157

MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG 157 namelijk als toeristische uitspanning of meerdaags gastenverblijf. De ontwikkeling daarvan moet wel gestimuleerd worden en vraagt uiteraard om goede planologische sturing in de vorm van kleinschalige herstructurering. VERBINDINGEN EN TOEGANKELIJKHEID Maasdal en Maasduinen vormen een fi ets- en wandelparadijs. De landwegen Stuwweg, Hoofdstraat en Elskamp verzorgen de doorgang en continuïteit in de lengterichting van de rivier goed. Via de nieuwe plas geeft de Stuwweg voortaan verbinding met Hoofdstraat en N271 via de Lankerse weg. Er worden twee hoge bruggen opgenomen zodat de recreatieve vaart op de meestromende waterloop niet wordt gehinderd. De Lankerseweg, Hengelsboomweg, Nieuwe Stuwweg en Heukelom sestraat bieden niet alleen toegang tot het plangebied, het zijn ook belangrijke dwarswegen; in hun verlengde wordt het fraaie achterland met de diverse bungalowparken, campings evenals de kern van Aff erden ontsloten. De uiterwaard is goed te overzien vanaf de terrasrand en goed ontsloten met fi ets- en wandelpaden. Ecotoeristen en wandelaars kunnen zonder barrières de Maasvallei verkennen. Langs waterloop en Maas kunnen doorgaande paden worden aangelegd. Beide kunnen onderdeel zijn ononderbroken doorgaande route (LAW ‘Maasstruinpad’) van Maastricht tot aan de Biesbosch. Aan deze paden kunnen picknickplaatsen en een vogelkijkhut gerealiseerd worden. Eff ecten Hoogwaterveiligheid • Stuwpeil • Vergraving • Afstand tot waterkering : 8,1 m + NAP < stuw > 11,1 m + NAP : plas en meestromende waterloop in hoogwatergeul • Waterstandsverlaging (cm) : 4 t.h.v. rkm 146 • Bijdrage in m2 : 392 : 20 m Figuur 7: waterstandseffect van deelplan Watersport bij Diekendaal

158 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication