Erfgoedlijnen en verhaallijnen zijn niet nieuw. Ze worden wereldwijd al gebruikt voor het ontsluiten van landen, gebieden en steden. Er zijn Cultural Routes door Europa. En Nederland wordt in het buitenland aangeprezen als Holland City, die je via bijvoorbeeld de Bloemenlijn, Gouden Eeuwlijn of Hanzestedenlijn kunt ontdekken. Verhalen bieden toeristen vooraf een beeld van hun reisdoel en vormen een ‘leeswijzer’ voor hun bestemmingen. Onderweg wordt het verhaal gaandeweg meer herkenbaar en beleefbaar. Voor de ontwikkeling van de erfgoedlijnen werden met interviews, bijeenkomsten en workshops de voor Drenthe onderscheidende thema’s en kernwaarden opgehaald bij de directbetrokkenen: burgers, ambtenaren en ondernemers uit de wereld van cultuur en recreatie. In een identiteitssessie lieten Drentse burgers, ondersteund door professionele tekenaars, zien waar Drenthe naar hun idee voor staat. Zo ontstonden de ingrediënten voor zes verhaallijnen, van de prehistorie tot de naoorlogse tijd. De eerste resultaten werden in het provinciehuis gepresenteerd aan een publiek van 150 mensen: erfgoedprofessionals, vertegenwoordigers van historische verenigingen en ambtenaren van gemeenten en de provincie. Op basis van de reacties konden de verhaallijnen worden verfijnd en uitgebreid. Ook kwamen direct suggesties voor allerlei arrangementen, waarin de verhaallijnen kunnen worden omgezet in concreet aanbod voor toerisme en vrijetijd. 10
11 Online Touch Home