35

Vergraven karrensporen Vergraven oude karrensporen Om de overstuivingen een halt toe te roepen worden bij de Enclave hoge zandkerende houtwallen aan de windzijde van de akkers opgeworpen. De benodigde grond wordt afgegraven aan de heikant. De verdiepte afgravingen zijn goed te zien op de bruine reliëfkaart. Aldus zijn segmenten van een historische weg met een breed stelsel van langgerekte karresporen voorgoed verdwenen. Indien deze vergravingen hebben plaatsgevonden in de late Middeleeuwen – dus voordat de hessenkarren hier doortrokken – hebben we hier wellicht te maken met protohistorische of zelfs prehistorische karresporen. Nader onderzoek naar de datering van de randwal kan hier inzicht geven. Hessenwegen In de 17e eeuw – na de 80-jarige oorlog (1648) – intensiveren de handelsverbindingen tussen Hessen in Duitsland en de Nederlanden. Talloze hoogbeladen paardenkarren met een extra grote asbreedte volgden speciale routes, die de naam hessenwegen kregen. Omdat de zware hessenkarren hele bundels diepe breedsporen naast elkaar trokken, waren deze hessenwegen niet begaanbaar voor gewoon transport met smalsporige karren. Bijgevolg liepen de hessenwegen vooral over de woeste gronden en vermeden zo de nederzettingen en steden. De zuidelijke route over de Veluwe loopt via Arnhem en Ede naar Utrecht en Amersfoort, alwaar de handelswaar voor Amsterdam werd omgeladen op schuiten. OMGEVINGSKWALITEITEN MET PERSPECTIEF 3 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication