16

je ziet hoe diezelfde plek er 500 jaar geleden eruit zag? Of je ziet een theaterspektakel op die plek tot leven komen? Dat maakt zo’n plek levendig.” Een mooi voorbeeld van succesvolle storytelling is de profilering van de Hanzesteden langs de IJssel. Astrid: “Iedere stad profileerde zichzelf zonder de verbinding te zoeken met andere steden. Daar is nu verandering in gekomen. Vanuit niets is er een traject opgestart om meer te gaan samenwerken. Per stad werd een verhaal verteld, maar er is ook een overkoepelend verhaal ontwikkeld. De combinatie ervan levert een mooie verbinding op waaruit ook productontwikkeling ontstaat. Dat begon dan bijvoorbeeld met een stadswandeling waarin het lokale verhaal wordt verteld. Daarop voortbordurend ontstond er een langeafstandsfietsroute die langs meerdere Hanzesteden leidt, waardoor toeristen blijven eten en overnachten. Ondernemers hebben talloze arrangementen ontwikkeld, zo vertellen zij samen het verhaal. Het is de kunst om cultureel erfgoed aantrekkelijk te maken voor grote groepen. Hoe maak je een verhaal dat zowel kinderen als ouderen boeit? Volgens Astrid moet je dan vooral op zoek naar wat iemand interesseert en daar je uitingen op aanpasse-nisaties de Drentse erfgoedlijnen kunnen toepassen? Daar heeft Astrid wel een aantal tips voor. “Gemeenten kunnen beginnen met het creëren van bewustwording: ontdek de waarde van het verhaal. Wat betekent het voor jouw gemeente? Daarna kun je kijken naar wat er al voorhanden is. Welke mooie verhalen zijn er al in dat gebied en hoe kunnen deze aanhaken op een erfgoedlijn? De erfgoedlijnen zijn namelijk niet bedoeld als alternatief voor het lokale verhaal, maar als verrijking. Creëer partners door van de lokale bevolking en ondernemers ambassadeurs te maken. Zij zijn het eerste aanspreekpunt van toeristen. Zet hen in om dit verhaal te vertellen en faciliteer ze in hun inspanningen. Laat hen de producten ontwikkelen of bestaande producten met behulp van de erfgoedlijnen verrijken. Vooral: houd het laagdrempelig, praktisch en toepasbaar. Zo kan iedereen zijn eigen rol spelen op een mooie een eigentijdse manier.” 16

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication