137

MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG 137 Deelplan 6 Gennep aan de Maas Gemeente Maaskant : Gennep : oost Hoogwatermaatregel : uitbreiding Paesplas Locatie : bezuiden de Oeff eltse brug, van rkm 155,5 tot rkm 154 UITGANGSSITUATIE Vestingstad Gennep Gennep is als nederzetting ontstaan bij een voorde (doorwaadbare plaats) vlakbij de plek waar de Niers uitmondt in de Maas. Hier kwamen de landwegen samen en kruisten het water. Uit onderzoek blijkt dat onder de vernielde en gesloopte oude kerk achter de juist gerestaureerde Martinustoren al rond 750 een houten kapel heeft gestaan. Stadsrechten en dus ook stadswallen dateren uit het begin van 14e eeuw of zelfs nog iets eerder. De met een gracht en muren omringde versterkte stad Gennep was benaderbaar via twee waterpoorten, de Nierspoort en de Maaspoort en twee landpoorten de Zandpoort in het zuiden en de Nieuwe Poort in het noorden. Zandstraat, Markt en Torenstraat volgen een hoge stroomrug en verbinden de Zandpoort met de Nieuwpoort. Vanuit de Nieuwe poort liep een weg rechtstreeks naar het versterkte Genneperhuis, een burcht met omvangrijke hoornwerken, heel strategisch gelegen in de oksel van Maas en Niers. De Middeleeuwse stad Gennep beschikte ooit over een stadskasteel dat zo ongeveer op de plaats van de huidige Sint-Martinuskerk gestaan moet hebben. Na afbraak van het stadkasteel was de versterkte stad zelf moeilijk te verdedigen en werd derhalve bij de diverse belegeringen van het Genneperhuis direct bezet. Gennep heeft verschillende keren onder een ander bestuur gestaan: Kleefs (1441), Pruisisch (1609), Frans (1794), Nederlands (1815), Belgisch (1830) en uiteindelijk Nederlands (1839). Oude verbindingen Door de aanleg van de rijksweg NijmegenMaastricht in 1845 werd Gennep beter bereikbaar. De Noord-Brabantsch-Duitsche SpoorwegMaatschappij (NBDS) verbond het Nederlandse Boxtel via Uden, Veghel, Gennep, Goch en Xanten met het Duitse Wesel, deze lijn stond in Nederland bekend als het Duits Lijntje. Op 15 juli 1873 kon het traject van Boxtel naar Goch worden geopend. Deze spoorlijn is lange tijd onderdeel van Fragment uit de kaart Beleg en inname van Gennep in 1641 door Frederik Hendrik de kortste route tussen Londen en Moskou. Voor Gennep het begin van een grote bloeiperiode. In het najaar van 1944 wordt de brug opgeblazen door de Duitse leger. De geallieerden kunnen de Maas hierdoor niet oversteken. Na de bevrijding van Gennep in 1945 wordt een baileybrug aangelegd. De spoorlijn geraakt in onbruik en in 1971 rijdt de laatste trein Gennep binnen. In de jaren 50 is er al een autobrug naast de spoorbrug aangelegd, waarna ook de eeuwenoude pont naar Oeff elt uit de vaart werd genomen. De scheidende rondweg De N271 bij Gennep is – vanuit het achterhaalde perspectief de A73 aan de rechterkant van de Maas te projecteren – aangelegd als autosnelweg met twee rijstroken per richting en voorzien van vluchtstroken. De aansluiting op de Oeff eltse brug is ongelijkvloers uitgevoerd waardoor de N271 gelegen is op een massief en hoog grondlichaam dat de historische stad en de Maas op drastische wijze van elkaar scheidt. De zogenaamde ‘Rondweg Gennep’ werd in 1977 geopend. Sindsdien gaat het doorgaande provinciale verkeer niet meer door het historisch centrum van Gennep. De rust is teruggekeerd, maar Gennep ligt voortaan alleen nog maar aan de Niers.

138 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication