20

SAMEN WERKEN IRIS WINDMULLER docent master MLE en MLI Fontys Hogeschool Kind en Educatie Eindhoven MET VISSEN HAD DE WERKGROEP VIS NIETS TE MAKEN, AL HAALDEN DE LEDEN ERVAN IN DE LOOP VAN EEN SCHOOLJAAR EEN BIJZONDERE VANGST BINNEN. ‘WE WILDEN DE PARELTJES VAN INHOUDELIJKE SAMENWERKING OPHALEN EN DAARMEE MENSEN ENTHOUSIASMEREN.’ HET RESULTAAT IS ONDER MEER EEN WAAIER VOL SUGGESTIES VOOR IEDERE ROL IN HET POS OM ZELF INHOUDELIJK SAMEN TE WERKEN. IRIS WINDMULLER, DOCENT BIJ FONTYS HOGESCHOOL KIND EN EDUCATIE, VERTELT. WERKEN AAN INHOUDELIJKE SAMENWERKING Waaier ‘Onze bedoeling was om het eerste jaar de praktijk van inhoudelijk samenwerken te onderzoeken en het tweede jaar aanbevelingen voor beleid te kunnen doen. Doordat we zelf aan den lijve hebben ondervonden hoe ingewikkeld inhoudelijk samenwerken, is dat nog niet allemaal gelukt. We hebben nu vooral het voorwerk gedaan, en een rijk palet aan voorbeelden opgehaald. Die zijn opgenomen in de waaier. We hopen dat mensen ermee aan de slag gaan, en dat er nog aandacht zal zijn voor ondersteuning daarbij.’ Kans ‘De betrokkenheid van de partners in het POS bij opleiden van studenten is heel hoog, juist daarom liggen er kansen om het ook inhoudelijk in te steken. Volgens mij is dat de volgende fase, en mensen lieten in de gesprekken ook blijken dat ze daaraan toe zijn. Op die manier krijgt het curriculum écht gezamenlijk vorm. De waaier benoemt activiteiten die dit denken ondersteunen. De coördinatoren van het POS kunnen ook mede vormgeven aan de versterking van inhoudelijke samenwerking in de ontmoetingsmomenten die er nu al structureel plaatsvinden. In de suggesties voor directies komt beleidsverankering terug zoals: laat het thema jaarlijks in de gesprekscyclus aan bod komen.’ De werkgroep geeft het stokje door aan projectleider Peter van Hulst die in het verlengde van het project, met de waaier in de hand, de borging van inhoudelijke samenwerking gaat overnemen en de implementatie in de regio’s gaat doorzetten. Trots ‘Ik vind het mooi dat we een concreet product opleveren, maar het feit dat we in de dialoog met de mensen al iets teweegbrachten vind ik het meest bijzonder. Dat zij door de vragen die ik stelde aan het denken werden gezet. Juist daarom vind ik procesbegeleiding zo belangrijk. Ik ben ook trots dat we als werkgroep zelf inhoudelijk hebben samengewerkt. Ik heb hele waardevolle gesprekken over inhoud gevoerd. We hebben elkaars werelden daardoor beter leren kennen.’ 20

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication