Externe communicatie Deze communicatie heeft tot doel: informatie en promotie. Doelgroep is het publiek, met op de eerste plaats de inwoners van de stadsregio – dat publiek moet zij zien te winnen, zowel voor wat het grote idee achter het masterplan betreft als de afzonderlijke projecten. Zij moet dus in het algemeen goodwill en draagvlak creëren. Positief nieuws en succesverhalen spelen daarin een cruciale rol; die inspireren bovendien tot nieuwe ideeën en initiatieven. Tegelijk moet deze communicatie bijdragen aan de brede profilering en algemene promotie van het stadsregionale cultuurhistorische erfgoed bij inwoners, bezoekers, recreanten en toeristen. De belangrijkste middelen voor externe communicatie zijn: • De formele presentatie van plan: door het plan op een gedenkwaardige manier te introduceren bij belangenhouders, overige betrokkenen en niet te vergeten de media, kan al direct een belangrijke slag geslagen worden. • De (vrije) publiciteit: het is van belang in de aanloop naar het verschijnen van het plan en de presentatie ervan media-aandacht te zoeken: regionale en lokale media – De Gelderlander en Radio Gelderland – kunnen worden gevraagd om aandacht aan het masterplan te besteden. Ook afzonderlijke projecten – opmerkelijke voorstellen en ideeën voor projecten, maar ook succesverhalen of een tussentijdse balans – lenen zich 76 Masterplan Dijk & Kolk ook uitstekend voor dit soort ‘free publicity’. Als de projecten voldoen aan de visie en de gestelde criteria moeten ze welhaast een hoge nieuwswaarde hebben. Brede media-aandacht en publiciteit prikkelen de doelgroepen en zet ze tot deelname of de ontwikkeling van eigen ideeën en initiatieven. Bovendien: als het ‘Masterplan Dijk en Kolk’ regelmatig positief in het nieuws komt zal dat alleen maar gunstig zijn voor de continuïteit. • Een website als digitaal visitekaartje van het masterplan. Gestart als statische informatievoorziening kan dit uitgroeien tot een interactief medium dat plaats biedt aan onder andere route informatie, ‘mijn favoriete plekje’ en een verhalenbank. Mogelijk kan aansluiting gezocht worden bij ‘Arnhem Nijmegen Cool Region’. • Folders, boeken en andere publicaties, die informatie geven óver of op een creatieve manier verslag doen ván projecten. Door dat consequent te doen blijft het idee achter het masterplan ‘warm’ en ervaren inwoners en publiek dat er continuïteit zit in de ontwikkeling van het stadsregionaal erfgoed en dat de stadsregio zichzelf en haar inwoners serieus neemt. En natuurlijk kunnen die publicaties wanneer ze creatief en liefdevol zijn opgezet en vormgegeven, ook weer inspireren en stimuleren tot nieuwe initiatieven. • Passende slogan: de stadsregionale erfgoedontwikkeling is in het algemeen gebaat bij een passende slogan of motto. Een slogan waarmee de Stadsregio Arnhem Nijmegen zichzelf juist op dit vlak overtuigend en onderscheidend kan profileren en positioneren. • Campagnes: algemene campagnes waarmee de stadsregio zich – met een passende slogan als motto – nadrukkelijk neerzet als dé cultuurhistorische regio van Nederland; ook gerichte campagnes zijn mogelijk, bedoeld om aandacht voor bepaalde projecten te vragen of om gewoonweg hogere bezoekersaantallen te genereren. Deze campagnes kunnen gebruik maken van alle gebruikelijke en ongebruikelijke uitingen: folders, advertenties, commercials en free publicity in lokale, regionale en landelijke media (tv, kranten, internet) manifestaties, evenementen enzovoort. • Aansluiten bij bestaande initiatieven. Ieder jaar wordt er de landelijke Open Monumentendag in september georganiseerd. Door op die dagen specifieke activiteiten rondom Dijk en Kolk te organiseren, wordt het onder de aandacht van een groter publiek gebracht. • Aansluiten bij fietsroutes. De Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft een fietsroutenetwerk. Er zijn al verschillende themaroutes ontwikkeld. Te overwegen valt een themaroute Dijk en Kolk te ontwikkelen en te promoten en verspreiden via ‘lekkerfietsen’
77 Online Touch Home