27

ANNEMARIE VAN DEN BROEK docent Fontys Hogeschool Kind en Educatie Eindhoven JOS HARDEMAN directeur Stichting Eduventure Eindhoven Jos: ‘Het is een systematisch ontwerpproces. Dat begint al bij de keuze van je opdracht; je gaat niet iets maken wat je zelf leuk vindt, maar vanuit een hiaat of iets waar je in het onderwijs tegenaan loopt. Het ondernemende aspect is: hoe kan ik dat gaan oplossen?’ Annemarie: ‘Studenten gaan in het 3e jaar naar de basisschool toe, halen een ontwerpvraag op en werken dan volgens een stappenplan naar een ontwerpoplossing toe. Ze gaan daarbij in gesprek met vakexperts van de opleiding, maar ook externe experts en bedrijven die met dezelfde thematiek bezig zijn of die al een oplossing hebben voor het probleem. We zagen in het verleden vaak dat studenten iets moois ontwierpen, maar het in de praktijk niet haalbaar bleek. Dat vangen we met deze methodiek op.’ Waarom is ondernemerschap belangrijk? Annemarie: ‘Het vak van leerkracht trekt van oudsher mensen die zekerheid zoeken. Dit heeft invloed Versterking samenwerking 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication