29

Hoe is de Waal ontstaan? Een plafondschildering in het Bemmelse kasteel de KinkeNeder-Rijn – ‘De Limes rivier’: • Vertakking van smeltwaterrivier de Rijn; • Limesgrens (in zijn oude historische loop); • Smal en verzand; • Kleinschalige scheepvaart (Rijnaak); • Bevat Sluizen (Driel, Amerongen en in de lek bij Hagestein) • 20% van de afvoer volgens de huidige verdeling over de rijntakken • Draagt zorg voor voeding Nieuwe Hollandse waterlinie en Grebbelinie met water • Heeft een eigen baksteen: Rijnformaat Linge – ‘De leisure-rivier’ (leisure = vrijetijd): • Van Doornenburg tot Zoelen een kunstmatige rivier met inlaat bij het Pannerdens kanaal; • Tot de 19 e eeuw een dubbele wetering gescheiden door een wal; • Vanaf Zoelen een rivier waarbij de voeding vanuit de Waal is afgedamd bij Tiel; • Geen scheepvaart waardoor uitermate geschikt voor recreatieve doeleinden • Heeft een eigen baksteen: Lingeformaat lenburg geeft het antwoord. Twee reuzen, broers van elkaar, begonnen lang geleden in Zwitserland met het graven van de Rijn. Zo’n honderd jaar later kwamen ze aan in Lobith. Daar kregen ze ruzie en gingen ze ieder hun eigen weg. De jongere reus bleef doorgraven aan de Rijn, de oudste schiep de Waal. Deze voorstelling is overigens geschilderd door de beroemde Nijmeegse architect Hubert Estourgie. Uit: “www.noviomagus.nl” Waal – ‘werkrivier’: • Vertakking van smeltwaterrivier de Rijn; • Breed en snel stromend; • Tamelijk recht; • Delfstofwinning • Scheepvaart en delfstofwinning • Veel scheepvaart (duwbakken) • Geen sluizen • 65% van de afvoer volgens de huidige verdeling over de rijntakken • Heeft een eigen baksteen: Waalformaat Masterplan Dijk & Kolk 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication