21

JE HEBT ZELF ALTIJD INVLOED. Ambities ‘Het is moeilijk te vangen wanneer die inhoudelijke samenwerking versterkt wordt, het is vooral een mindset, een manier van werken. Het heeft te maken met het werken binnen de basisschool, met de onderwijskwaliteit, maar ook met het curriculum op de pabo en de visie van je organisatie. Het zit overal en in alle lagen en dat was ook de uitdaging: hoe krijg je dat overal met elkaar verbonden. We wilden een tastbaar eindproduct opleveren waar iedereen in het POS gebruik van kan maken. Daarnaast wilden we dat er meer inhoud toegevoegd zou worden aan de bestaande lijnen en georganiseerde netwerkbijeenkomsten. Dat mensen zich steeds meer gaan afvragen hoe ze inhoudelijk samenwerken en dat concreet gaan benoemen.’ IN OKTOBER 2015 VOEGDE MARIEKE SPRUIJT, MEERSCHOLENDIRECTEUR BIJ STICHTING STROOMM, ZICH BIJ DE WERKGROEP VERSTERKEN INHOUDELIJKE SAMENWERKING. BIJZONDER OMDAT DE SCHOLEN WAAR ZE WERKT GEEN OPLEIDINGSSCHOLEN ZIJN. ‘IK ZAG HET ALS EEN KANS OM MIJN EIGEN KENNIS EN NETWERK TE VERGROTEN EN EENS IN EEN HELE ANDERE KEUKEN TE KIJKEN. IK WAS POSITIEF VERRAST DOOR DE SAMENWERKING DIE ER AL WAS EN WAT ER EIGENLIJK ALLEMAAL AL GEBEURT.’ Olievlekwerking ‘We hebben hele grote verschillen gezien. Mensen die zeggen ‘dit is de voorwaarde voor mijn werk en ik ga zelf mijn contacten zoeken en verbindingen leggen’ tot mensen die dat helemaal niet doen. Juist de mensen die het van nature doen, kunnen anderen aansteken, en zo een olievlekwerking creëren. Alles heeft met elkaar te maken, dat vond ik mooi om te ervaren. Ik hoop dat dat besef bij anderen ook steeds meer komt, dat je zelf altijd op een bepaalde manier invloed hebt. Op het moment dat er een startende leerkracht in jouw organisatie komt en jij vindt dat diegene niet voldoet aan basisvoorwaarden, dan heb jij daar zelf ook een rol in gespeeld én kun je initiatief nemen om er iets aan te doen. Boor je netwerk aan, voer een gesprek. En andersom: draag je expertise uit, dan kunnen mensen er ook gebruik van maken. Dat is de versterking die je kunt leveren en daar zit de crux; voel je niet geremd om dat te doen.’ Rijker ‘De verwachting dat mijn eigen netwerk zou worden vergroot, is uitgekomen. Ik ben ook een paar keer met Brigit mee geweest naar andere partnerschappen om over dit project te praten. Ik vind dat geweldig, om van elkaar te zien waar je mee bezig bent, het levert mij nieuwe inzichten op. Hoe leuk is het om te zien dat iemand met dezelfde passie en dezelfde doelstellingen het heel anders aanvliegt. Dan probeer ik zoiets ook eens uit, daar word ik zelf rijker van. Ik ben er echt van overtuigd dat je zo veel meer leert dan dat je een boek leest over hetzelfde issue.’ Energie ‘Ik heb ontzettend veel geleerd in onze werkgroep. Steeds weer hoorde ik iets nieuws en was ik verbaasd. Wij komen allemaal vanuit een totaal andere functie, organisatie, laag, ik heb daar echt energie van gekregen. Die samenstelling, dat heeft Brigit heel goed gedaan. Het heeft zijn vruchten afgeworpen doordat wij ons zijn gaan realiseren: dit is het, dit is inhoudelijk samenwerken!’ MARIEKE SPRUIJT meerscholendirecteur Stichting Stroomm Versterking samenwerking 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication