen? ‘Over de rol van de directeur moeten we nog doordenken met elkaar. Je mist daar toch dat hele directe en regelmatig voorkomende lijntje zoals bij de studieloopbaanbegeleiders en basisschoolcoaches. Ook de rol van de teamleider mag nog versterkt worden. Ik ben bezig geweest om mijn eigen rol wat duidelijker neer te zetten, want ik vind dat ik een belangrijke rol heb tussen wat hier op de opleiding gebeurt en op scholen en bij besturen. Ik zie en hoor heel veel dingen, vanuit de docentkant, de kant van de basisschoolcoach, de directeuren.’

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication