18

SAMEN ONTWIKKELEN EEN LEVEN LANG SAMEN BEOORDELEN JOOST VAN BERKEL, DOCENT AAN FONTYS HOGESCHOOL KIND EN EDUCATIE, HOEFDE NIET LANG NA TE DENKEN OF HIJ AAN DE SLAG WILDE GAAN ALS DEELPROJECTLEIDER ‘SAMEN BEOORDELEN’. HIJ ONTWIKKELDE EEN TRAINING VOOR ASSESSOREN UIT HET WERKVELD EN LEIDDE SAMEN MET TRAINERS JANNEMIEKE VAN HEMERT, SUZANNE KRATSBORN EN MARIELOUISE VAN LIESHOUT ZO’N 60 ASSESSOREN OP UIT ALLE REGIO’S VAN HET POS. ‘ALS JE HET HEBT OVER OPLEIDEN IN DE SCHOOL, DAN HOORT DIT DAAR ECHT BIJ. IK HEB HET EEN VAN DE LEUKSTE DINGEN VAN DE AFGELOPEN JAREN GEVONDEN, HIER LIGT MIJN HART.’ Samen beoordelen is niet nieuw in het POS, toch? ‘Al in de beginjaren van het opleiden in de school, rond 2006, gaven professionals in het primair onderwijs aan dat ze wilden meekijken naar het niveau van studenten. We hadden op de pabo in Den Bosch op dat moment een tekort aan beoordelaars en zijn toen gestart met het samen beoordelen van stages in de praktijk. Ik verzorgde trainingen en intervisie, mensen vonden het heel leuk om te doen. De fusie van de Fontys pabo’s tot Fontys Hogeschool Kind en Educatie had tot gevolg tot gevolg dat degene die de stagebeoordeling deed, ook het portfolio van studenten ging beoordelen, waardoor de rol van de veldassessoren zou gaan veranderen. Toen het project Versterking samenwerking van start ging, hebben we de ambitie uitgesproken om 30 professionals op te leiden voor die dubbelrol. Zes van de twaalf al getrainde veldassessoren gingen daar ook voor. We zijn gegaan voor een leven lang samen beoordelen.’ 18

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication