139

MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG 139 culturele waarde, hun grote economischtoeristische meerwaarde en hun bijdrage aan de ruimtelijke kwaliteit. Specifi ek voor het Middeleeuws erfgoed in en om de historische kern van Gennep zou een ‘erfgoedplan voor behoud, ontwikkeling en beheer’ opgesteld kunnen worden. Daarbij kan bijzondere aandacht uitgaan naar de conservering en de toekomstige verschijningsvorm van de structuurdragers van de historische kern: het stratenplan, de ommuring, de verdwenen poorten en de omgrachting. Het thema Middeleeuwen is niet zomaar een interessante betekenislaag in de tijd, het grijpt hier terug naar de oorsprong van de stad als entiteit. Maasstraat weer echt ‘straat naar de Maas’ De Rondweg Gennep heeft de Maasstraat als authentieke hoofdverbinding met de Maas en Brabant rücksichtslos geamputeerd. In dit deelplan krijgt de Maasstraat zijn oude functie terug. Door het massieve grondlichaam van de autosnelweg wordt een tunnel gegraven voor auto-, fi ets- en wandelverkeer. Een ingrijpende operatie maar meer dan de moeite waard! De afstand vanaf de Markt in het centrum tot op het kadeplein aan de Maas is dan nog maar zo’n 900 meter. De Maasstraat gaat straks weer in een rechte lijn vanaf hartje Markt, door de Maaspoort – die alleen nog in reminiscentie bestaat, over de groene gracht, over wat nu de Maasweg heet, door de nieuwe tunnel, over de Veerstraat, naar de veerstoep annex los- en laadkade aan de Maas. Dit betekent wel dat het clubhuis van de Tennisvereniging Gennep verplaatst moet worden. Een dergelijke tunnel moet uiteraard afsluitbaar zijn in geval van hoogwater. De veerpont wordt als klein voet- en fi etsveer weer in gebruik genomen. De Maas is niet langer een barrière, een overtocht naar ‘t Veerhuis Oeff elt, restaurant, hotel en camping zal gedurende de zomermaanden een leuk uitstapje zijn. De los- en laadkade wordt opgeknapt en gaat functioneren als Maashalte voor de MaasHopper, rondvaartboten en aanlegkade voor passanten. De kade vormt voortaan een vooruitgeschoven ontvangstplein voor bezoekers van Gennep. Hier krijg je al ’n voorproefj e van de gastvrijheid van de Gennepenaren. Er staat een mobiele kiosk van waaruit een terras met kleurrijke parasols wordt bediend. Hier kun je even wachten op het toeristentreintje – aangedreven door zonne-energie – dat elk half uur een rondje maakt langs de jachthaven aan de Paesplas, door de vestingstad, naar het Genneperhuis en het Bezoekerscentrum Maasvallei en weer terug. De nieuwe rechtstreekse toegangsweg van kadeplein tot Markt is als het ware de representatieve oprijlaan naar de vestingstad en zal als zodanig een uitgebreide ‘make over’ met aandacht voor de historie moeten ondergaan. Met name het historische aanzien van de groene gracht, de stadsmuren en de Maaspoort verdient de volle aandacht. Ten slotte lijkt het logisch om de hele verbindingsweg één straatnaam te geven: de Maasstraat. Genneper Jachthaven: uitnodigende waterpoort De gemeente zou graag steviger inzetten op watertoerisme als krachtige toekomstbestendige economische pijler. De Paesplas, die tot dusver gedomineerd werd door de grootschalige industriële Haven bij Heijen, krijgt nu alle ruimte voor de ontwikkeling van een separate, groots opgezette jachthaven met een eigen havenpoort. De bestaande plas wordt met ongeveer 10 ha vergroot, de diepte van de uitbreiding is 5 m ten opzichte van stuwpeil. Het schiereiland, tot voor kort gebruikt voor overslag van goederen, wordt vanaf nu toebedeeld aan de uitleglocatie van de prestigieuze Genneper Jachthaven. Haven en erf – inbegrepen de bestaande plas en het overslagschiereiland – beslaan straks in totaal ca 30 ha, het jachthaventerrein loopt van het schiereiland tot vlak bij het bruggehoofd Maasstraat Maasweg

140 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication