14

14 MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG De complexe mix van belangen is bepalend geweest voor het aandeel van de belangenhouders in het visievormingsproces. Vanuit de overtuiging namelijk, dat draagkracht in dit soort ingewikkelde vraagstukken alleen maar verkregen wordt via een ‘bottom-up’ benadering waarin alle relevante belangen vertegenwoordigd zijn, kende de visievorming van het Masterplan Maasdal een zeer intensieve participatie ván en communicatie mét belangenhouders. Naast de stakeholders die in de projectgroep zitting hadden, hebben met name vertegenwoordigers van de bewoners (Buurtcomité Bloemerstraat e.o., Dorpsoverleg Mook, Dorpsraad Aff erden, Dorpsraad Aijen, Dorpsraad Bergen, Dorpsraad Middelaar-Plasmolen, Dorpsraad Ven Zelderheide en Dorpsraad Wellerlooi, Forum Siebengewald, Forum Well, Werkgroep SL!M, Vereniging Hèjje Mojjer) en allerlei direct belanghebbende organisaties (LWV, MKB, RTB, Recron, Ondernemers Mook, Stichting Promotie Noord-Limburg, KAN, Vereniging Natuurmonumenten, Stichting Limburgs Landschap, Staatsbosbeheer, Eldoradopark, Leukermeer, HISWA, Industriële Kring Land van Cuijk en Noord-Limburg, KSV Schuttevaer, RGV Holding, Sport- en speelstraat De Brink, Teunesen Zand en Grint BV, Toeristisch platform Maasduinen-Venlo) hun stem kunnen laten horen tijdens de diverse stakeholdersbijeenkomsten. Dit conceptrapport Masterplan Maasdal kent de volgende indeling. Aan deze Inleiding (Hoofdstuk 1) gaat een Samenvatting vooraf, bedoeld als ‘quick reference’ en praktisch resumé voor bestuurders en belangenhouders. In hoofdstuk 2 (Context en status) wordt het Masterplan globaal geplaatst in zijn sociaalmaatschappelijke en beleidsmatige context; waarbij overigens moet worden opgemerkt dat specifi eke beleidaspecten in dit stuk verder alleen worden besproken waar ze ook echt inhoudelijk relevant zijn. Daarna wordt in hoofdstuk 3 (Proces) de hele procesgang van het project geschetst: van ‘Voorbereiding’ en ‘Inventarisatie’ via ‘Visievorming’ naar de opmaak van een ‘Kaderprogramma’ voor de uitvoering. In hoofdstuk 4 (Verkenning & preview) vindt u niet alleen de resultaten van de inventarisatie, er wordt ook vooruitgekeken naar toekomstige gebiedsontwikkeling vanuit de diverse perspectieven. Dat levert per perspectief een aantal uitgangspunten voor ontwikkeling op. In hoofdstuk 5 (Visie) worden al die perspectieven geconvergeerd tot één integrale gebiedsvisie voor de lange termijn met daarbij spelregels voor rivierverruiming in de vorm van integrale ordeningsprincipes. In hoofdstuk 6 (Deelplannen en kaderprogramma) ziet u hoe de gebiedsvisie is uitgemond in een 13-tal deelpannen die tezamen gebiedsdekkend zijn en die zowel integraal als separaat kunnen bijdragen aan een succesvolle gebiedsontwikkeling van het Maasdal – en daarmee van de hele regio Noord-Limburg. Elk deelplan bestaat uit een beschrijving van de uitgangssituatie gevolgd door een schets van het streefbeeld, en gaat vergezeld van een heldere kaart en een ‘actiematrix’ waarin de noodzakelijke actievoorstellen overzichtelijk zijn samengevat. In hoofdstuk 7 (Rivierkundige evaluatie) ten slotte wordt een overzicht gegeven van de samenhangende deelplannen en het totale eff ect daarvan op de taakstelling. Daarbij wordt ook ingegaan op de bijdrage aan de waterstandverlaging, zowel door maatregelen aan de Limburgse als aan de Brabantse zijde. Vervolgens wordt een indicatie van de kosten gegeven en de te verwachten (bredere) maatschappelijke eff ecten. Omdat het thema hoogwaterveiligheid in hoofdzaak gezien wordt als randvoorwaardelijk en instrumenteel, is niet gekozen voor een separate ‘Blauwe visie’. Rivierverruiming is van meet af met de totale visievorming verweven. Vandaar ook dat de aard en de eff ecten van de betreff ende rivierverruimingsmaatregelen steeds integraal in de deelplannen zijn ondergebracht en daar cijfermatig worden onderbouwd. De projectgroep wil zijn erkentelijkheid en dank uitspreken aan alle belangenhouders die vaak op bijzonder inspirerende en creatieve wijze aan de totstandkoming van dit Masterplan Maasdal hebben bijgedragen. Dit Masterplan zou er zonder hun zeer gewaardeerde inbreng nooit gekomen zijn. Namens Projectgroep, Programmabureau en DLA+, Paul Vossen Harry Derks

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication